Wat eten eenden nu precies?

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Wat eten eenden nu precies?

Berichtdoor laikaschat99 » 01 nov 2012 21:06

Hallo allemaal,
het duurt niet lang meer voor we onze eendjes (2 barbaries) zullen krijgen. Ze zullen slapen bij de geiten en kippen (is dit goed???). Voor het vijvertje zijn we nog steeds aan het denken. Mijn moeder dacht bijvoorbeeld aan een douchebak zodat we het water kunnen laten weglopen via de knop. Of zo'n kinderbadje of zo. In ieder geval, daar word nog over gedacht en suggesties zijn altijd welkom. Liefst ook iets dat ik goed kan leeghalen en reinigen, want als ik dat dagelijks moet doen, moet het wel een beetje goed gaan.

Ben nog steeds wat aan het zien voor wat eenden nu eigenlijk eten.
Ze eten graan, maar mijn grootvader zei dat ze dit niet zo graag eten (van hem gaan we de eendjes halen, hij heeft er een hele hoop).
Mogen ze brood eten of is dit, net zoals bij kippen, niet goed voor ze?
Bij mijn grootouders kregen ze vaak courgettes en daar waren ze echt dol op. Maar daar hebben we er nu geen meer van, maar is het goed om hen dat te geven? Pompoenen krijgen ze daar nu ook, maar dat eten ze ook niet zo graag.
Wij hebben ook maïs staan, mogen ze dat hebben?
En wat mogen ze nog allemaal hebben?

Alvast bedankt, L.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Wat eten eenden nu precies?

Berichtdoor Dieter » 01 nov 2012 21:20

Een goede graanmengeling is prima. Ook is er speciaal watervogelvoer beschikbaar in de handel.

Brood, courgettes ,.... kan als extraatje, maar niet als hoofdvoedsel.

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: Wat eten eenden nu precies?

Berichtdoor marvin2985 » 01 nov 2012 21:23

heel makkelijk, eendenvoer.

http://www.vogelvoerwinkel.nl/home/81-s ... rel-3.html

dit als basis en je mag altijd wat bij voeren maar dit als hoofdvoer gebruiken.

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: Wat eten eenden nu precies?

Berichtdoor marvin2985 » 01 nov 2012 21:25

Dieter schreef:Een goede graanmengeling is prima.


als je ze met de kerst nog wil opeten zeker.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat eten eenden nu precies?

Berichtdoor laikaschat99 » 01 nov 2012 21:28

Bedankt! Ik heb al gelezen dat ze dik worden van graanmengeling, is het heel erg als ze hier soms eens wat van krijgen?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wat eten eenden nu precies?

Berichtdoor José » 01 nov 2012 22:00

Als je opa veel eenden heeft kan je hem ook vast om raad vragen. Maar goed, hier krijgen de eenden heel soms wat brood, elke dag eten ze mee met de kippen van het gemengde graan (maar omdat ze op de onderste sport van de ladder staan krijgen ze dus niet veel), ik voer ze bij met kroos (nu niet meer want kroos is weg) en verder andijvie, snijbiet, restjes van een kropje sla. Maar het hoofdbestanddeel blijft goed watervogelvoer. Je kan dat eventueel mengen met wat legkorrel. Maar door het wvv blijven ze mooi waterdicht. En als je ze tussen de kippen houdt hoef je niet te mengen, ze bepalen zelf wel uit welke bak ze mee eten. En het lekkerst vinden ze gewoon simpel gras.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat eten eenden nu precies?

Berichtdoor laikaschat99 » 01 nov 2012 22:16

José schreef:Als je opa veel eenden heeft kan je hem ook vast om raad vragen.


Hij heeft wel enkele eenden, maar ook nog niet super lang. En je moet niet altijd geloven wat grootvaders zeggen. ;) Zeker den deze niet, hij weet veel dingen en veel van die dingen kloppen ook maar er zitten ook van die dingen tussen dat je denkt, dat klopt nu echt niet. Ik zeg er dan maar niks van. ;)

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Wat eten eenden nu precies?

Berichtdoor Jack de Mos » 02 nov 2012 10:38

Uit bovenstaande antwoorden kun je een goede samenstelling van voeding maken.

Hoofdbasis eendenvoer van bijv. Garvo. Als bijvoer kun je voor andijvie, sla, graan en bruin brood (af en toe) gaan.
Als ze op gras lopen zullen ze ook daarvan eten.

Als ik hier eens in de zoveel tijd gekookte (en afgekoelde) rijst/pasta geef aan de kippen, eten de muskuseenden met veel plezier mee.

Gr. Jack

jessyeend
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 okt 2012 16:31
Land: belgie
M/V: V

Re: Wat eten eenden nu precies?

Berichtdoor jessyeend » 09 nov 2012 15:26

beste,

ik heb opmoment ok wat eendjes en ik heb ook in de ren een kinderbadje ingegraven als vijvertje,
namelijk heb ik hier slechte ervaring mee en moet je het inderdaad ook acht iedere dag gaan schoon maken, bij mij is het gebreurd dat ik een week het badje niet kon verschonen, en er zijn aantal eenden dood gegaan aangezien het een veel te kleine oppervlakte en diepte is word het wel stilstaand water genoemd en komen en zeer snel ziektes onderanderen BOTULISME.
heb gelezen zo een vijvertje minimum 40cm diepte moet zijn.

ik geef u mijn ervaring mee met een kinderbadje, want zie heel graag diertjes en wil niet dat andere mensen ook die fout gaan maken.

groetjes jessy
laikaschat99 schreef:Hallo allemaal,
het duurt niet lang meer voor we onze eendjes (2 barbaries) zullen krijgen. Ze zullen slapen bij de geiten en kippen (is dit goed???). Voor het vijvertje zijn we nog steeds aan het denken. Mijn moeder dacht bijvoorbeeld aan een douchebak zodat we het water kunnen laten weglopen via de knop. Of zo'n kinderbadje of zo. In ieder geval, daar word nog over gedacht en suggesties zijn altijd welkom. Liefst ook iets dat ik goed kan leeghalen en reinigen, want als ik dat dagelijks moet doen, moet het wel een beetje goed gaan.

Ben nog steeds wat aan het zien voor wat eenden nu eigenlijk eten.
Ze eten graan, maar mijn grootvader zei dat ze dit niet zo graag eten (van hem gaan we de eendjes halen, hij heeft er een hele hoop).
Mogen ze brood eten of is dit, net zoals bij kippen, niet goed voor ze?
Bij mijn grootouders kregen ze vaak courgettes en daar waren ze echt dol op. Maar daar hebben we er nu geen meer van, maar is het goed om hen dat te geven? Pompoenen krijgen ze daar nu ook, maar dat eten ze ook niet zo graag.
Wij hebben ook maïs staan, mogen ze dat hebben?
En wat mogen ze nog allemaal hebben?

Alvast bedankt, L.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat eten eenden nu precies?

Berichtdoor laikaschat99 » 10 nov 2012 08:52

@Jessy, bedankt voor de info. Daar hebben we zeker wat aan.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten