op een zo zacht mogelijke wijze snavel vijlen,hoe+hoe kip in toom houden??

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
MamakeVdochter Zoe
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 dec 2016 00:01
Land: belgie
M/V: V

op een zo zacht mogelijke wijze snavel vijlen,hoe+hoe kip in toom houden??

Berichtdoor MamakeVdochter Zoe » 11 jan 2017 19:59

hi ,

ik wou toch even weten of het bijvijlen of knippen van de snavel enige nadelen voor de kip zelf heeft of niet ?
Naar wat mijn buren zeggen is dat een goede methode om gewoon geen verwondingen op te lopen en ook vooral voor hun eigen kippen die elkaar anders durven pijnigen
, aangezien ik met een ' terroristje van een hennetje zit ' die naar mijn dochter altijd moet pikken of als we haar hokje schoonmaken , denk ik daar dus zelf toch ook aan , ze is zes maand en half maar die snavel lijkt wel zo groot als haar tenen die kan pikken tot bloedens toe ( dochter heeft twee opengepikte plekken op haar hand ! en beiden zijn we voortdurend doodsbang in haar buurt :( ) .
wij denken dus zelf ook om die snavel licht bij te vijlen maar het is geen makkelijk dier , eigenlijk zelfs geen erg aangenaam dier dat dus ook niet stil zal blijven om de snavel bij te vijlen , wellicht worden we nog flink toegetakeld mits we ze kunnen in toom houden maar hoe moet dat ?
wij weten wel dat je haar pootjes bij elkaar dient te houden maar kunnen niet zoveel kracht als haar zetten om haar een tikkeltje in toom te houden , overigens kunnen we niet aan haar snavel als we haar onder haar poten vastnemen maar zij met haar snavel wel naar ons , daarnaast nemen wij onze andere kip en ook deze altijd gewoon op omdat deze altijd te heftig tegenpruttelt en pikt als we haar pootjes onder haar houden .

los van dit vroeg ik mij toch af of het nefast is voor haar of niet omdat de buren oa zeggen dat hun kippen zelfs geen wormpjes meer uit de grond zouden kunnen krijgen ??
mochten er echt negatieve effecten voor de kippen inzitten , kan men een kip dan een beetje leren kalmeren , in toom houden en dat uitvliegen afleren ? Dank bij voorbaat !!

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: op een zo zacht mogelijke wijze snavel vijlen,hoe+hoe kip in toom houden??

Berichtdoor Roan12 » 11 jan 2017 20:29

Ja, je kunt de snavel van een kip vijlen of knippen. Maar als de snavel niet te lang is zou ik dat niet doen. Een snavel van een kip groeit haar hele leven door, je zult het dus vaker dan één keer moeten doen. Alleen als het nodig is knip ik het met een nagelknippertje bij, geen schaartje of vijl het. Maar als een kip gewoon haar dagelijkse ding kan doen zou de snavel vanzelf moeten slijten en is het dus niet nodig!

Er zijn meerdere manieren op een kip goed te hanteren. Een van de makkelijkste manieren is de kip onder de arm nemen. Door de arm over de vleugels heen te slaan kun je de kip al goed vast houden zonder dat het weg kan. Met een tweede persoon erbij kun je gemakkelijk handelingen uitvoeren. Denk aan dwangvoeding geven bijvoorbeeld. Mijn Wyandotte krielen houd ik vast op 1 hand. Ik steek 3 vingers tussen de poten en de duim en pink zitten aan de buiten kant van de poten. Glij dus met de hand vanaf de borst naar beneden tot je tegen gehouden wordt. Door vervolgens je hand dicht te vouwen en goed bij de dijen vasthoudt, kan de kip rustig op je hand zitten.

Misschien werkt het om een beetje te bonden met je kip? Tam maken dus. Rustig bij je kippen bezig zijn, tegen ze praten zodat ze je stem herkennen, laat ze maar een rustig uit je hand eten, etc. Weet niet of het werkt maar misschien keert het tij bij deze kip.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: op een zo zacht mogelijke wijze snavel vijlen,hoe+hoe kip in toom houden??

Berichtdoor Trea » 11 jan 2017 21:38

Hoeveel ruimte hebben je kippen? Hebben ze genoeg te eten? Ze kunnen wel scharrelen zo te lezen. Dus waarschijnlijk valt het wel mee. Maar toch.. misschien kun je de leefomstandigheden /ruimte verbeteren? Dan is het wellicht niet meer nodig de snavel te knippen.

Hennen gaan namelijk meestal alleen gemeen naar elkaar pikken als ze te weinig ruimte hebben of geen mogelijkheden hebben om elkaar te ontwijken.
Voor een haan is het wel normaal dat hij naar mensen pikt. Dat is instinct om zijn hennen te verdedigen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: op een zo zacht mogelijke wijze snavel vijlen,hoe+hoe kip in toom houden??

Berichtdoor Kip La La » 11 jan 2017 21:43

Is de pikkende kip misschien broeds of denkt ze dat jullie eten bij je hebt voor haar?
Gaat het om de kip die het slakkenhuis had opgegeten?
Dat klinkt toch niet al te best wat je buren vertellen; een kip die geen wurmpje meer uit de grond kan trekken. :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: op een zo zacht mogelijke wijze snavel vijlen,hoe+hoe kip in toom houden??

Berichtdoor Roan12 » 11 jan 2017 21:49

Trea schreef:Voor een haan is het wel normaal dat hij naar mensen pikt. Dat is instinct om zijn hennen te verdedigen.


Vind ik niet normaal gedrag. Daarnaast doen mijn hanen dat niet. Ze lopen eerder van mij weg, tenzij ik eten heb.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: op een zo zacht mogelijke wijze snavel vijlen,hoe+hoe kip in toom houden??

Berichtdoor jantien » 12 jan 2017 09:45

Roan12 schreef:
Trea schreef:Voor een haan is het wel normaal dat hij naar mensen pikt. Dat is instinct om zijn hennen te verdedigen.


Vind ik niet normaal gedrag. Daarnaast doen mijn hanen dat niet. Ze lopen eerder van mij weg, tenzij ik eten heb.


Is ook zeker geen normaal gedrag voor een haan, Trea kletst maar weer wat :blabla: :blabla:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: op een zo zacht mogelijke wijze snavel vijlen,hoe+hoe kip in toom houden??

Berichtdoor jantien » 12 jan 2017 09:52

Je hebt 2 rhode island reds lees ik?
Tja, dan zijn wat pinniger kippen dan bv een cochin of een brahma, daarbij zijn het nog heel jonge dieren die nieuwschierig zijn.
Ze zullen dan ook eerder een pik uitdelen, al zal dat niet bedoelt zijn als aanval.
Nagels willen ze bv. ook wel graag naar pikken :mrgreen:
Ik zou snavel niet bijvijlen alleen voor dat verhaal, vind ik zelfs een beetje dierenmishandeling.

MamakeVdochter Zoe
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 dec 2016 00:01
Land: belgie
M/V: V

Re: op een zo zacht mogelijke wijze snavel vijlen,hoe+hoe kip in toom houden??

Berichtdoor MamakeVdochter Zoe » 12 jan 2017 11:43

Roan12 schreef:
Trea schreef:Voor een haan is het wel normaal dat hij naar mensen pikt. Dat is instinct om zijn hennen te verdedigen.


Vind ik niet normaal gedrag. Daarnaast doen mijn hanen dat niet. Ze lopen eerder van mij weg, tenzij ik eten heb.


ivm het gedrag van de kip , iemand zei poging tot bonding , dmv er tegen te praten , ik denk dat het nogal als automatisme voorvalt dat men tegen zijn dieren praat en ik mag dan wel leek zijn in het zelf houden van pluimvee , ik ben nog altijd geen leek met dieren in het algemeen en al zeker niet in verzorging ... maw de omstandigheden , naast het dier , waarin het leeft zijn altijd te verbeteren , maar naar mijn opinie spreken we hier wel van een degelijke wijze waarop de dieren mogen leven , het is flagrant het slechts 1 dier betreft terwijl het andere een ' leuke speelvogel ' is waardoor ik dan ook de opmerking ivm hun leefgebied naast de kwestie gegrepen acht , een betere vraag die had kunnen geformuleerd zou zijn of er nog andere gedragsproblemen waren / afwijkend gedrag in zijn geheel want de opgenoemde zaak betreft nog geen percentage van het aantal problemen met / aan dit dier .
wij vermoeden weliswaar iets in de hersenen of ronduit simpelweg ' gestoord ' , de reden daarvan is echter moeilijk te achterhalen gezien er geen ingrijpende gebeurtenissen of verplaatsingen gebeurd zijn , alles is nog precies zoals voorheen ( los van mijn timmergeklungel dan , dat werd door een kennis gedaan nu )

het gedrag in symptomen op een rijtje ;
- indien er verse voeding staat is ze er als de kippen bij , neen , niet om ervan te eten , wel om eerst er op te gaan zitten opdat de ander niets krijgt en helaas is het niet de zgnde ' pikorde ' , daarbovenop ( echt bovenop ) gaat ze als de andere kip beteuterd elders gaat eten , eerst eten wat louter en alleen graan is , een mix wenst ze niet , integendeel ze poept op alle watervoorzieningen en voeding , waarmede we dagelijks niks anders kunnen dan poetsen en wegwerpen .

- iedere poging tot water verversen of voeding of stro oid in het hok is een regelrechte aanval , zelfs als ze er niet in zit , ze stevent gewoon als gestoord op het hok af om ons aan te vallen waarbij ze eerst een ' paniek-aanval ' doet , alarmeert hier alle buren en de andere kip reageerde eerst ook paniekerig maar kijkt nu weliswaar net zoals ikzelf " o great there she goes again pffffff ' '
- nog sterker is dat ze tijdens die grote schrik van mij en dochterlief wel effe kan ophouden om een slok water te drinken , haar kop eens te krabben of eens tegelijkertijd een stofbad te nemen , dier is dus NIET in paniek maar doet wel alsof het zo is

- we hebben reeds info gezocht ivm haar gedrag bij oa de buren , de boer hiernaast en zo verder , de meningen waren gelijk " stopt die in de soeppot bah zo'n schijtbeest komt bij mij niet binnen ! " , zelfs de mensen die haar graag hadden geruild om meerdere hennen van hunzelve hebben nu ook afgehaakt omwille van ' een lastpak ipv een kip , geen cent waard sorry hou maar ' ...

in het kort : dit dier spoort echter niet en aandacht en tederheid PROBEREN we over te brengen maar als ze niks anders doet dan bijten en doen alsof we lucht zijn bij het roepen van haar naam die ze thans goed kent , dan lijkt het mij ook daar niet te zoeken , tevens blijft ze uithalen zoals daarnet maar viel me nu ook op dat mijn andere kip bijna kaal is geplukt en dit wellicht niet door zichzelf , we hebben nog maar net die andere kip gewassen of ze hangt opnieuuuw onder de poep van lady ... dit is geen fijne kip , akkoord het beestje er niet aan kan doen maar als mijn dochter of ik of de andere kip vandaag opnieuw de hel van een kip die alles heeft maar er letterlijk t schijt aan heeft , moeten doorstaan naast het frisse begin weeral , is het voor mij niks dan een verheerlijking te weten dat ik ze ergens kwijt raak ! en die snavel ? die is overigens toch veel te lang in vergelijking met de kippen die ik op het net tegenkom en in het echt , gedaan met haar gruweldaad .

bovenstaande opmerking is inderdaad wat ik erover leerde maar ik begin dankzij die kip vaker aan mezelf te twijfelen , tevens is het poetsen te veel en betreft geen diarree oid , dieren zijn in orde met inentingen en andere basiszaken ( geen enkel dier vertoeft hier zonder meststaal en dier te laten passeren over de bank van een goede kennis die zelf DA is .)
iemand interesse in adoptie maar niet voor consumptie mag haar mits goede thuis zeker komen ophalen indien wij binnen de week geen aanvang weten met deze kip ... weliswaar met hartzeer maar ik heb ook andere dingen te doen dan alleen poep opkuisen en steeds blauw betalen aan voeding die toch dient als mestbak ( 500 euro is er al door ) , het betreft overigens niet de kip die een slakkenhuis aanzag als appetijtelijk , ongeacht waar het uit moest , die is ok , maar begint het ook op haar zenuwen te krijgen ( duidelijk merkbaar en best ironisch om haar te zien kijken naar de flipkip :gluiplach: ) ;-) , ik hoop dat anderen dit gedrag ooit ergens herkennen en mij verder kunnen helpen , deze kip kan je nl niks aanleren en dus ook niet afleren helaas ... :'(

vriendelijk groet van lady , missy en me myself and oh ja mijn eigen kuiken :p

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: op een zo zacht mogelijke wijze snavel vijlen,hoe+hoe kip in toom houden??

Berichtdoor Fryske » 12 jan 2017 12:11

Ik twijfel niet aan je, voor wat dat waard is? Denk dat ik in dit geval, zeker vanwege je dochtertje, heel snel afscheid zou nemen van deze kip! En dan bedoel ik helaas niet herplaatsen! Ook met een gevijlde snavel zal ze nog genoeg schade aan kunnen brengen. Zeker aan zo'n klein meidje!

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: op een zo zacht mogelijke wijze snavel vijlen,hoe+hoe kip in toom houden??

Berichtdoor heusnoorn » 12 jan 2017 12:20

Op het net gratis aanbieden ter consumptie. Er zal wel iemand met honger deze hen komen halen.
Imho is afleren hier te intensief en te onzeker, dus waarom er tijd en energie in stoppen? Plaatsen bij andere kippen zal problemen blijven opleveren, dus dat wil je ook niemand aandoen. De enige opties zijn imho haar isoleren en haar een eenzaam leven laten leiden (wat kiponvriendelijk is) of haar in iemands maag laten terechtkomen. Opgegeten worden is niet leuk voor de kip zelf, maar het spaart het leven van een andere kip die anders in de plaats zou zijn opgegeten. Ik zou het dus wel weten...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten