kip verplaatsen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Pietdejager123
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 aug 2012 20:48
Land: Nederland
M/V: M

kip verplaatsen

Berichtdoor Pietdejager123 » 22 jun 2014 20:29

Ik heb in 1 van mijn vier legnesten vier nep eieren gelegt om 1van mijn hennen broeds te krijgen ,sinds vanmorgen blijft 1van mijn dames zitten ,ik wil dit nog twee dagen aanzien ,en haar dan verplaatsen naar een speciaal afgesloten ruimte onder het nachthok , deze ruimte kan ik afsluiten zodat ze rustig aleen zit kan dit of verstoor ik haar dan teveel

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: kip verplaatsen

Berichtdoor Frank- » 23 jun 2014 00:29

Er wordt vaak aangeraden om de broedende hen te verplaatsen naar een rustig plekje, maar dit is echt geen must. Spreek uit ervaring als ik zeg dat hennen het vaak prima doen samen met de andere kippen. Lekker de natuur haar gang laten gaan en je er vooral niet te veel mee bemoeien.

Als je de hen wilt verplaatsen zorg dan wel dat ze voldoende ruimte heeft om af en toe even de 'benen te strekken'. Een afgesloten ruimte onder het nachthok lijkt me niet echt geschikt...

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: kip verplaatsen

Berichtdoor buldog » 23 jun 2014 07:27

Ben het dus niet met mijn voorganger eens.
Waarom laten zitten met alle problemen die je dan kunt gaan krijgen.
Al is het maar met de voeding.

En wat is er lekker aan de natuur haar gang te laten gaan als je eieren kapot gepikt worden de hen haar kop in elkaar gepikt gaat worden.
De kuikens door jaloerse tantes dood gepikt gaan worden.
Daar is niets geen natuurlijks aan.

Nee hoor, je hebt gelijk dat je haar apart wilt zetten.
Even een paar dagen aankijken tot ze goed "vast" zit.
Als ze agressief naar je gaat pikken zit ze goed vast.
Kan kun je haar wel een eigen plekje geven.

Gebruikersavatar
Corrine78
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2013 09:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: kip verplaatsen

Berichtdoor Corrine78 » 23 jun 2014 09:07

Overal lees je dat apart zetten wel het fijnst is. In de natuur zoekt een hen vaak ook een afgezonderde plek. Bij onze 'huiskippen' is dat vaak wat lastiger en moet je zelf even helpen om een rustige plek voor je hen te vinden.
Als je ze apart zet heb je ook niet het gevaar dat er steeds eieren bijgelegd worden. Die moet je dan weer weghalen en dan stoor je de hen ook weer. Ik bemoei me drie weken lang niet met de hen, zorg alleen voor alle randvoorwaarden. Het broeden mag ze zelf doen, dus ook wanneer ze van het nest gaat en zo. Als je steeds eitjes moet weghalen vind ik dat niet wenselijk.

Kan ze in die afgesloten ruimte wel eten, drinken en een stofbadje nemen? Misschien is het mogelijke een klein stukje ren voor haar af te zetten. Dan kan ze straks ook lekker naar buiten met de kuikens.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: kip verplaatsen

Berichtdoor Swoentje » 23 jun 2014 10:47

Ik heb 2 gaaspanelen waarmee ik een ruimte bij het legnest waar ze zit kan afzetten. Dat doe ik als het nodig is, maar tot nu toe (de afgelopen 20 jaar) heeft bij mij de hen gewoon in een van de legnesten gezeten op haar eitjes. Als ik smorgens graan strooi komen ze er meestal af, of ik haal ze er even af en controleer ik of er geen eitjes bijgelegd zijn. Die haal ik dan weg. Ik ben best wel even bij de kipjes bezig. Voeren, schoonmaken, water etc. en als ik klaar ben, zit de hen ook weer op haar eitjes. Gegeten, gedronken, gepoept en een snel zandbadje genomen, dus ze kan er dan weer tegen.
Ik heb in al die 20 jaar nog nooit een kapotgepikt ei gehad, of andere problemen tussen broedse kip/broedeieren en andere kippen. In die tijd heb ik Friese hoenders gehad, Brahma krielen, grote Orpingtons, Chabo's, diverse kruisingen en dan nu Zijdehoenders.
De gaaspanelen gebruik ik net voor de kuikens uitkomen. Er staat voer en water in voor de kuikens en de kuikens kunnen in een beperkte ruimte leren eten en drinken en wennen aan hun moeder. Na een dag of twee haal ik de panelen weg. Soms blijft de hen dan nog een paar dagen (tot 2 weken heb ik al gehad) in het hok met de kuikens, maar ze gaan soms ook meteen op stap.
Nu heb ik een groot hok met 9 legnesten en een grote "ren" met allerlei hoeken, kanten en ontwijkplekken. Veel gras, bomen en struiken, dus dat scheelt misschien.

Je hoort van heel veel mensen dat bovenstaand verhaal eigenlijk niet kan werken, maar bij mij dus wel, en ik denk dat er nog wel anderen zijn die het ook zo doen. Je zou het gewoon uit kunnen proberen. Je hebt snel genoeg gezien of het gaat of niet en dan kun je haar nog apart zetten.
Wat ik ook fijn vind van "mijn" methode: de hen zit meteen met de kuikens bij de rest. Geen lastige toestanden als kloek en kuikens weer bij de rest gevoegd moeten worden. Geen aparte rennetjes e.d.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: kip verplaatsen

Berichtdoor buldog » 23 jun 2014 14:53

Natuurlijk kan het goed gaan.
Maar als je zekerheid wilt dat het niet fout gaat dan moet je haar apart zetten.
Kwestie van risico willen nemen of risico uitsluiten.
Verder krijg je met de methode "Swoentje" wel dat de oudere dieren ook van het kuikenvoer gaan eten.
En in haast al het kuikenmeel zit een anti coccidiose middel verwerkt.
Hetgeen betekend dat je de eieren van de dieren die dat mee eten niet voor consumptie mag gebruiken.
En jaaaaaaaa, natuurlijk is er ook als je even gaat zoeken best kuikenmeel zonder coccidiose middel te vinden.
Maar dat wil ik niet gebruiken. (ook weer risico's uitsluiten).
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Iedereen doet dus gewoon wat hem het best lijkt. ;)

Overigens geeft topic starter al aan dat hij gekozen heeft om haar apart te plaatsen.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: kip verplaatsen

Berichtdoor Swoentje » 23 jun 2014 15:36

Methode "Swoentje" gaat me wel wat ver Buldog! Er zijn hier op het forum zat mensen die het zo doen, dus waarom dat het in jouw ogen dan meteen methode "Swoentje" moet heten is me echt een raadsel.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: kip verplaatsen

Berichtdoor Swoentje » 23 jun 2014 15:39

En als we alle risico's uit willen sluiten, moeten we meteen allemaal stoppen met kippen houden ;)

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: kip verplaatsen

Berichtdoor Frank- » 23 jun 2014 15:49

buldog schreef:Ben het dus niet met mijn voorganger eens.
Waarom laten zitten met alle problemen die je dan kunt gaan krijgen.
Al is het maar met de voeding.

En wat is er lekker aan de natuur haar gang te laten gaan als je eieren kapot gepikt worden de hen haar kop in elkaar gepikt gaat worden.
De kuikens door jaloerse tantes dood gepikt gaan worden.
Daar is niets geen natuurlijks aan.


Tuurlijk zijn er risico's aan verbonden, maar je kan ook overdrijven... ;)

Meerdere keren kuikens gehad en nog nooit problemen gehad op deze manier en dan ben ik echt geen uitzondering!

Pietdejager123
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 aug 2012 20:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: kip verplaatsen

Berichtdoor Pietdejager123 » 23 jun 2014 21:19

dank jullie wel voor alle tips ,de ruimte onder mijn nachthok is geen donker afgesloten ruimte maar afgezet met gaaspanelen de andere kippen zien mijn hennetje broeden maar kunnen er verder niet bij ze heeft lekker de ruimte het enige nadeel is dat ze geen zandbedje kan nemen verder is ze van alle gemakken voorzien, het grote voordeel is dat ze rustig ongestoord kan broeden eten drinken ,en haar kuikens uit kan laten komen ,ikweet in ieder geval genoeg nogmaals bedankt


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten