eendenvijver schoonhouden

Turbo mackwek
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2014 20:51
Land: Nederland
M/V: M

eendenvijver schoonhouden

Berichtdoor Turbo mackwek » 16 okt 2017 10:46

Zoals ik in een ander topic al aangaf, hebben we sinds kort twee loopeenden. Ik heb van een reststuk vijverfolie en wat boompalen nog een aardig vijverbakje voor ze kunnen maken, waar ze mee in hun nopjes zijn en elke dag wel even lekker ronddobberen.
Maar hoe houd je die schoon? Het begint nu wel erg te meuren door de algengroei

Elektrisch filteren is uit den boze, zoals elke energieverbruikende oplossing.

Ik dacht het op te lossen met zuurstofplanten, maar bij het tuincentrum waren ze sceptisch. Sowieso hadden ze pas in het voorjaar weer plantjes, maar volgens hen eten de eenden zelfs de waterpest sneller op, dan het aangroeit. En maakt dus geen enkele zuurstofplant geen schijn van kans, denken zij. (al heb ik wel het idee dat ze bij het centrum hier zich wel heel erg richten op chemische zooi)

Hoe doen jullie dat? Het is een bak van zo'n 200 liter, dus even omkieperen is er niet bij.
Om die in de zomer nu elke week met een emmer te gaan leeghozen om te verversen is ook weer zowat.

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: eendenvijver schoonhouden

Berichtdoor Onzebeestenboel » 16 okt 2017 21:28

Hoi,
Ik denk inderdaad dat de eenden en vooral loopeenden de planten eerder opeten dan dat ze kunnen aangroeien maar kun je niet met slangen buiten de bak een filter plaatsen, in de ene slang gaat het water uit de bak door de filter en komt er door de andere slang weer gefilterd en schoon water uit in de bak terecht. Je moet wel zorgen dan voor stroming in de bak anders dan werkt het niet. Ik denk zelf dat je niet veel keus hebt om iets anders te doen dan een filter in de bak, want er groeien nu ziektes in wat slecht is voor de gezondheid is van de eenden en het gaat meuren en het word erger (geloof me) als je er nu gaat wachten op een oplossing.
Heb je een foto hoe het er nu uit ziet ?

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: eendenvijver schoonhouden

Berichtdoor Onzebeestenboel » 16 okt 2017 21:30

En zeker in de zomer groeien er sneller ziektes in of gewoon bij warm weer maar ze poepen ook in het water en ik zal er zo snel mogelijk wat aan doen want het is alleen maar slecht voor de gezondheid van je eenden.

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: eendenvijver schoonhouden

Berichtdoor Onzebeestenboel » 16 okt 2017 21:31

Sorry voor de vele berichten maar waarom kan er geen filter in dan of iets anders dergelijks ?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: eendenvijver schoonhouden

Berichtdoor Trea » 17 okt 2017 00:56

Even iets knutselen met een zonnepaneeltje?
Ik zou ook de vijver groter maken als je daar ruimte voor hebt. 200 liter is toch wel een kleine vijver.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: eendenvijver schoonhouden

Berichtdoor jantien » 17 okt 2017 07:31

Vijvertje weer dichtgooien en grote bv blauwe zandschelpen gebruiken als badje. Grootste maat nemen, uit mijn hoofd 105 cm.
Kieper je wel zo om, is genoeg voor loopeenden en zijn zeer makkelijk schoon te houden :duimop:

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: eendenvijver schoonhouden

Berichtdoor Onzebeestenboel » 17 okt 2017 08:47

Jantien, inderdaad dat is ook een slim idee, ik was zo in de ban met dat filteridee van me :gutgut: dat ik daar niet eens aan dacht.

Turbo mackwek
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2014 20:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: eendenvijver schoonhouden

Berichtdoor Turbo mackwek » 17 okt 2017 09:34

Dank voor de reacties. Het is niet wat ik hoopte te horen, maar ja ;)

Zijn er geen waterplanten of oeverplanten waarvan bekend is dat eenden er niet zo van houden? Of die zo groot zijn dat ze veilig zijn? Als ik de 'vijver' (is meer een waterbak van 2x1 meter van 10/15 cm diep) groter maak en dan voor de helft vol zet met riet en lisdodde bijvoorbeeld?

Waarom geen filter: onze tuin is een tuinreservaat en wordt ook als zodanig verder opgebouwd en onderhouden. Al onze andere vijvertjes en poelen doen het meer dan prima zonder elektriciteit.
Daarnaast streven we naar 100% cyclisch. Elektricititeitsverbruik past daar niet bij. Zonnepaneel is misschien wel nog een optie, al is het niet de allerbeste plek. (wel op lange termijn prima in te passen met een een ander plan om alle plassen en poeltjes op het perceel met elkaar te verbinden met een beekje. (en dan onderaards terug heuvelop terugpompen op zonneenergie)

Zo'n schelp, alhoewel foeilelijk, zou dan een prima tijdelijke oplossing kunnen zijn. Hoe vaak zou je die in hoogzomer moeten leegkieperen? Is eenmaal per week voldoende? Kan met algen vervuild water problemen veroorzaken op de grond waar je em leegkiepert?
Is die niet te diep ivm verdrinkingsgevaar voor kippen? (in die 15cm van nu kunnen de eenden verrassend genoeg prima dobberen)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: eendenvijver schoonhouden

Berichtdoor jantien » 17 okt 2017 09:41

Zijn inderdaad niet het mooiste wat je kunt bedenken maar wel makkelijk schoon te houden wat ten goed komt van de dieren.
In de zomer maak ik ze ongeveer 2 -3 keer per week schoon, er zwemmen hier 2 ganzen en 2 muskuseenden in (heb 2 badjes staan) , juist dan groeit de groene alg behoorlijk.
Omgeving heeft er weinig last van, alles groeit gewoon door maar eromheen wordt het natuurlijk wel wat platgestampt door de dieren zelf.

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: eendenvijver schoonhouden

Berichtdoor Martin&Leonard » 17 okt 2017 21:00

Heb jaren eenden gehad inclusief een bescheiden vijver van 4x1,50 m, (zoiets ) ik maakte hem schoon mbv een dompelpomp en met een rubberbezem veegde ik de prut naar de pomp toe. Zeker voor 99% schoon. Feest was het als je de tuinslang er in hing om te vullen . Het echtpaar ging er steevast inzitten als deze werd gevuld.
Maak je niet druk over de planten : ik ging regelmatig naar de kerksloot en nam daar kroos en zo mee. een handje drijfvoer voor de eenden gooide ik er dan bij. Feest, geniet van je eenden.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten