mysterie loopeenden

vincent1990
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 nov 2014 22:52
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Rotterdam

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor vincent1990 » 24 sep 2017 17:15

Carine74 schreef:Ik geloof dat de eendjes die zelf uitgebroed zijn door een eend geen spreidpoten hebben. Dus dan heeft het toch aan het broedproces in de broedmachine gelegen denk ik...
Verder is ze van onderhoudskorrel voor de eend overgestapt op legkorrel voor de kip. Wat ik heb begrepen is ze ook nog veel meer gaan voeren en is sindsdien de leg toegenomen. Ook heeft ze een eend ontdekt die buiten broedt. En eentje broedt nu binnen op 15 eieren.

De metaaldeeltjes blijft een mysterie.. Ik denk niet dat het daar vol ligt met hagel, maar ik kan eens vragen of dat een optie kan zijn. Bedankt voor je reactie!


Heb het topic gelezen en vroeg mij af hoe het broedproces is verlopen en of alles weer normaal is?

Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor Carine74 » 25 sep 2017 18:06

Het broedproces is goed verlopen, echter de eend die op 15 eieren zat te broeden binnen in de stal, ging de dag na het uitkomen met alle 15 meteen op stap naar de vijver.. Toen zijn er overdag een paar verdwenen en zat ze 's avonds met maar 1 kuiken in de stal. De rest zwom stuurloos in de vijver. Onder begeleiding is ze terug naar de vijver gegaan, maar op de ene of andere manier snapten de kuikens niet dat ze naar hun moeder moesten. Ze hebben met een bootje en zwemmend een paar (8) kunnen vangen en deze in de stal gezet (de rest bleef 's nachts achter in de vijver zonder moeder en daar was er geloof ik nog maar 1 van over). De ochtend erna was er 1 overleden en de dag erna weer 2. Daarna weer een paar. Eindstand van de 15 uitgekomen kuikens is nu 3 :( . Geen idee waarom ze allemaal dood gingen.. En ook zo vreemd dat ze niet naar hun moeder luisterden. Moeder was ook helemaal uitgeput, stond te trillen op haar poten en wilde de kuikens ook niet meer onder zich. Er hangt nu een warmtelamp.

De andere eend die er 4 heeft uitgebroed, is na het uitkomen nog 1 week in de stal gebleven en daar zijn alle kuikens nog van in leven.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor peertje » 25 sep 2017 19:28

he jee... het wordt er niet beter op he? :puppydogeyes:
... logischerwijs zou je denken dat moedereend al niet helemaal topfit was toen ze aan het broedproces begon? Al eens een check gedaan op bloedluis? Zitten die er?

vincent1990
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 nov 2014 22:52
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Rotterdam

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor vincent1990 » 26 sep 2017 08:00

Duidelijk is dat er iets mis is met de leefomgeving of omstandigheden van de eenden. Ik zou eens een ervaren houder laten langsgaan om de stal en dieren te inspecteren (misschien zelfs een dierenarts). De oorzaak zal ergens liggen en moet wel achterhaald worden.

Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor Carine74 » 26 sep 2017 13:34

De stal waar ze in zitten is een oude paardenstal helemaal van steen. Ik denk niet dat daar bloedluis in kan zitten? Zitten geen kieren in.
Ze heeft ze wel 2 nachten in het oude kippenhok gedaan waar dus kippenkuikens een paar weken geleden in overleden zijn door de bloedluis. Maar ze heeft daarna het hele hok witgekalkt en denkt dat er nu geen bloedluis meer in zit. De moedereend had daar de kuikens onder zich. Maar in de stal wilde ze ze niet meer onder zich en duwde ze hen naar de warmtelamp. Ze bleek toen helemaal uitgeput. Zelf denkt ze dat de kuikens misschien overleden zijn van het nachtenlang stuurloos rondzwemmen in de vijver. Maar waarom ze dan niet met hun moeder meegingen 's avonds om naar de stal te gaan is raar.. Of dat de moedereend op ze is gaan staan, waardoor ze hun nek gebroken hebben. Dat laatste denk ik toch van niet.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor peertje » 26 sep 2017 17:29

nah... als kippenkuikens overlijden door bloedluis, dan zaten er in ieder geval veel... en witkalk maakt ze niet dood... doe er eens een wc-rolletje met beschuitpapier?


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten