Waarom verschillende voedingsadviezen?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Amrocky
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 aug 2014 21:56
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Amrocky » 11 aug 2016 13:20

Onze 3 Amrocks hebben samen zo'n 30m2 gevarieerd scharrelgebied met struikjes, olifantengras en de schaduw van een grote esdoorn. Ze zijn gezond en leggen zo'n beetje het gehele jaar door eieren. Hun voedermomenten zijn (zomer en winter) als volgt:
    1. In de ochtend scharrelmeel van Havens Green-Line
    2. Gelijk met dit scharrelmeel wat gedroogde meelwormen
    3. In de vroege middag wat verse groente (sla, andijvie of spinazie)
    4. Later in de middag scharrelgraan van Havens Green-line

SCHARREL-MEEL - Natuurlijk legmeel (structuurmeel) voor leg- en foktoomdieren.

Scharrel-Meel is een volledig pluimveemeel, ook wel "ochtendvoer" genoemd. Niet alleen voor alle soorten (sier)kippen, maar ook voor alle leggende water- en siervogels zoals eenden, ganzen en fazanten. De mooie grove structuur zorgt voor een goede en rustige opname en stimuleert de scharrelactiviteit.

Met Scharrelmeel legt u de basis voor een natuurlijk eitje:
  • volledig pluimveemeel, inclusief alle noodzakelijke vitaminen en mineralen;
  • bevat véél goed verteerbare eiwitten en extra aminozuren;
  • grove structuur (structuurmeel) door gebruik van véél granen, groenvoeders en peulvruchten, waardoor opname en vertering worden gestimuleerd;
  • bevat extra calcium uit 3 natuurlijke calciumbronnen voor een sterke eischaal. Extra grit bijvoeren is daarom niet nodig;
  • voor alle leggende kippen, hoenders, eenden, ganzen, etc. vanaf begin tot einde leg.
NB: door de homogene grove structuur is Scharrel-Meel ook ideaal voor krielkip, dwerghoen of andere (kleine) kippen zoals Brahma, Hollands Hoen, Zijdehoen, Baardkriel, Baardkuifhoen, etc.


SCHARREL-GRAAN - Natuurlijk graanmengsel.

Eén van de paradepaardjes uit het assortiment Havens Green-Line. Het is een puur en 100% natuurlijk graanmengsel met:
  • gebroken maïs,
  • zonnepitten,
  • natuurgerst,
  • tarwe,
  • sorghum (milocorn) en
  • gereinigde boekweit.

Aanbevolen als aanvullend voer voor legkippen (naast HAVENS Scharrel-Korrel of -Meel) aangezien het geen toegevoegde vitaminen en mineralen bevat. Vooral voor dwerghoenders en kleine rassen zeer geschikt en prima te gebruiken als strooivoer in de winter.

Het was niet mijn bedoeling om reclame te maken voor Havens, hoewel het daar wel erg op lijkt aangezien ik de tekst 1-op-1 overgenomen heb. :-)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Trea » 11 aug 2016 14:42

Ha Rocky,
De naam Green wekte mijn belangstelling. Suggereert groen, natuurlijk en zonder gif. Maar Havens zegt niets over gentech of gifvrij. Dus zal het wel gentechvoeder bevatten. En is het geen eerste keuze voor mij.

Ik koop van Gorp biologisch. Ook legkippenmeel en kippengranen. Niet voor een optimale productie maar om het milieu te sparen en voor gifvrije kipjes en eitjes. Kost 8 - 10 euro per zak van 10 kg.

Gebruikersavatar
Amrocky
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 aug 2014 21:56
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Amrocky » 11 aug 2016 16:11

Trea schreef:Ha Rocky,
De naam Green wekte mijn belangstelling. Suggereert groen, natuurlijk en zonder gif. Maar Havens zegt niets over gentech of gifvrij. Dus zal het wel gentechvoeder bevatten. En is het geen eerste keuze voor mij.

Ik koop van Gorp biologisch. Ook legkippenmeel en kippengranen. Niet voor een optimale productie maar om het milieu te sparen en voor gifvrije kipjes en eitjes. Kost 8 - 10 euro per zak van 10 kg.


Je hebt (denk ik) gelijk Trea. Er wordt alleen over "100% natuurlijk" gesproken. Dat is dus niet expliciet gifvrij. Ik had al eerder gezien dat bij mij in het dorp Van Gorp Eco Legmeel Volledig en Van Gorp Eco Gemengde Granen en Gebroken Maïs verkocht worden. Die vervangen naadloos de producten die ik nu gebruik. Ik ga het eens proberen en laat hier weten hoe het bevalt.

hjti
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2019 14:27
Land: Nederland
M/V: M

Kippen in de rui

Berichtdoor hjti » 09 okt 2019 14:25

Is het nodig om krielkippen die in de rui zijn speciaal voer te geven?
Ik geef ze nu multimix van Kasper, en regelmatig wat sla, en af en toe een meelwormpje.

Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 jul 2022 10:56
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Westfriesland
Contacteer:

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Roberto » 20 jul 2022 10:04

Fantastische info, Gonda, dank daarvoor.

In mijn streven het beste voor mijn drie nieuwe kippen te doen, besloot ik Garvo Alfamix te gebruiken, aangevuld met wat maagkiezel. Duur is goed, toch? :roll: De kippen zijn er gek op, of misschien hebben ze alleen maar honger, wie weet?

Gewapend met de nieuwe kennis leer ik tot mijn afgrijzen dat de Alfamix vol zit met allerlei toevoegingen, inclusief KLEURSTOFFEN. Waar heeft een kip kleurstof voor nodig? Zie 'specificaties'.
Kost €1,92 per kilo.
https://www.welkoop.nl/garvo-alfamix-ki ... kg_1168582

Als alternatief vond ik biologisch volledig voer, Welkoop Kippenmix Bio. 100% Plantaardig en gegarandeerd vrij van toevoegingen.
Kost €1,68 per kilo.
https://www.welkoop.nl/welkoop-kippenmi ... kg_1216004

De Alfamix gaat naar de afval voor chemische stoffen, en gekocht wordt de Bio Kippenmix zonder toevoegingen, plus wat meelwormen en vlokreeftjes. Ik heb er spijt van dat ik me vooraf niet beter geïnformeerd heb.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 jul 2022 11:17

De alfamix is wel veel gevarieerder van samenstelling. Er zitten verschillende zaden in ipv enkel graan en maïs. Voor mij is dat veel waard.

Dat beetje kleurstof is wss om de dooier geler te maken. Dat is idd niet nodig, maar ook niet schadelijk. Zeker geen reden om het voer weg te gooien. Das echt zonde.

Als ik jou was, zou ik gewoon nog goed rondkijken. Tot je een mooi voer vind. En je hoeft ook niet het hele jaar door hetzelfde te voeren. Beter van niet zelfs. Afwisselen vermindert ook de kans dat ze iets te kort komen.

Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 jul 2022 10:56
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Westfriesland
Contacteer:

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Roberto » 20 jul 2022 11:23

Voor mensen is het bekend dat vitaminepillen, -drankjes en -poedertjes alleen maar voor dure urine zorgen. Alfamix heeft een lange lijst van toegevoegde vitamines en bouwstoffen. Ik ga er maar eens van uit dat het meeste daarvan in de nu dure kippenpoep zit. Ik ben geen expert en kan me natuurlijk vergissen, maar het lijkt me dat in Alfamix heel veel overbodige stoffen zitten die ik niet in mijn lijf wil hebben.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 jul 2022 12:17

Dat zit in alle kippenvoer hoor. Ook dat van de Welkoop (er staat bij, geen toevoegingen naast de toegevoegde vitaminen en mineralen) . Anders bevat het niet alles wat kippen nodig hebben. Kijk maar eens goed op de zak als je die binnen hebt..

Als je dat niet wil zal je naar een uitgebreide zadenmengeling moeten gaan, aangevuld met een range aan insecten, groenten, vruchten enz... En een studie houden om zeker te zijn dat je kippen niets te kort komen.

Ergens op dit forum is er een topic van jaren geleden van iemand die dat deed. Maar dat was een ontzettend mooie mengeling en de kippen hadden veel uitloop op gras ed. Anders is het helemaal niet te doen.

Ik vind het zeker een goed idee om je kippen wat groenvoer en insecten te geven, maar toch ook om een compleet voer ernaast te geven.

Figaro
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 nov 2022 15:53
Land: Israel
M/V: V
Locatie: Israël

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Figaro » 13 dec 2022 23:40

Ik heb de uitgebreide informatie gelezen maar heb daar weinig aan. De keuze aan kippenvoer is in mijn land veel beperkter dan in Nederland. Mijn kippetjes krijgen een korrel voeding voor legkippen waar ik (gesteriliseerde en gemalen) eierschalen doorheen meng. Verder krijgen ze wat groenvoer, ze zijn dol op slabladeren en soms wat (droog) gemaaid gras. Ook drinken ze behoorlijk veel water aangezien we in een sub-tropisch klimaat leven. Ze zijn pas kort geleden begonnen te leggen en de eitjes worden geleidelijk aan wat groter, ook zijn de dooiers mooi donker geel.
Aangezien ik nog weinig of geen ervaring heb wordt jullie advies bijzonder gewaardeerd.
Alvast bedankt,
Figaro

GerdaBepCorrie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2023 11:26
Land: Nederland
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor GerdaBepCorrie » 10 aug 2023 19:40

Hoe belangrijk is de korrel of meel voor de kipjes? Ik wil graag dat de beestjes gezond en goed eten, maar ik hebt het idee dat ze veel te weinig eten. Ik probeer van alles, maar weinig lijkt te werken. Alleen de konijnen zijn er “als de kippen bij”. De kippen vinden mij nog steed die enge man. Al kom ik ze elke dag lekkers (denken zij blijkbaar anders over, haha) brengen, poep uit het nachthok weghalen en gezellig tegen ze kletsen.

Ik heb biologische korrel en meel van de welkoop, beide willen de dames niet hebben, alleen als ik wat graanmengsel strooi scharrelen ze wat door de ren, meelwormpjes en verse engerlingen uit de tuin opgegraven duiken ze op af. Verleden week wat rijst met rauwe broccoli aangeboden, werd genegeerd. Spaghetti werd wel wat gegeten.

Nu lopen ze s middags door de tuin te scharrelen en doen ze zich te goed aan het gras. Gisteren wat rijst los gegooid, daar doken ze wel op af… Uit een artikel in de “landleven” het idee opgedaan om het voer te fermenteren, zojuist wat aangeboden, maar werd compleet genegeerd.

Hebben ze aan de tuin voldoende te eten? Het is nog een behoorlijke wildernis, september gaat het oude gras, dat voor de helft hondsdraf is, verder slecht onderhouden, niet gemaaid gras en ander onkruid. Dan hebben we zo’n 150 a 200 m2 grasveld. Is dat voldoende om ze goed gevoed te houden? Het gaat om 3 barnervelder krieltjes


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten