Opvoeding ganzenpulletjes door ganzen zelf

colinda
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2018 12:21
Land: nederland
M/V: V

Opvoeding ganzenpulletjes door ganzen zelf

Berichtdoor colinda » 07 mar 2018 12:16

Ik ben nieuw met ganzen. We hebben ze sinds september omdat ze bij het huis dat we gekocht hebben zijn achtergelaten.
Afgelopen zaterdag zijn 4 van de 6 eieren uitgekomen. Ze zijn uitgebroed door 1 van onze ganzen en ze is naar wat ik denk een goede moeder voor ze. Alleen door de vogelgriep en ons bedrijf (publiek etc) zitten ze al een tijd binnen. De gent en een van de andere ganzen begonnen de pulletjes behoorlijk hard te happen. Een had zelfs wat bloed op zijn koppie. En ze waren flink bang, renden gillend weg als een van de andere ganzen in de buurt kwam. Ik heb nu de moedergans samen met de pulletjes achter een gaas in dezelfde ruimte gezet met eigen eten, drinken etc. En op zich doen ze het nu prima. Hoelang is het verstandig om de pulletjes apart te houden met hun moeder (geen idee of het ook de moeder is, de 3 ganzen hebben gezamelijk eieren in 1 nest gelegd en zij heeft de 6 eieren bebroed).
En hoelang mag een van de andere ganzen de overgebleven 2 eieren blijven bewaken. Ik dacht zelf aan 35 dagen. Ik heb het gevoel dat er niets levends in de eieren zit maar weet dit niet zeker.
Ik hoop dat er een paar ganzenkenners zijn die mij iets meer kunnen vertellen. Het zijn 2 witte boerenganzen, 1 bruinbonte boerengans en 1 witte boerengent.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Opvoeding ganzenpulletjes door ganzen zelf

Berichtdoor danielb » 08 mar 2018 21:46

normaal gezien worden jonge ganzenkuikens goed in een groep opgenomen. (althans voor zover ik weet)
maar het is in dit geval niet zo en dan laat je uiteraard best de gans met kuikens apart zitten.
het is ook zowiezo goed dat ze binnen zitten,want ze zouden het met dit weer niet gemakkelijk hebben buiten.
trouwens.....ze zijn er vroeg bij voor de tijd vant jaar ;)
je spreekt over een nest van 6 eieren....denk dat die toch maar van 1 gans zijn hoor of had je al meerdere eieren gehad dit jaar?
je spreekt over het bewaken van de 2 overige eieren.....
is er nog een gans aant broeden op die eieren dan of wat bedoel je?

colinda
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2018 12:21
Land: nederland
M/V: V

Re: Opvoeding ganzenpulletjes door ganzen zelf

Berichtdoor colinda » 09 mar 2018 15:07

Hartelijk bedankt voor het antwoord. Helaas kwam ik gister in het hok en waren alle 4 de pulletjes verdwenen :huil: . Mogelijk heeft een bunzing of een rat de kans gezien om door een kleine opening te komen het hok in en de 4 kleintjes mee te nemen. Of een andere mogelijkheid is dat een tweebenige dief de 4 kleintjes mee heeft genomen. De 4 ganzen zitten weer bij elkaar.
De 6 eieren waren een deel van de eieren die ik had laten liggen in het nest. Het waren echt eieren van alle drie de ganzen want ik had in 3 dagen tijd al 6 eieren, die had ik gemerkt zodat ik wist welke er in het nest mochten blijven liggen. Alle nieuwe raapte ik weg. En elke 2 dagen lagen er weer 3 nieuwe eieren. Zodoende weet ik dat ze alle 3 in dat ene nest hun eieren neerlegden. Ze waren halverwege januari begonnen met eieren in het nest te leggen. En tijdens het broeden van de ene gans hebben de andere 2 af en toe een ei gelegd op een tweede nest die ze maar even in elkaar geknutseld hadden.
De 2 overgebleven eieren van het eerste legsel (die dus al 4 weken bebroed waren) heb ik inmiddels verwijderd omdat die behoorlijk begonnen te ruiken. En de gans die er bij waakte, die is nu ook weer wat relaxter.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten