Mijn eerste japanse kwartels

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Mijn eerste japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 08 dec 2013 21:10

En inmiddels zijn de kleintjes 3 weken oud ....

Ze (vr)eten als groten, poepen als groten en stinken vooral als groten, in de huiskamer zijn ze bijna niet meer te houden.
Wel begrijpelijk ... 15 stuks in een beperkte kooi .... hoog tijd dat ze gaan verhuizen.
Maar ja .... eerst goed in de veren, dan de uren licht terugdraaien en over 2 dagen gaan ze naar de kelder.
De hennen in een mooi nieuw hok en de haantjes blijven in het huidige hok, maar ze gaan er toch op vooruit :)

Vandaag kregen de kleintjes hun eerste zandbad ..... dat was genieten .... en ook kregen ze hun eerste 'andere' voer.
Voorheen kregen ze kwartelmeel voor kuikens van 1-3 weken oud, met een eiwitgehalte van 30%.
Na ca 1 week kwamen daarbij: gedroogde watervlooien en rode muggenlarven .... feestje!!!!

Week 2 kwam er wat groentes bij, heel weinig. Wat geraspte wortel en soms wat geraspte courgette.
Allemaal nieuw en vreemd.

Vanaf vandaag gaan ze over naar kwartelvoer 3-6 weken, eiwitgehalte van 26% en in kruimelvorm, dat vinden ze heeeeel erg lekker.

En natuurlijk het zandbad.

Hier een filmpje van het zandbak, klik op het fotootje:

Afbeelding

En daarna waren ze helemaal uitgeteld:

Afbeelding

En de haantjes zijn ook al zichtbaar:

Afbeelding

groetjes

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn eerste japanse kwartels

Berichtdoor Siberianh » 09 dec 2013 18:03

Zoww die groeien pittig hard hoor :) Leuke foto's en video!

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Mijn eerste japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 10 dec 2013 16:44

De schatjes zijn gisteren verhuisd naar de kelder en staan naast hun ouders :-D

Daarbij heb ik de hennetjes en de haantjes gescheiden opgehokt, de meisjes in een gloednieuwe kooi en de mannekes blijven in de kooi waar ze in zaten.

En ..... de verdeling .... 15 kuikens ....
- 9 meiden
- 6 jongens

Ik ben er superblij mee :mrgreen:

overzicht van de kooien, linksachter de ouderkwartels, vooraan de jongenskooi en de meiden staan op wieltjes in een supermooie kooi
Afbeelding

een knap kereltje
Afbeelding

en een mooi meisje, ik had net haar voetjes gewassen (moet niet denken aan afgestorven teentjes door ingedroogde stront
Afbeelding

en een stukje van de nieuwe meidenkooi, ze hebben het houten trapje naar 'boven' al gevonden :puh2:
Afbeelding

groetjes

paulba
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 nov 2011 05:30
Land: Nl
M/V: M
Locatie: Utrecht

Re: Mijn eerste japanse kwartels

Berichtdoor paulba » 10 dec 2013 16:56

ziet er erg leuk uit

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Mijn eerste japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 08 jan 2014 13:19

Afgelopen weekend zijn 5 hennen en 1 haantje op transport gezet naar hun nieuwe eigenaar.

De hennetjes zijn erg mooi, wildkleurig met goed bloed (niet doorgefokt) en daardoor zeer geschikt om te gebruiken voor de fok van nieuwe kleurslagen.
In dit geval worden ze gebruikt voor de fok van Perlfee kwartels, ik weet niet of die kleurslag in Nederland al erkend is. Ze worden ook wel Schneewachtel genoemd, ze zien er als een sneeuwhoen uit qua kleur.

Voor meer info: google op perlfee sawax , dan kom je op een duitse site met heel veel info over kwartels.
http://www.sawax.de/w_fee.htm

Om het filmpje te bekijken: klik op de foto
Afbeelding

Het haantje gaat met 3 bloedvreemde hennetjes voor een nieuwe foklijn wildkleur zorgen.

De overige 5 haantjes worden binnenkort geslacht.
Het was best wel moeilijk om 1 haantje uit te kiezen, lees: redden van de braadpan, want het zijn allemaal schatjes.

DaanReijnders
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2014 18:06
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn eerste japanse kwartels

Berichtdoor DaanReijnders » 12 jan 2014 19:15

AAH WAT ZIJN DIE LIEF!!!
ik ben nu ook bezig, de eitjes zitten nu 9 dagen in de BM... ben benieuwd! :-D

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Mijn eerste japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 12 jan 2014 19:48

Echt spannend Daan ....

:duimop: :duimop: :duimop:


hou ons op de hoogte!!!

groetjes

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Mijn eerste japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 13 jan 2014 16:33

Hier nog even de foto's van de inrichting van de caviakooi van de ouderdieren (1;3).
Ik had deze foto's in een ander draadje geplaatst, maar ze horen hier ook wel thuis :)
Inmiddels ziet het er iets anders uit, maar af en toe een verandering houdt de boel levendig :gulzig:

n0ralien schreef:in mijn kwartelkooi heb ik gebruik gemaakt van een knaagdierhuisje, wat houtblokken en 'groen' , op de foto zie je bamboetakken, maar het kunnen ook dennentakken zijn.
Boven op de kooi ligt een bos gedroogd tuinbonengroen, dat geeft ook een beetje beschermd gevoel.

Afbeelding

In het afwasteiltje zit zand, om te badderen. Dat verschoon ik wekelijks en dagelijks zeef ik de drollen eruit.
Afbeelding

Hier een achterommetje/schuilplaats achter het knaagdierhuisje. De kwartels vinden het prachtig om door de bos bamboe te rennen :)
Afbeelding

De houtblokken plaats ik vaak als een wigwam, daar kunnen de hennetjes zich verstoppen als het haantje opdringerig wordt. Soms gooi ik er het groen van wortels overheen. Ook zitten ze graag op het huisje of op de blokken, mooi uitzicht :)
Afbeelding

groetjes

DaanReijnders
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2014 18:06
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn eerste japanse kwartels

Berichtdoor DaanReijnders » 21 jan 2014 23:16

n0ralien schreef:Echt spannend Daan ....

:duimop: :duimop: :duimop:


hou ons op de hoogte!!!

groetjes

Jammer maar helaas, er is niks uitgekomen... volgende keer beter... :duimop:

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Mijn eerste japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 04 feb 2014 18:55

Al mijn kwarteltjes tot nu toe heb ik zelf uitgebroed (in de broedmachine).

Afgelopen week heb ik voor het eerst 2 hennetjes gekocht, erg jong nog, 4 weken oud.
Maar ze zaten goed in de veren en ik heb hen bij mijn jonge kwarteltjes van 10 weken oud gezet.

Raad eens .... de hennen met 4 weken zijn groter dan mijn hennetjes van 10 weken :lol:

Al mijn 'eigen' kwartels zijn wildkleur japanse legkwartels, de twee nieuwe zijn van een andere kleurslag.
Namelijk Falbfee. In NL noemen ze dat zilver-wildkleur.
In Duitsland is er ook een zilverkleur kwartel, die is weer anders.


Net in het donker aangekomen, aankomende nacht tijdelijk in een apart hok
Afbeelding

Links voor de twijgenrol, liggen de 2 nieuwe hennetjes (Falbfee, 4 wkn oud)
Afbeelding

groetjes


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten