herfstkuikens van een tweeslachtige kip

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
marieke-17
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2012 19:38
Land: Belgie
M/V: V

herfstkuikens van een tweeslachtige kip

Berichtdoor marieke-17 » 14 okt 2012 22:17

Hallo allemaal!
Dit is mijn eerste jaar dat ik kippen heb en ben er dus nog totaal onervaren mee. In april dit jaar heb ik mijn eerste 5 kipjes gekregen van mijn moeder (een Witte legkip, een bruine legkip, een muisgrijze legkip, een koekoeks legkip en een sussex legkip), aangezien ik zelf al een kippenhok had gebouwd en alleen de kippen nog miste. Toen waren ze 16 weekjes oud en moest ik ze ook nog aan de leg krijgen
Ik heb veel informatie opgezocht over kippen en veel nagevraagd bij mensen. Het is me gelukt om mijn kipjes tam te krijgen en het zijn schatten van beestjes.
Ik heb alleen vanaf het begin gedacht dat mijn witte legkip (naam: Wiette) een haan was, vooral omdat hij/zij nog in de groei was en zijn lellen bleven maar groeien. Ook zijn staart werd maar hoger en hoger. Het enige wat ik nog miste waren de hangende denkveren, het kakelen en de grootte van een haan.
Het bleek geen haan te zijn, ze legde eieren :gulzig: , maar nu zijn we 5 maanden verder en ik kan mijn kipjes niet meer goed verzorgen (vanwege zwangerschap) ik kan niet meer bukken om de eieren te rapen en de kooi niet meer in om die te verschonen. Maar geen ramp! Mijn moeder is een engel en doet dit voor mij. Ik ga wel altijd bij mijn kippen buiten zitten om ze aandacht te geven :oops: ookal kan ik de kooi niet meer goed bijhouden.
To the point: Vandaag kom ik thuis en mijn moeder was bezig bij de kipjes. Haar gezicht stond al wat serieus en ze riep mij naar haar toe waarop ze zegt: "Marieke, je hebt een jong overleden kuikentje" Ik vond het vreemd en mijn vreemde voorgevoel van 5 maanden terug was er weer: Is Wiette een haan?
Mijn moeder had helaas het kuikentje al weggedaan en was bang dat ze Bruny had verjaagd van haar nest en niet meer wilde broeden. Aangezien ze dacht dat Bruny gewoon wat aan het zitten was en het raar vond dat ze niet naar buiten wilde had ze haar van d'r eieren afgehaald.
Later deze avond ben ik terug gaan kijken en heb ik gezien dat ze als een echte moederkloek lekker breed over haar eitjes terug is gaan zitten. De andere kippen laten haar goed met rust en slapen vanuit zichzelf in de andere legnesten (ipv met z'n allen bij elkander).
Wiette blijkt een Hermaphrodite te zijn. Een tweeslachtige kip met zowel een eierstok als een testikel. Hij kan een ander bevruchten en zelf eieren leggen. Vandaar het gemis van het gekakel, de lange dekveren en zijn grootte.

Nu een aantal vraagjes rondom mijn 'toekomstige' kuikens.
1. De winter staat voor de deur. Kunnen de kuikens de winter overleven als ze buiten blijven?
2. Ik heb 5 kippen (Wiette, Bruny, Koekie, Susie en Muis). Kan Bruny met haar kuikens bij de anderen blijven of worden de kuikens dan doodgepikt?
3. Hoe groot is de kans dat ik in de Lente weer kuikens heb?
4. Hoe moeilijk is het om kuikens te hebben in de herfst/winter? Met andere woorden, wat voor extra's moet je doen met dit soort kuikens? de natuur zijn gang laten gaan? of juist extra maatregelen treffen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Alvast bedankt!! :-)

Gebruikersavatar
YS.sebright
Berichten: 493
Lid geworden op: 22 jul 2012 19:47
Land: belgie
M/V: M
Locatie: werkt by kta horteco vilvoorde.

Re: herfstkuikens van een tweeslachtige kip

Berichtdoor YS.sebright » 14 okt 2012 22:20

Apart kot , liefst in een tuinhuis of schuur, en een warmtelamp.

sjoerd jan
Berichten: 2237
Lid geworden op: 03 feb 2009 21:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: herfstkuikens van een tweeslachtige kip

Berichtdoor sjoerd jan » 14 okt 2012 22:24

Heb je ook een foto van je 'haan'? Ik ben er wel erg benieuwd naar :-D

Gebruikersavatar
YS.sebright
Berichten: 493
Lid geworden op: 22 jul 2012 19:47
Land: belgie
M/V: M
Locatie: werkt by kta horteco vilvoorde.

Re: herfstkuikens van een tweeslachtige kip

Berichtdoor YS.sebright » 14 okt 2012 22:25

Ik ook wel eigenlijk.

b_en_f
Berichten: 499
Lid geworden op: 12 apr 2011 10:43
Land: nl
M/V: V

Re: herfstkuikens van een tweeslachtige kip

Berichtdoor b_en_f » 14 okt 2012 22:26

Hoelang zit ze al te broeden ?? anders zou je de eieren af kunnen nemen.
Want als ik hoor dat het je nu zwaar valt om de volwas kippen te verzorgen dan kan kuikens is de herfst lastig worden, het is niet onmogelijk maar wel meer werk.

Gebruikersavatar
mac
Berichten: 3014
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:53
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: herfstkuikens van een tweeslachtige kip

Berichtdoor mac » 14 okt 2012 23:51

tweeslachtige? Hoe weet je dit? Heb je dierenarts een onderzoek laten doen?? En ik zit ook wel beetje te wachten op foto's haha.

Je kan haar het beste gewoon gang laten gaan. De kuikens kunnen onder hun moeder en zullen daar zoeken naar warmte. Handig is misschien om een lamp in nachthok op te hangen zodat ze langer wakker zijn. Dan kun je in het nachthok voer neer zetten zodat ze meer voeding opnemen. Als het nou heel koud wordt en ze niet warm genoeg kunnen worden, of als de kloek ze in de steek laat en ze niet goed warm kunnen blijven, hang dan een warmte lamp op.

marieke-17
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2012 19:38
Land: Belgie
M/V: V

Re: herfstkuikens van een tweeslachtige kip

Berichtdoor marieke-17 » 17 okt 2012 15:59

De foto staat in een ander onderwerp ;-)

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: herfstkuikens van een tweeslachtige kip

Berichtdoor Lieve » 17 okt 2012 16:26

marieke-17 schreef:De foto staat in een ander onderwerp ;-)

link:
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=64464&p=1033836#p1033836

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: herfstkuikens van een tweeslachtige kip

Berichtdoor marvin2985 » 21 okt 2012 19:32

leghorns zien er altijd zo uit toch, zie op de foto gewoon een leghorn hen.
zou wel heel erg vet zijn als het echt zo is, ik zou er een hoop geld voor over hebben.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten