Hoeveel moet een kuiken per dag aankomen?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Hoeveel moet een kuiken per dag aankomen?

Berichtdoor Guinevere » 18 jul 2013 23:07

Hoi, mijn twee kuikens zijn nu ongeveer 9 a 10 weken oud en ik vroeg mij af hoeveel zij gemiddeld per dag aan zouden moeten komen. Toen ik ze met circa 7 weken kreeg woog de één 59 gram en de andere 36 gram.

Kuiken 1

4/7 - 59 gram
11/7 - 70 gram
16/7 - 86 gram
17/7 - 93 gram
18/7 - 94 gram (!)


Kuiken 2

4/7 - 36 gram
11/7 - 59 gram
16/7 - 69 gram
17/7 - 75 gram
18/7 - 81 gram

Kuiken 2 was zoals te zien is een stuk kleiner in het begin, maar lijkt nu aan een inhaalrace te zijn begonnen. Nu maak ik me een klein beetje zorgen om kuiken 1 omdat zij nu maar 1 gram is aangekomen én ze heeft soms wat waterige ontlasting. Zijn ze te licht voor hun leeftijd? En kan ik ze ander voedsel geven dan opfokmeel 1 en 2 en kuikenzaad om het wat gevarieerder te maken?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel moet een kuiken per dag aankomen?

Berichtdoor susiepolletje » 18 jul 2013 23:10

Ik heb me nooit verdiept in grammen, maar zolang ze blijven groeien en niet afvallen, ze eten en drinken, en maken een levendige indruk, dan lijkt me er niets aan de hand.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hoeveel moet een kuiken per dag aankomen?

Berichtdoor jantien » 18 jul 2013 23:13

Ik snap het even niet??
Er is je aangeraden in het andere topic wat je opende morgen even naar een DA te gaan en nu deze vraag weer?
Maar kennelijk geloof je de goede adviezen niet?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel moet een kuiken per dag aankomen?

Berichtdoor Fryske » 18 jul 2013 23:41

Ik zou stoppen met wegen. Gewoon op je gevoel afgaan! Dat de kleinste een inhaalspurt heeft is heel normaal daar moet je, je niet druk om maken. Ze moeten zo snel mogelijk lekker buiten op een veilige plek waar ze lekker kunnen scharrelen in de frisse buitenlucht. Als ze nu niet buiten zijn waar heb je ze dan? Kan het te warm zijn? Daar kunnen kippen niet zo goed tegen. Morgen idd. even mestonderzoek laten doen en kijken of je iets met de uitslag kunt.

Wens je veel succes en vooral niet vergeten om van de kleintjes te genieten :-)

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Hoeveel moet een kuiken per dag aankomen?

Berichtdoor Guinevere » 18 jul 2013 23:56

Morgen gaan we naar de DA, er schieten ons gewoon steeds vragen te binnen! En daar is dit forum toch ook voor? De kuikens staan nu binnen, het is hier nu zo'n 20 graden. Overdag ga ik ze, afhankelijk van wat de DA zegt, lekker in de ren zetten waar ze heerlijk kunnen scharrelen. We genieten volop en het lijkt dat de kuikentjes het ook naar hun zin hebben! :-) Bedankt voor de adviezen!

b_en_f
Berichten: 499
Lid geworden op: 12 apr 2011 10:43
Land: nl
M/V: V

Re: Hoeveel moet een kuiken per dag aankomen?

Berichtdoor b_en_f » 19 jul 2013 07:43

Afhankelijk van wat de da zegt....heb je een da die echt wat van pluimvee afweet of een die zegt dat hij genoeg weet ...
Want tja mensen die al 20 jaar kippen houden weten er natuurlijk niets vanaf :roll: ,
zet je kuikens buiten in een overdekte ren, zorg dat ze de hele dag kunnen eten en drinken,
laat ze lekker kip zijn ipv al die vreemde adviezen op te volgen dat een kuiken niet naar buiten zou mogen enzo.

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Hoeveel moet een kuiken per dag aankomen?

Berichtdoor Guinevere » 19 jul 2013 08:17

Daarom stel ik juist hier zoveel vragen, want ik woon in de stad en ik betwijfel of de DA veel van pluimvee af weet. Ik heb ze vannacht nog even binnen gehouden, maar ze zijn nu lekker buiten in het gras, aarde en onkruid aan het spelen en geven totaal geen zieke indruk. Om 11.00 met mest naar de DA en dan hopelijk is er niks aan de hand, en anders medicatie die snel aanslaat. :)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel moet een kuiken per dag aankomen?

Berichtdoor Fryske » 19 jul 2013 08:42

Fijn! Je zul zien dat ze het heerlijk vinden! Heb je mss. een foto van de kipjes, dat is altijd leuk :-)


Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel moet een kuiken per dag aankomen?

Berichtdoor Fryske » 19 jul 2013 09:27

Leuk hoor! Ze zij bijna even oud als die van mij. Die zijn tussen de 10 en 12 weken.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten