2 kippen genoeg of toch 1 erbij?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Marije
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 mar 2013 21:06
Land: Nederland
M/V: V

2 kippen genoeg of toch 1 erbij?

Berichtdoor Marije » 12 jul 2015 15:47

Heb nu nog 2 volwassen zijdehoenders over nadat mijn zwarte is doodgegaan. De zwarte kip was altijd de gangmaker. Dat kan ik nu helemaal goed merken. De 2 overgebleven kippen zitten nu de ganse dag helemaal achter in de tuin bij de kliko's. Niet het meest aangename/schone plekje..
Ze komen heel af en toe even drinken/eten.
Savonds zien we ze weer. Dan lopen ze weer lekker te scharrelen. Maar het is stil in de tuin!

Missen ze de assertieve zwarte kip en is het dus handig er weer een derde zijdehoender bij te kopen? Om weer een soort van 'scharrelbalans' te vinden?
Mijn kippen liepen voorheen de hele tuin door te scharrelen.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: 2 kippen genoeg of toch 1 erbij?

Berichtdoor viefpief » 12 jul 2015 16:23

3 is sowieso een mooi aantal om aan te houden. Als er nu weer eentje dood gaat blijft er een eenzame kip over. Een nieuwe kip zal ook weer voor wat leven in de brouwerij zorgen, dus sowieso geen slecht idee.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: 2 kippen genoeg of toch 1 erbij?

Berichtdoor Fryske » 12 jul 2015 22:09

Is het niet beter om er dan twee bij te zetten? Eentje krijgt het ws. erg moeilijk om in het groepje te komen.

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: 2 kippen genoeg of toch 1 erbij?

Berichtdoor Joke Kra » 12 jul 2015 23:52

Ik had vorig jaar dezelfde vraag: van de drie plots eentje dood en wat nu?
Hier gebeurde hetzelfde .... leidinggevend kipje stierf (5 mnd. oud). Overgebleven kipjes hebben een week 'gerouwd' en hun draai niet kunnen vinden. Ook mij werd aangeraden er beter 2 nieuwe kipjes bij te zetten i.p.v. eentje. Helaas was mijn hok te klein voor 4. Ik heb het dus bij 2 kippen gelaten en dat is helemaal goed gekomen! Er werd een nieuwe pik-orde vastgesteld en de twee zijn onafscheidelijke maatjes. Mocht er nu weer eentje doodgaan onverhoopt (wat ik niet hoop natuurlijk!), dan zal ik er wel twee bijplaatsen, maar dan ieder van een andere stal, zodat ze alledrie opnieuw moeten beginnen en je niet een "2 tegen 1' front krijgt.
Sterkte met beslissen!

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: 2 kippen genoeg of toch 1 erbij?

Berichtdoor Vivian » 13 jul 2015 08:47

Als je de ruimte hebt, zou ik er zeker 2 bijzetten. Zoals Joke het aangepakt heeft, is ook een prima idee.

Ik hoop dat je kipjes zich snel weer oké gaan voelen.

Stekte!

Gr. Vivian

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: 2 kippen genoeg of toch 1 erbij?

Berichtdoor Isabel » 13 jul 2015 18:58

Ik zou ook, mits je de ruimte hebt, er twee bijzetten.

Marije
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 mar 2013 21:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: 2 kippen genoeg of toch 1 erbij?

Berichtdoor Marije » 13 jul 2015 19:10

Dank voor jullie reacties.
Wij hebben een normale dorpstuin, groot genoeg voor 4 kippen. Ik vind mijn nachthok alleen zozo voor 4.. Heb er geen legstok in omdat de zijdehoenders net zo graag tegen elkaar aan op de grond slapen.
Toen ze nog met z'n drieën waren kropen ze zo dicht op elkaar 's nachts dat er best een vierde bij kan. Maar als we vaker van die hele warme dagen hebben zoals laatst, dan is het met nóg een extra wel krapper natuurlijk... Weet niet of dat verstandig is.

Ik ga nu eerst eens kijken hoe het gaat met deze 2. Even een weekje aanzien of de gezelligheid in de tuin terugkeert. En idd, mocht er weer een doodgaan (lijkt absoluut niet dat deze 2 ziek zijn gelukkig) dan vind ik het een heel slim idee om dan 2 kippen van 2 verschillende adressen erbij te plaatsen.
Zou ik niet opgekomen zijn! :gutgut:

Groet!

Marije
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 mar 2013 21:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: 2 kippen genoeg of toch 1 erbij?

Berichtdoor Marije » 15 jul 2015 21:36

Korte update:

Mijn twee overgebleven zijdehoenders zijn sinds vandaag uit hun hoekje bij de kliko gekomen en hebben weer lekker door de tuin gescharreld en van zich laten horen. Wel weer zo gezellig! :)
Ik ben blij.
Denk dat ze de zwarte kip wel even gemist hebben dan de afgelopen dagen!

Maar als het zo blijft hou ik het voorlopig even bij 2 kippen. Ivm de ruimte in het nachthok.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: 2 kippen genoeg of toch 1 erbij?

Berichtdoor viefpief » 15 jul 2015 23:52

Tja, zeker als de alfa ineens weg is merken ze dat echt wel. Kippen rouwen ook wel even op hun manier, maar komen er vrij snel wel weer bovenop zolang ze niet alleen zijn.

Marije
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 mar 2013 21:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: 2 kippen genoeg of toch 1 erbij?

Berichtdoor Marije » 24 jul 2015 13:38

Update: het leek alsof de kippen hun draai weer hadden gevonden, maar dat was precies 1 dagje.
Toch weer hele dagen achter in de hoek bij de kliko. Volgens mij missen de dames een leidster... Pas 's avonds als alles in de buurt wat stiller wordt gaan ze weer aan de scharrel en eten en drinken ze.
Vanmiddag ga ik kijken bij een fokker in Den Ham.
Hij heeft hennetjes van 22 weken oud.
Denk er dan 2 bij te gaan kopen.

Hopelijk dan vanmiddag even scharrelen in de tuin en aan elkaar wennen, en dan vanavond bij elkaar in het donker zetten.
Ben benieuwd! :gulzig:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten