Eendenei laten uitbroeden door kip?

kehlani-ej
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2018 11:13
Land: Nederland
M/V: V

Eendenei laten uitbroeden door kip?

Berichtdoor kehlani-ej » 09 mei 2018 23:54

Hoi!
Ik kwam laatst op YouTube een filmpje tegen van een man die een eendenei onder zijn broedse kip had gelegd, en haar dit dus heeft laten uitbroeden en uiteindelijk ook opvoeden. Nu leek het me dus ontzettend leuk om een eendje bij mijn kippen te hebben (Cochin kriel, 2 hennen en een haan). Eén van mijn kippen moet waarschijnlijk binnenkort broeds worden, dus ik was al begonnen met zoveel mogelijk googlen over de verzorging etc van een eend.

Ik had alleen het probleem dat ik telkens alleen maar topics op verschillende fora tegenkwam van mensen die een eendje uit de sloot wilden plukken om in huis te houden :frons:

Dit is natuurlijk absoluut niet wat ik wil. Ik heb een vrij grote tuin met omheining waar mijn kippen lekker los mogen scharrelen, en dan ben ik van plan een broedei van een eend aan te schaffen zodat de eend van kuiken af aan mijn kippen kent en er gewoon bijhoort, eigenlijk. Maar ja, ik kon dus niet echt sites vinden waar informatie opstond waarvan ik het idee had dat ik het echt kon vertrouwen. Zodra mensen spreken over een eendje uit de sloot halen voor in huis, vertrouw ik hun kunde in het zorgen voor een eend ook meteen niet meer :doei:

Wat ik zo wel van verschillende sites wist op te maken was dat ik een vijvertje oid moet hebben waar de eend in kan zwemmen. Ik heb een aardig klein vijvertje (denk aan 50cm x 25cm), zou dit genoeg zijn? Ik denk het persoonlijk niet. Wat zou dan een oplossing zijn?
Ook heb ik begrepen dat eenden graag veel gras eten en onderhoudskorrels aangevuld met speciaal watervogel-/eendengraan als bijvoedering. Is dit gewoon verkrijgbaar in dierenwinkels oid?

Ik had ook ergens gelezen dat je een eend nooit ‘alleen’ mag houden, alleen als in dat je maar 1 eend hebt tussen andere dieren. Is dit waar? Zou een eend zich alleen tussen de kippen niet prettig voelen? Als er onderlinge ‘ruzies’ komen kunnen de kippen natuurlijk veel vervelender pikken dan een eend zou kunnen. Zou 2 eenden dus beter zijn, of kan 1 eend wel gewoon als deze van kuiken af aan tussen de kippen loopt?

En welk ras raden jullie aan? Ik zat zelf te denken aan een Hollandse Kwaker, die zijn niet al te groot dus dan denk ik dat daar een ei van ook onder mijn kip zou kunnen passen. Nu heb ik alleen wel ergens gelezen dat kwakers ontzettend luidruchtig kunnen zijn. Nu wil mijn haan ook regelmatig de hele dag door kraaien en mijn hennen kunnen af en toe ook een flink potje krijsen, dus als het een beetje hetzelfde is als dat heb ik daar niet zoveel moeite mee. Of kunnen ze nog vele malen harder herrie maken?

Ontzettend lang topic, sorry daarvoor. Maar ik hoor graag van jullie of jullie tips hebben! Alle informatie over verzorging, huisvesting, etc is hartstikke welkom en ik hoor graag over eventuele persoonlijke ervaring met kippen en eenden samen houden.

Alvast bedankt!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eendenei laten uitbroeden door kip?

Berichtdoor danielb » 10 mei 2018 00:11

1 ei is maar 1 eend. (als het ei al uitkomt)
best houd je dus minimum 2 dieren van een soort.
en als dat ene eendje nu een mannetje is,dan gaat die de kippen treden.
niet aangenaam voor de kippen,want woerden paren door middel van een penis en hanen niet.
wil je graag eenden en wil je vantevoren weten wat het is,dan koop je ze volwassen.
ofwel 2 vrouwtjes of eventueel een koppel.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Eendenei laten uitbroeden door kip?

Berichtdoor jantien » 11 mei 2018 09:29

Een eend alleen wordt echt niet gelukkig, dus altijd minstens twee.
Ik ken alleen de muskuseend en als je voor dat rustige ras zou gaan (amper geluid, ze praten weleens met elkaar, heel bijzonder) zou ik voor 2 vrouwtjes gaan. Mannetjes kunnen nog wel eens heel vervelend worden naar de kippen zoals Daniël al terecht opmerkt.
Een blauwe schelp als bad volstaat, is ook handig om schoon te maken,

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eendenei laten uitbroeden door kip?

Berichtdoor Fryske » 11 mei 2018 09:49

Ik zou ook voor twee gaan en op een leeftijd dat je weet wat het is.

Hier hebben we muskuseenden die het heel goed doen bij de kippen. Die eieren zijn trouwens niet giga. De kwakertjes heten niet voor niets zo. Ik vind ze fantastisch mijn man 'vervloekt' ze :-D

Op dit moment hebben we 15 kuikens bij de tamme, wilde eend. Ook heel leuk!

kehlani-ej
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2018 11:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenei laten uitbroeden door kip?

Berichtdoor kehlani-ej » 12 mei 2018 14:25

Oké, dus 1 eendje is inderdaad geen aanrader en een woerd gaat mijn kippen lastig vallen. Goed om te weten, ontzettend bedankt!

Vanaf welke leeftijd kun je bij eenden zien welk geslacht ze zijn? Ik wil het liefste zo jong mogelijke eendjes zodat ze nog gemakkelijk tam te maken zijn.
En hoe zou ik de eendjes het beste kunnen introduceren bij mijn kippen om de meeste kans te hebben dat ze worden geaccepteerd? Ik zat al te denken aan ‘s avonds als de kippen bijna het nachthok ingaan, omdat ze dan toch het rustigst zijn.

Met een blauwe schelp ga ik er vanuit dat je die zandbakjes van de Intertoys e.d. bedoelt? Komen ze daar fatsoenlijk in, ja? Of zou ik die beter een beetje in kunnen graven dat de rand wat minder hoog is?

Zijn muskuseenden fijn bij kippen, ja? Dan zal ik daar ook maar eens naar kijken. Toen ik ze net opzocht moest ik er wel een beetje om lachen, die woerden hebben echt grappige hoofdjes. De vrouwtjes vind ik dan weer wel mooi, gelukkig. Ik vond de kwakertjes vooral leuk omdat ze volgens mij niet erg groot worden en ze hebben zo’n lief hoofdje :hartje:
Maar als ze zo’n herrie maken is dat inderdaad niet zo handig in een dorpje waar we allemaal aardig dicht op elkaar wonen :schater:

Zijn die muskuseenden ook honkvast, of willen die nog weleens je tuin uit vliegen? Daarop ook meteen aansluitend; kun je eenden ergens laten kortwieken of zou ik dit zelf moeten doen? Dat zelf doen vind ik namelijk wel een beetje spannend, ik ben bang dat ik het verkeerd doe... Ik had ook ergens iets gelezen over leewieken maar daarvan heb ik begrepen dat het niet alleen ontzettend dieronvriendelijk is maar ook nog verboden, dus daar zal ik verder maar niet over nadenken

Piroska
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mei 2012 19:48
Land: Hongarije
M/V: V
Locatie: Hongarije

Re: Eendenei laten uitbroeden door kip?

Berichtdoor Piroska » 12 mei 2018 16:13

Ik zou ook voor muskuseenden gaan, ik heb een kuifeend, muskuseenden en ook loopeenden gehad. De loopeenden zijn zo neurotisch als de pest ( vind ik) de kuifeend is tam maar kwaakt erg veel en de muskuseenden zijn supertam en rustig en maken weinig lawaai, erg broeds.

Ik heb eens een kip eendeneieren uit laten broeden, dat waren ook muskuseenden, heel bijzonder was om te zien hoe ze na een paar dagen het eten in de vijver gooide voor haar kleintjes, alsof ze wist dat het eendjes waren! Ze heeft ze goed grootgebracht uiteindelijk. De eenden en kippen hier gaan goed samen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenei laten uitbroeden door kip?

Berichtdoor Trea » 15 mei 2018 21:07

Met een blauwe schelp wordt inderdaad zo'n lelijk plastic zandbakding van de speelgoedwinkel bedoeld.
Het handige daarvan is dat je het om kan kiepen om er schoon water in te doen. Eenden maken zo'n badje in een mum van tijd vies.
Andere badjes kunnen natuurlijk ook. Een vaste vijver moet megagroot zijn om er eenden in te kunnen houden.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Eendenei laten uitbroeden door kip?

Berichtdoor jantien » 15 mei 2018 21:57

Het zal die eenden een rotzorg zijn dat jij vindt dat ze lelijke, plastic zandbakdingen de speelgoedwinkel zijn Trea..... het gaat erom wat goed is voor de dieren :nuffig:
En die bakken kun je inderdaad zo omkiepen en schoonmaken met een afwasborstel ofzo'n goed/geel schuursponsje, wat heel erg belangrijk is, zeker als het warm weer is.
Mijn eenden zijn evenals mijn mijn ganzen honkvast, alhoewel ik moet zeggen dat sinds een jaar of twee mijn bijna witte muskuseend nog wel eens over 1.80m wil vliegen naar de sloot paar meter verderop.
Maar ze komt altijd zelfde dag terug. Dit is ook de enige muskuseend die dit ooit heeft gedaan ( heb al bijna vanaf begin muskuseenden zo'n 25 jaar)
Daarom knip ik bij haar ook nooit een vleugel. Ze moet ook weer goed terug kunnen komen met al die honden hier in het park .Bij de andere eend doe ik dat wel.
Zijn echt leuke dieren , wel 2 vrouwen, om bij kippen te houden :duimop:


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten