Kent iemand deze fokker?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor Ron » 29 jul 2012 01:43

Geert je raakt de spijker op zijn kop.
Als ik echt wil scoren op shows dan heb ik 500 kuikens.
Waarvan ik er 20 over hou voor de tentoonstellingen.
480 dieren zijn raszuiver maar voldoen niet aan de eisen.

Beter kan je hier gewoon schrijven dat je ze verkoopt, want als je schrijft
dat je er 480 slacht dan wordt je hier op het forum gelyncht.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor lnge » 29 jul 2012 02:24

Beter kan je hier gewoon schrijven dat je ze verkoopt, want als je schrijft
dat je er 480 slacht dan wordt je hier op het forum gelyncht.

Ja, raar is dat, dat men dat niet horen wil. Veel liefhebbers hier realiseren zich niet dat wanneer zij een toompje met een haan hebben, dat alle broertjes van dat haantje vrijwel zeker geslacht zijn. Het is onmogelijk om iedere haan in leven te houden. Dat die hanen geslacht worden vindt men dan vaak nog wel gaan, maar zodra het over hennen gaat is het ineens vreselijk. Dat klopt natuurlijk niet, als je consequent bent maak je dan ook geen onderscheid tussen hanen en hennen. Mijn ding is het niet, dat fokken. Maar ik begrijp wel dat er veel dieren in de pan belanden. En waarom dat nou erger is dan die plofkip die in de winkel ligt? Ik weet ook zeker dat het merendeel hier gewoon kip uit de winkel eet. En door die personen wordt ook geroepen dat het fout is dat je je overschot slacht, omdat het gezonde mooie kippen zijn. Dat is natuurlijk hypocriet.
Ik eet geen kip/vlees, maar als ik het zou moeten eten, dan heb ik toch het liefste die kip uit de achtertuin (van een ander natuurlijk ;))

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor José » 29 jul 2012 08:50

Whahaha, hoe doen de kippenfokkers in China dat? Blijven daar alleen de haantjes in leven en worden de hennetjes geslacht? :gluiplach: Zou in het kader van hun beleid tav mensenkinderen een logisch gevolg zijn... :mrnono:

Wat ik op dit forum nog steeds mis is het begrip naar iemand die een andere weg bewandelt. Wat is er mis met het slachten van kippen? Waarom moeten altijd de 'tere zieltjes' daartegen ageren? Slachten van kippen hoort er net zo bij als hobbymatig houden van kippen en ze vertroetelen en daar desnoods meerdere keren mee naar een DA gaan. Ieder z'n meug. Maar respecteer elkaar dan tenminste.
En het is inderdaad hypocriet om tegen slachten te zijn, maar wel kippenboutjes uit de supermarkt te braden omdat dat toch wel lekker is af en toe. Breng dan ook de moed op om kippen uit eigen tuin zelf te slachten, waarvan je weet dat ze een goed leven hebben gehad. En dan ook nog eens smakelijker blijken te zijn. Of smaken ze dan teveel naar echte kip en krijgt men daardoor een cultuurshock?

Ieder z'n meug, nogmaals. Er is niets mis met het wegnemen van overtollige hanen. Er is ook niets mis met het wegnemen van overtollige hennen. Als fokker probeer je een goede lijn te handhaven. En daar hoort slachten gewoon bij. Punt.

Gebruikersavatar
JoRoKy
Gebanned
Berichten: 1120
Lid geworden op: 29 sep 2011 14:10
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor JoRoKy » 29 jul 2012 09:26

Het gaat hier meer tussen de liefhebber die kippen houdt voor de lol en de eieren, als huisdier zoals je een hond of kat als huisdier hebt, en de fokker die (meiner Meinung nach) niet geïnteresseerd is hoe je leuk met een beestje om kunt gaan, maar alleen dat :deal: en beker (en misschien in mindere mate het geld) ziet omdat zijn dier het "mooist" is.
AAN DE ANDERE KANT wil die liefhebber van een beestje wél het leukste beestje hebben. Niet dat valse kreng. Of mislukte exemplaar. Dus zoek je een goeie fokker. Die uitselecteerd. Ja het is iets met struisvogels en politiek...
Ik fok niet, wil het ook niet, slacht niet, eet wel kippenvlees (al is het met mate omdat ik het eigenlijk niet lekker vind), huil ook als een beestje doodgaat, ben soms ook té zorgzaam voor ze, maar ik snap wel hoe fokkers zijn. Maar goedpraten kan ik het niet.
Hoe makkelijk er hier ook over slachten gesproken wordt: Ik denk dat wanneer je gek bent op je huisdieren, je ze niet slacht. Daarom is een kip in een supermarkt kopen minder emotioneel dan zelf slachten. Ik ga toch niet bij ieder biefstukje staan janken als ik eerlijk ben.
Hoe zou dit forum reageren als ik zou zeggen dat ik pups van een hond rond heb lopen, en van de 7 er 6 verzuip of opeet omdat ze niet mooi zijn? Ik denk wel dat ik het halve forum over me heen zou krijgen.
En toch eten ze in landen in het verre oosten hond. Waar wij westerlingen blijkbaar van walgen.
Net zoals de mensen in India ervan walgen dat wij koeien eten, en de moslims dat wij varkens eten....

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor lnge » 29 jul 2012 09:53

Hoe makkelijk er hier ook over slachten gesproken wordt: Ik denk dat wanneer je gek bent op je huisdieren, je ze niet slacht. Daarom is een kip in een supermarkt kopen minder emotioneel dan zelf slachten.

Je zegt het zelf in één adem, kip huisdier, kip eetdier.
Een hond of een kat wordt in Nederland niet gegeten, dus dat onderscheid is makkelijk te maken, dat is een echt huisdier. Met een kip ligt dat anders, voorde ene is dat een echt huisdier, en voor de ander is het beiden. Ook de fokker die slacht kan gek zijn op zijn kippen, maar die maakt wel onderscheid. Die heeft kippen waar hij gek op is, en kippen waarvan hij weet dat ze vroeg of laat geslacht gaan worden. Edit: Ik denk niet dat je hierbij aan geld verdienen moet gaan denken!
Het is onzin om te vinden dat een echte kippenliefhebber geen kippen mag slachten. Kippen worden nou eenmaal ook opgegeten, dat is de realiteit. En of die kip nou een plofkip was, of een sierkip, dat maakt toch niets uit?
Ja, het maakt wel uit, want die sierkip is een eerlijk stuk vlees, en die plofkip niet! Dat is iets waar ik wel degelijk bij stil sta als ik ze in de supermarkt zie liggen.

Gebruikersavatar
ThijsDB
Berichten: 298
Lid geworden op: 25 sep 2010 12:01
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor ThijsDB » 29 jul 2012 10:07

Huisdier of niet, ik zit niet met mijn kippen op schoot ofzo (zie daar trouwens het nut niet van in) maar ik heb wel een band met mijn fokdieren die hier een aantal jaar meegaan. Maar als er plaats moet gemaakt worden voor nieuwe dieren wordt er hier ook onherroepelijk geslacht.
Spijtig soms, maar het gaat niet anders, in functie van het ras is het belangrijk om dan verder te gaan met jonge, geselecteerde dieren in plaats van mijn hokken gevuld te houden met oude dieren die te weinig gaan leggen om nog deftig te kweken.
Als je fokt doe je dit om zo mooi mogelijke dieren van je ras te fokken, als je dan op een tentoonstelling hoge scores haalt is dit de verdienste van jaren werken, selecteren en slachten.

Sommige mensen houden hennen voor de eieren, ik heb mechelse om de langs de ene kant de witte kleurslag in stand te houden en om het lekkere vlees die deze dieren leveren. Liever vlees van mijn eigen mechelse dan van winkelkippen!

Ieder zijn mening, maar slachten hoort bij de fok, bij alle dieren!
En als je dat niet wil moet je er niet aan beginnen! ;)

mvg Thijs

Geert R
Berichten: 515
Lid geworden op: 17 mar 2011 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor Geert R » 29 jul 2012 10:53

JoRoKy schreef:Het gaat hier meer tussen de liefhebber die kippen houdt voor de lol en de eieren, als huisdier zoals je een hond of kat als huisdier hebt, en de fokker die (meiner Meinung nach) niet geïnteresseerd is hoe je leuk met een beestje om kunt gaan, maar alleen dat :deal: en beker (en misschien in mindere mate het geld) ziet omdat zijn dier het "mooist" is.
AAN DE ANDERE KANT wil die liefhebber van een beestje wél het leukste beestje hebben. Niet dat valse kreng. Of mislukte exemplaar.

Maar die liefhebber wil ook wel eens kuikens (wat ik ze zeker en vast gun) en daar zit 1 tussen met een vals karakter , en deze word niet geslacht maar weggedaan als rasloos . Maar kan steeds weer opgevist worden als kweekdier .
Kippen fokken en geld aan verdienen ?? Een enstige fokker zal vermoed ik steeds veel meer geld in zijn dieren steken dat hij er uit haalt . Juist zij die er geld willen uithalen is ook een probleem van het ras .Een half wase hen die vals is gaat hij toch verkopen . Deze hen slachten is redelijk wat euro's vernietigen .
Zolang deze mogelijkheden bestaan moet men realisties zijn en onder ogen zien dat onderstaande mogelijk is.
Serama's zouden van nature ook erg tam zijn.
Wel hier is er niets maar dan ook helemaal niets van te merken.
Ze deden altijd in een boom slapen, liepen op de daken van de stallen.
Vliegen doen ze hier geen enkele meters maar tientallen meters.

Van alle dieren hier zijn die krengen niet te vangen zonder een vangnet.
Eenmaal gevangen dan schreeuwen ze moord en brand.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor Dieter » 29 jul 2012 11:26

Nu we toch afdwalen naar "slachten": in de loop van volgende week slacht ik een tiental dieren (halfwas) van verschillende leeftijden en formaten (van Antwerpse baardkriel tot Brugse vechter). Zoals ik reeds meerdere malen in voorgaande topics aangaf: ik vil de dieren.
Het voordeel is dat dit heel wat vlotter gaat dan handmatig plukken (neen, RH, niet iedereen heeft een superdeluxe plukmachine ;) )
Als je eens wil zien hoe ik het aanpak dan ben je welkom. Je mag eventueel wat "studiemateriaal" meebrengen.
Je kunt me steeds een PB sturen.
Ik woon in West-Vlaanderen, iets meer dan 10 km van Oostende.

Gebruikersavatar
JoRoKy
Gebanned
Berichten: 1120
Lid geworden op: 29 sep 2011 14:10
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor JoRoKy » 29 jul 2012 11:36

We dwalen inderdaad af. Liefhebbers van kippen "voor de lol" zijn allang afgehaakt. Inclusief mezelf nu. :)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor José » 29 jul 2012 15:24

Toch is dit wel een onderdeel van jouw vraag. Is dit een goede fokker? Dan mag men toch een discussie starten over goede of minder goede fokkers, en wat deze zoal doen?!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten