autosexende kuikens

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

autosexende kuikens

Berichtdoor danielb » 05 nov 2016 21:57

er zijn een aantal rassen die autosexend zijn in een bepaalde kleurslag.
maar er zijn ook autosexende kuikens als je in bijvoorbeeld hetzelfde ras 2 kleurslagen kruist op voorwaarde dat ze kleurzuiver zijn.

haan goud x zilver hen zou donkere hennen kuikens geven en lichte hanen kuikens.

haan blauw x hen koekoek zou blauwe en zwarte hennen kuikens geven en hanen die blauw of zwart zijn (dat weet ik nu niet juist) met dan een witte vlek op hun kop.

haan zwart x hen koekoek zou zwarte hennen kuikens geven en normaal gezien dan zwarte hanenkuikens met een witte vlek op hun kop.

klopt dit of heeft iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor Roan12 » 06 nov 2016 09:58

Een gouden haan (s+/s+) x zilveren hen (S/-) geeft inderdaad autosexende kuikens.
Hanenkuikens zullen de S van de hen overnemen en van de haan een s+. Hennenkuikens krijgen van de haan de s+ en van de hen -. Omdat goud en zilver geslachtsgebonden is. Hanenkuikens zullen dus altijd zilverkleurig zijn, maar omdat ze hiervoor kleuronzuiver zijn, kan het wel eens zijn dat goud door wilt lekken in een soort van roest of dat de kuikens eerder gelig van kleur zijn. Hennenkuikens zijn altijd goudkleurig. Ik heb deze combinatie wel eens gedaan door een zilver zwartgezoomde hen in te kruisen met een goud blauwgezoomde haan.
Daar kwamen verschillende kleuren haantjes uit. Ik heb daar vast nog wel ergens foto's van.

De kruising andersom werkt niet (zilveren haan x gouden hen). Je krijgt dan kleuronzuivere zilveren hanen (S/s+) en zilveren hennen (S/-)

Met de koekoek-kruisingen heb ik geen ervaring maar de calculator zegt mij het volgende:

Door een effenkleurige blauwe haan (Bl/bl+ b+/b+) te kruisen met een koekoek hen (bl+/bl+ B/-), geeft verschillende kleurige nakomelingen. (Bl=blauw en B=koekoek)
De hanen zijn altijd koekoek (Bb+) met als kleur 50% zwart (bl+/bl+) of 50% blauw (Bl/bl+). De hennen zijn effenkleurig zwart (50%) of blauw (50%).
De hanen zijn wel onzuiver voor koekoek, ik weet dus niet hoe zich dat uit in het fenotype. Maar ik verwacht wel dat de koekoek-tekening zichtbaar is.

Zwarte haan (bl+/bl+ b+/b+) x koekoek hen (bl+/bl+ B/-) geeft deze nakomelingen:
De hanen zijn altijd koekoek-kleurig, doordat ze van de hen altijd de B krijgen en van de haan de b+. Dus ook weer onzuiver (B/b+)
De hennen zijn effenkleurig zwart (bl+bl+). Omdat ze van de haan de b+ krijgen en van de hen -. Hierdoor komt koekoek niet tot uiting (b+/-).

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor Roan12 » 06 nov 2016 10:47

Ik heb de foto's gevonden. Het zijn 3 jonge haantjes uit goud blauwgezoomde haan (Bl/bl+ s+/s+) x zilver zwartgezoomde hen (bl+/bl+ S/-).

Afbeelding
Is een zilver blauwgezoomd haantje (Bl/bl+ S/s+). Heeft iets roest op vleugels en zadel, zilver is iets gelig van kleur o.a. te zien op borst, vleugels en staart.

Afbeelding
Is ook een zilver blauwgezoomd haantje (Bl/bl S/s+). Hier is het zilver ook heel licht geel.

Afbeelding
Dit is een zilver zwartgezoomd haantje (bl+/bl+ S/s+). Deze kleur is meer zilver, volgens mij geen gele kleur. Kan mij niet herinneren of hij roest had.

Deze 3 haantjes zijn van vorig jaar en voor een leeftijd van 20 weken verkocht. Heb ze dus niet lang genoeg aangehouden om te zien hoe ze uit zouden groeien.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor danielb » 06 nov 2016 16:45

maar als kuiken zijnde?
zag je dan ook een duidelijk verschil?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor Roan12 » 06 nov 2016 17:18

Gouden kuikens en zilveren kuikens kun je prima uit elkaar houden. Ik heb eens een keer Hollandse kriel kuikens uitgebroed onder een van mijn hennen. Dat waren zilverpatrijs en goudpatrijs kuikens. Ik zag daar duidelijk het verschil. Als het met het dons niet goed zichtbaar is, dan kun je het wel zien zodra de vleugelveertjes te voorschijn komen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor Roan12 » 06 nov 2016 17:38

Hier een filmpje van die hen met de kuikens in goudpatrijs en zilverpatrijs: https://youtu.be/9TljFYBBXUA
Ik dacht dat bij deze kuikens ook gebruikt werd van goud x zilver bij de ouders.

Hier een foto van een paar jaar terug. Wyandotte kriel kuikens in goud zwartgezoomd en in zilver zwartgezoomd. Hier werd niet gebruik gemaakt van goud x zilver bij de ouders. Maar het verschil is wel duidelijk te zien.

Afbeelding

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor danielb » 06 nov 2016 17:41

zuiver gouden kuikens of zuivere zilver kuikens zijn gemakkelijk uit elkaar te houden.
dat weet ik wel ;)
maar ik bedoelde bij de kruising goud x zilver.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor danielb » 06 nov 2016 17:47

en wat is je ervaring met kuikens zuiver goudpatrijs?
die zouden ook redelijk autosexend zijn als je er iets of wat van kent.
haantjes en hennetjes een iets andere tekening en de hennetjes een duidelijker streepje aan het oog.
met hier en daar twijfel gevallen.

en is dit bij zuivere zilver kuikens eventueel ook het geval?
ik heb het alleen nog maar gelezen en gehoord over goud kleur.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor Roan12 » 06 nov 2016 17:54

Ik heb hier ooit een artikel over gelezen: http://www.aviculture-europe.nl/nummers/10N02A15.pdf
Dat ga je vast wel interessant vinden, als je het nog niet kent. Dat is meer gespitst op zuivere kuikens.

Ik weet niet of dit ook het geval is bij zilverpatrijs kuikens, maar dat lijkt me wel. In principe is alleen het goud verandert in zilver, dus lijkt me dat de tekening verder gelijk is. Ik ga eens kijken of ik hier meer over kan vinden.

Ik heb verder niet veel ervaring met patrijs. Die Holl. kriel kuikens kwamen toen uit broedeieren. Die had ik toen onder mijn broedse hen gelegd voor de leuk. Vanaf dit jaar ben ik begonnen met serieus te fokken op Goud blauwgezoomd en Goud zwartgezoomd bij de Wyandotte kriel.

Edit: Even gauw naar foto's van kuikens gezocht in zilverpatrijs. Van wat ik kon zien bij de Hollandse krielkuikens bijvoorbeeld ziet de tekening het zelfde eruit bij zilver als bij goud.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor danielb » 06 nov 2016 18:02

dit had ik inderdaad al gelezen ;)
over zuivere zilverpatrijs heb ik nog niets terug gevonden.
maar de vraag is eigenlijk of dit bij goud altijd zo is of de fotos van kwekers komen die hun stam zo hebben opgebouwd of geselecteerd hebben waardoor ze dit verkregen hebben.
en of dit bij andere rassen ook zo is......


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten