Welk eendenras ?

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Welk eendenras ?

Berichtdoor Onzebeestenboel » 20 okt 2017 10:27

Hallo,

ik woon in een woonwijk en ik heb dus 7 kwakers, een koppel roodschoudertalingen en twee muskuseend vrouwtjes. Dit gaat allemaal prima alleen gaat er van de kwakers een trio weg want er zij twee tuttige madammen die veel te veel lawaai maken en de buren vinden het allemaal prima maar ik zelf heb er wel last van. Ik heb het nog even aangehoord want ik had ze als pulletjes gekocht dus ik ben er erg aan gehecht maar nu weet ik het zeker, dus er gaat een trio de deur uit.
Maar nu had ik dus een ander ding, ik wil graag een nieuw eendenras erbij en ik hoef geen siereenden want daar ben ik helemaal klaar mee dus die heb ik niet meer genomen of ik heb ze weggedaan.
Nu zoek ik dus een eendenras wat zelf broed en een leuk karakter heeft, verder maakt het me niet uit, ik wil alles zo natuurlijk houden door het natuurbroed en het is een prachtig gezicht die jonge eendjes met hun moeder en de hele chaos erbij :-D. Dus alle reacties zijn welkom of je hebt vragen of tips of opmerkingen, laat het me weten! :duimop:.

Ik zit zelf nu ook al te kijken wat en wat maar ben nog niet veel verder gekomen :gutgut:.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welk eendenras ?

Berichtdoor danielb » 23 okt 2017 04:41

broeden die kwakers dan niet???

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welk eendenras ?

Berichtdoor Onzebeestenboel » 23 okt 2017 08:30

Danielb, ja hoor maar ik wou gewoon een ander ras bij voor het plezier, die zelf broed en die makkelijk in de omgang is.
Ze moeten ook weer niet te groot zijn, pekingeenden worden hem niet.

Dus als je een ras weet of een tip :duimop:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welk eendenras ?

Berichtdoor danielb » 23 okt 2017 10:45

maar is het dan de bedoeling om die ook bij de rest te zetten???
heb jij witte kwakers?
kwakers zijn er in een stuk of 10 verschillende kleurslagen...

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welk eendenras ?

Berichtdoor Onzebeestenboel » 23 okt 2017 11:00

Danielb, ik heb twee wildkleur kwakers versies en een meeskleur vrouw kwaker maar dat kan ook een abrikoos kleurige zijn en ik heb een wildkleur kwaker vrouw dus 2-2.
En ik heb nog twee muskuseend vrouwtjes en een koppel roodschoudertalingen die allemaal bijelkaar lopen en tot heden gaat alles goed, ook heb ik gelezen dat kwakers trouw blijven en dus niet gaan kruizen met andere rassen en dat zie ik nu ook, het gaat prima maar misschien dat ik volgend jaar het koppel roodschoudertalingen wel apart zet maar dat zit er tot nu toe mooi bij, het is gewoon een dikke famillie :duimop: .

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welk eendenras ?

Berichtdoor danielb » 23 okt 2017 11:10

als je een ander tamme eendenras bij de kwakers zet,dan is er wel kans dat er gekruist gaat worden hoor.
ik heb geen idee of kwakers echt wel zo trouw zijn...
ze zullen misschien wel altijd samen zijn,maar dat wil niet zeggen dat de mannetjes eens op een ander gaan... ;)
maar er zijn in ieder geval genoeg tamme eenden die kruisen met andere tamme eenden.
dus als je er bijvoorbeeld een ander tam eendenras bijzet,dan kan dat mannetje ook de kwaker vrouwtjes gaan treden...
bij deze nog een leuke link van eenden rassen.
http://www.watervogels.be/rassen/eenden ... index.html

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welk eendenras ?

Berichtdoor Onzebeestenboel » 23 okt 2017 11:15

Danielb, ja dat is wel weer zo maar daarom doe ik ook in de broedperiode het koppel roodschoudertalingen in de volière bij onze vogels in en kijk dat de kwakers de muskuseendvrouwtje bevruchten maakt niet uit, ik pak de eieren van de muskuseenden toch weer af en eenmaal broers leg ik er broedeieren onder en ik zal zeker even op de link kijken. ;)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welk eendenras ?

Berichtdoor danielb » 23 okt 2017 11:22

Siereenden, zoals diverse soorten talingen, fluiteenden en duikeenden kunnen vaak prima op gemeenschappelijke vijvers worden gehouden. Zij kruisen namelijk minder snel omdat iedere soort een ander typisch soorteigen gedrag vertoont: ze verstaan elkaar dus niet.

althans volgens deze link.
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/eenden

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welk eendenras ?

Berichtdoor Onzebeestenboel » 23 okt 2017 11:29

Danielb, ja ik woon in een woonwijk he ;), ik heb naar de link gekeken en ik vind de smaragdeend wel leuk of de Oud Hollandse kuifeend klein :duimop:, dus ik zal zeker naar die rassen kijken en info gaan zoeken en of ik nog dieren kan vinden of eieren.
Ja de sierrassen kan ik niet echt houden, talingen gaan nog maar de ander siereenden hebben echt diep water nodig en ik gun ze liever een grote volière waar ze kunnen vliegen dan en een grote vijver.

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welk eendenras ?

Berichtdoor Onzebeestenboel » 23 okt 2017 11:33

Danielb, ik heb al een koppel Oud Hollandse kuifeenden die ik dinsdagmiddag kan ophalen na marktplaats even afzoeken :gulzig:.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten