Welke soort er bij?

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Welke soort er bij?

Berichtdoor happybird » 03 mei 2016 07:55

Beste iedereen,

Ik heb hier een ren waar ik graag een leuke groep dieren bij elkaar wil houden. Het gaat om een buitenren van 600m2 met en binnehok van 50m2. Op het moment zitten er 9 kippen en 2 hanen in, een geit, 3 kalkoenen en 5 loopeenden in. Nu leek het me leuk om er nog een soort hoender of ander pluimvee bij te doen. Maar ik wil niet dat ze over het hek vliegen. Het hek is namelijk 2 meter hoog. Ik heb er eerder ook fazanten in gehad, maar deze moest ik steeds kortwieken, wat ik eigenlijk niet wil doen. Hebben jullie nog leuke ideeen voor een soort die er bij kan? Ik ben heel erg benieuwd!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welke soort er bij?

Berichtdoor jantien » 03 mei 2016 19:13

Ik zou er een geit bijzetten.
Zal je huidige geit je vast heel dankbaar voor zijn :ja:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Welke soort er bij?

Berichtdoor José » 03 mei 2016 20:37

Klopt Jantien, geiten vliegen niet over 2 meter :mrnono:
Ik ben het helemaal met je eens, een geit zou leuk zijn.

Maar aangezien er wordt gevraagd naar tips over ander pluimvee... tja, er kan veel.
Pauwen (krijsen doordringend maar zijn wel mooi), ganzen (waaks maar heerlijke eieren), kwartels (gemakkelijke prooi maar een delicatesse), ander ras kippen (grootslag of juist kriel)

Je kan ook overwegen er een shetlander bij te zetten, is een prima grasmaaier en kan meestal goed tussen pluimvee.
(En vliegt ook niet over 2 meter ;) )

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke soort er bij?

Berichtdoor happybird » 03 mei 2016 22:31

Tot voor kort waren het ook 2 geiten. Helaas is er eentje overleden. Nu de andere geit alleen is, is hij een stuk makker geworden en komt vaak naar me toe. Veel leuker eigenlijk dan toen het er twee waren. Dus waarschijnlijk laat ik het bij eentje. Toen ze met z'n tweeën waren wisten ze ook nog vaak te ontsnappen, dat gebeurt nu ook niet meer.

De pauwen en ganzen, vliegen die niet weg? En is het voor de ganzen ook nodig om een vijvertje te hebben?

De kwartels is te riskant, want er zitten hier enorm veel roofvogels. Daarnaast kunnen kwartels ook erg goed vliegen weet ik uit ervaring. Meer ras kippen komen er zeker ook bij. Een shetlander spreekt me helaas niet aan, dus dat doe ik maar niet.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Welke soort er bij?

Berichtdoor José » 04 mei 2016 00:07

Jawel, pauwen kunnen vliegen en zitten graag hoog. Maar als je voldoende ruimte hebt en ze krijgen goed voer hebben ze weinig aanleiding om te vertrekken. Zie een gekopieerd stukje van kinderboerderij de Woid:
"Pauwen leven in kleine families. Een haan heeft meestal één tot vijf hennen. Het zijn loopvogels, ze scharrelen morgens en avonds rond op zoek naar zaden, granen, vruchten, bessen, insecten, wormen, slakken en veel groen. Ze pikken soms een vlieg uit de lucht of vangen ze een muisje. Tamme pauwen lopen het liefst vrij rond. Ze wennen snel aan hun omgeving en blijven vrijwel altijd in de buurt. ‘De buurt’ is wel een ruim begrip. Pauwen kun je het best houden op een groot terrein met bomen. Heb je dat niet, dan kunnen pauwen door hun omvang, mestproductie en herrie de nodige overlast veroorzaken. Pauwen zitten het liefst hoog in de bomen. Men kan zitstokken aanbrengen zodat de pauw niet zelf een overnachtingsplek gaat uitzoeken. Deze zitstokken plaatst men bij voorkeur hoog, want een pauw zoekt altijd de hoogste plek op. Pauwenvleugels moet je dan ook niet kortknippen anders kunnen ze niet meer op de zitstok vliegen. Pauwen eten bij voorkeur kalkoenkorrels en avonds een beetje graan. Grit voor maagkiezel is voor alle pluimvee noodzakelijk. Ze moeten altijd vers water te beschikking hebben."

Ganzen eigenlijk hetzelfde verhaal. De wilde ganzen vertrekken, de gedomesticeerde gans blijft gewoon daar waar hij het goed heeft. Er zijn mensen die ganzen achter een hekje van 60 cm hoog houden.

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke soort er bij?

Berichtdoor happybird » 04 mei 2016 10:29

Ik denk dat ik me op de pauwen ga richten. Zijn prachtige beesten, en ze zijn denk ik voor mij de beste optie. Bedankt voor het mee denken!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke soort er bij?

Berichtdoor danielb » 06 mei 2016 03:03

niet vergeten dat de mannelijke pauwen een heel hard geluid maken dat harder doordringt dan bijvoorbeeld het gekraai van de meeste kippen hanen.
of als het voor de pauw bij de buren het er gezelliger uitziet dan bij jezelf dat ze regelmatig over de omheining zullen gaan en als ze dit een paar keer hebben gedaan,dan zit je met de gebakken peren.
als ik mij niet vergis dan zijn kalkoenen en pauwen ook niet altijd de beste vrienden waardoor dit nog sneller kan gebeuren.
zelf zit het grootste deel van mijn pluimvee op een stuk van 1200 vierkante meter met een omheining van 1,60 m en ZELFS de vrouwelijke kalkoenen zijn daar al wel eens overgegaan,maar gelukkig aan de kant waar ze dan nog op het erf zitten.
een pauw heeft echt geen probleem om over een omheining van 2 meter te gaan hoor als hij dat wil.
gewone ganzen zoals de knobbelgans kunnen niet vliegen en hebben geen vijver nodig.
het zijn vooral grazers en een pot water waar ze met hun kop volledig inkunnen is voldoende.
zelf heb ik ook altijd pauwen willen houden,maar door de ervaring van vrienden heb ik het toch maar nooit gedaan ook al zou de uitloop kunnen vergroot worden naar zelfs een 2500 vierkante meter.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke soort er bij?

Berichtdoor danielb » 06 mei 2016 03:15

je hebt 3 kalkoenen.
is dat 1 haan en 2 hennen?
zelf heb ik altijd MINIMUM 3 hennen,maar meestal 4.
misschien een idee om gewoon 2 extra kalkoenhennen erbij te zetten. (een andere kleur)
of een koppel ganzen.
knobbelganzen bijvoorbeeld ;)
je kan het proberen met pauwen,maar zelf zou ik het niet doen met een ruimte van 600 vierkante meter.
is een mooi stuk hoor,maar met een beetje pech zullen ze dikwijls buiten de ren zitten.
NORMAAL gezien komen ze wel terug,maar als er honden bij de buren zitten of je buren zouden het een last vinden of je pauwen kunnen verder gaan zwerven dan lijkt het mij geen goed idee.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke soort er bij?

Berichtdoor danielb » 06 mei 2016 03:35

gewone eenden doen het trouwens ook goed met ander pluimvee.
pekingeenden bijvoorbeeld. (zijn grote witte eenden)
of andere gewone eenden die zwaar genoeg zijn dat ze niet kunnen vliegen.
1 mannetje met bijvoorbeeld 3 tot maximum 7 vrouwelijke eenden als je nog een redelijke bevruchting wenst te hebben als je ooit eens wilt broeden.
voor mijn eenden is het net als voor de ganzen dat ze geen vijvertje meer hebben,maar wel potten met water waar ze volledig met hun kop inkunnen.
is hier nu al JAREN zo en ik heb het nog niet gevraagd,maar volgens mij zijn ze wel gelukkig :gutgut:
als het goed heeft geregend staat er hier en daar wel eens een goede plas water waar ze dan maar zelden in gaan ploeteren.
ze zitten liever met hun snavels tussen het bladafval te wroeteren.
leggen doen mijn eenden zelfs beter dan de meeste kippen en heel het jaar rond met de winter bijgerekend.
de eenden die ik zelf heb is een mannelijke pekingeend.
2 vrouwtjes 50 procent pekingeend.
1 vrouwtje 75 procent pekingeend.
3 vrouwtjes met percentage wildbloed en nog iets waar ik niet van weet wat het was. (denk een soort legeend)


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten