Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
AnnDw
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2013 20:15
Land: Belgie
M/V: V

Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor AnnDw » 14 mei 2013 23:09

Hallo allemaal,
Sedert 3 dagen ben ik m'n brahma krieltje aan het dwangvoederen. Ze heeft een 10-tal dagen gebroed en plots werd ze lusteloos, zat met de ogen dicht en eet of drinkt niet meer. Ik heb haar dan van het nest gehaald en beginnen verzorgen. Ze is maar 1 jaar oud.
Na wat rondgooglen geef ik verse kruiden bij het voederen ( oregano, Thijm, mierikswortel, zonnehoed, citroenmelisse, munt) en heb ik ook kamille en look in het water gedaan.
De slappe slijmerige stoelgang is al vaster geworden maar nog altijd groen met een beetje wit in. Ik zie geen wormen in de stoelgang. Ze heeft ook heel bleke lellen en kam en rond de ogen.
Ik vraag me af hoelang ik moet doorgaan met dwangvoederen en of dit allemaal wel zin heeft. Ik probeer haar weerstand te verhogen zodat ze terug zin krijgt in het leven ...
Weet iemand nog raad ?
Dankje,
Ann

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor dewoldhoeve » 14 mei 2013 23:13

Een ziek dier voer door z'n strot stampen heeft niet zoveel nut als je niet weet wat er aan de hand is. klinkt als bloedluis?

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor buldog » 14 mei 2013 23:34

Het kan gewoon zo zijn dat ze echt goed zat te broeden.
Ik heb er hier ook die helemaal in trans op het nest zitten en ze lijken wel voor dood te zitten.
Je kunt ze oppakken en neer leggen waar je wilt en ze blijven liggen.
En een ander vecht zich rot als je ook maar iets te dicht in de buurt komt.

Maar het kan ook heel goed zoals gezegd bloedluis zijn.
En dat de ontlasting groen is na het geen je voert is niet vreemd.
En als er geen wit bij de ontlasting zou zitten is het ook niet goed.
Dat is het urinezuur (urine) van de kip.

Dus als er geen bloedluis is dan vraag ik mij af of er wel iets mis is.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor Lies » 15 mei 2013 00:35

Welkom op dit forum Ann.

Groene ontlasting kan komen door te weinig eten. Dan is er, doordat er weinig mest is, in verhouding veel gal aanwezig waardoor de mest groenig kleurt. Wat ook kan is een darminfectie, dat geeft soms ook een groene kleur. Een bleke kam klopt niet. Je zou dan idd denken aan bloedmijt. Controleer daarop! 's Avonds als het donker is met een zaklamp het hok ingaan en en zoeken naar hele kleine beestjes met 8 poten. Lukt het je om de zoekfunctie te gebruiken als nieuweling hier? Zoek dan op bloedluis/bloedmijt voor heel veel berichten hierover. Dat scheelt mij veel typwerk :mrgreen:

Een lusteloze kip die niet meer eet of drinkt en met ogen dicht zit klinkt voor mij niet broeds maar ziek. Je doet er goed aan om te voeren want een niet etende kip zal verslechteren en kan ook dood gaan. Wat belangrijk is naast controle op bloedmijt is een controle van de mest door de da. Die kan onder de microscoop de mest bekijken en wormen of coccidiose vaststellen aan de hand van eitjes die hij eventueel daarin vindt. Indien er sprake is van darmparasieten kan hij een behandeling inzetten.

Je schrijft dat de mest heel dun en slijmerig was en dat die opknapt sinds je kruiden geeft. Dan lijken die kruiden dus te helpen :-D (look is heel erg goed tegen ziekteverwekkers en voor de weerstand waar zonnehoed natuurlijk ook een goed effect op heeft, de rest van de kruiden heeft idd positieve effecten op het maagdarmkanaal) Vooral doorgaan dan maar niet teveel geven. Te is nooit goed (behalve bij tevreden en tequilla ;) ) Verder je kip goed kippenvoer geven in de vorm van granen als ze die wil nemen, groenvoer en legkorrel. Mensendingen zoals mais uit blik en gekookte rijst, kaas, brood enz. zijn zeker niet aan te raden! Die verstoren de darmflora nog eens extra en dat is het laatste wat je wilt.
Succes met haar! En laat vooral eens horen hoe het evolueert.

Wijzig: 575 pagina's... search.php?keywords=Bloedluis&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken Lees vooral ook berichten die al een paar jaar ouder zijn. Veel mensen met kennis van zaken zijn tegenwoordig niet meer of veel minder actief.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor Lieve » 15 mei 2013 07:58

Allereerst controleren op bloedluis: kijk onder het stro van het nest. Zie je niets kruipen dan een WC-tuitje in het nest leggen met daarin een opgerold stuk keukenrolpapier. 's Anderendaags dat papiertje bekijken: druk de beestje plat die erin zitten; zie je bloed, dan is het bloedmijt.

Geen bloedmijt? dan mestcontrole laten doen bij de dierenarts om te zien of het geen coccidiosebesmetting is.

Met look en kruiden zou ik toch opassen,want irriteert de darmen ook snel als het teveel gegeven wordt.
Beter is het om kuikenvoer te geven en vers water.
Dwangvoederen ben ik geen voorstander van.

AnnDw
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2013 20:15
Land: Belgie
M/V: V

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor AnnDw » 15 mei 2013 08:32

Hé wat leuk dat jullie zo snel reageren.
Had ik ons Sally geen voer (korrelmeel voor vethaantjes waar extra groeipoer in zit) gegeven dan was ze zeker al dood. Het beestje heeft echt geen zin in eten en drinken.
Ik heb het hokje onlangs gekregen van iemand die deze al lang had staan en niet gebruikte. Haar kippen gingen dood ... Hoe lang overleeft een bloedluis ? Dat hok heeft jaren onbewoond buiten gestaan .... ik denk ons Sally nu gewoon uit het hok te halen en in een curver bakje binnen te zetten. Dan sluit ik alvast de luizen uit en kan het hok grondig gekuisd worden.
Heerlijk als ik het beestje kan redden ! Ze is zo mooi en was zo flink aan het broeden. Ze is zelf van haar nest gegaan en staat eigenlijk gewoon te staan. Ze gaat niet echt zitten op het nest of de stok.
Ik geloof er alvast in om haar te redden. Even doorzetten en hopelijk tegen het weekend beterschap want dat voeren is een hele klus. Ik sta er een half uur vroeger voor op !
Ik heb gelezen dat oregano een bewezen genezend effect heeft op coccidose. Thym en look tegen wormen. Citroenmelisse en munt versterken maag en darmen en mierikswortelblad en zonnebloem om de weerstand te verhogen. Vandaar mij keuzes om deze kruiden te proberen.
Ik hou jullie op de hoogte !
Groetjes, Ann

AnnDw
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2013 20:15
Land: Belgie
M/V: V

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor AnnDw » 15 mei 2013 16:06

Dit is misschien interessant voor wie graag de kipjes op een natuurlijke manier behandelt.
http://orgprints.org/19109/1/Stalboekje ... ducten.pdf

Sally is intussen uit het het gehaald ... Ik hoop op beterschap.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11748
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor jantien » 15 mei 2013 16:30

Als je alleen behandeld met kruiden voorzie ik geen verbetering...

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor Lies » 15 mei 2013 16:32

AnnDw schreef:Ik heb gelezen dat oregano een bewezen genezend effect heeft op coccidose. Thym en look tegen wormen. Citroenmelisse en munt versterken maag en darmen en mierikswortelblad en zonnebloem om de weerstand te verhogen. Vandaar mij keuzes om deze kruiden te proberen.
Ik hou jullie op de hoogte !
Groetjes, Ann



Dat is mooi :gulzig: Alleen is het nodig dat je weet wat er speelt en daarvoor is mestonderzoek echt nodig. Je kunt alleen maar goed behandelen als je weet wat er mis is. Daarnaast, als een kip duidelijk ziek is van coccidiose dan is het heel serieus omdat kippen (prooidieren) niet laten zien dat er iets is. Coccidiose geeft behalve irritatie ook ontstekingen in de darm als het langdurig speelt dus zou ik zeker een regulier middel inzetten zoals baycox of esb 3 naast de oregano, als mocht blijken dat het coccidiose is.

Mijn ervaring met knoflook is dat het inderdaad kan irriteren als je teveel geeft wat zich (bij mijn kip dan) uitte in diarree. Dus zolang de stoelgang verbetert zal dat dan niet aan de orde zijn toch?

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Brahma krieltje ziek na/tijdens broeden.

Berichtdoor dewoldhoeve » 15 mei 2013 16:47

AnnDw schreef:Dit is misschien interessant voor wie graag de kipjes op een natuurlijke manier behandelt.
http://orgprints.org/19109/1/Stalboekje ... ducten.pdf

Sally is intussen uit het het gehaald ... Ik hoop op beterschap.


Je moet niet hopen op beterschap, je moet iets doen. En iig niets met de link die je plaatst. die heb je dus duidelijk niet gelezen. Controleren op bloedluis en mestonderzoek laten doen. Een kip die zit te broeden eet weinig in verhouding met wat je anders ziet. Een kip die bleek ziet, is ziek en daar moet je iets aan doen. Met kruiden spelen doe je in de keuken. Met een ziek dier moet je naar de veearts.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast