vererving zijde vederigheid

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor Roan12 » 24 feb 2017 06:57

De 25% kuikens die uit ouderdieren komen die fokonzuiver zijn voor glad (H+/h) zijn al fokzuiver zijde (h/h). Die kuikens dus terug zetten op een zijdehoen blijft 100% zijdevederig geven.
Zet je nu een fokonzuiver glad dier op een zijdehoen (H+/h x h/h) dan krijg je 50% fokonzuiver glad en 50% zijdevederig.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor heusnoorn » 24 feb 2017 15:03

Glad split voor zijde X glad split voor zijde

Geeft
25% zijdevederig: deze vererven hun zijdevederigheid volledig door zoals een normale zijdehoen. Als je ze op zijdevederig zet, krijg je 100% zijdeveer.
50% gladvederig split voor zijde
25% gladvederig.

Het probleem met deze koppeling is dat je jongen dus kans split zijdevederig zijn. Je ziet geen verschil tussen een volledige gladvederige en eentje die fokonzuiver is voor zijdevederigheid. M.a.w. dit is niet de ideale combinatie om jongen uit voort te houden, want je weet niet zeker welke jongen split zijn en welke niet.

Beter is inderdaad: glad split voor zijde X zijde
Dan krijg je 50% zijdevederig en 50% glad split voor zijde. ALLE jongen van deze koppeling kunnen dus zijdeverdigheid doorvererven.

Stel dat je een glad split zijde x gewone gladvederige kip doet, dan krijg je 50% glad split voor zijde en 50% glad. Die splitjongen geven weer 50% splitjongen. Deze eigenschap kan dus generaties lang verborgen zitten in je lijn en verborgen blijven, tot je een van de jongen koppelt aan een ander jong dat toevallig ook split is. Zo'n verborgen splitfactor kan een volledige lijn verpesten als je die mutatie niet wil. Stel je voor dat je een van je F2-kruisingen uit glad/zijde x glad/zijde aan een pure brahma koppelt, omdat het jong redelijk brahmawaardig lijkt en dat er na 5 generaties een zijdeveder uit je brahma's valt, omdat je een verkeerde F2 hebt overgehouden (split voor zijde) die dat telkens doorgaf aan 50% van zijn jongen en je na 5 generaties achterkleinkinderen (allebei F7) van die F2 aan elkaar koppelt. Plots krijg je 25% zijdeveder jongen van die koppeling. Dan besef je dat je hele lijn al 5 generaties lang onzichtbaar bezoedeld kan zijn door een eigenschap die je eigenlijk wou vermijden ...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 25 feb 2017 04:16

het zit eigenlijk zo.
ik heb 3 hennetjes die kruising zijn van zijdehoenhaan x klein boskrieltje.
of ik ze alle 3 ga bijhouden weet ik nog niet.
maar ze zullen wel het hele erf mogen gebruiken net als hun moedertje.
daarnaast heb ik een haan die half zijdehoen is en 25 procent bos en 25 procent brahma.
die haan zal ook het hele erf mogen gebruiken,maar zal niet bij het ander pluimvee terecht mogen komen.
maar ik wil dus in eerste instantie een kruising van die haan en 1 van voorgenoemde hennetjes.
uit die kruising wil ik de beste hennetjes houden en dan pas kruisen met zuivere zijdehoen.

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor Brahma's Ward » 25 feb 2017 13:14

danielb schreef:nog is effe naar boven halen,maar dus ook met vraag natuurlijk.
50 procent zijde x 50 procent zijde geeft in theorie,maar 25 procent zijde.
zijn die 25 procent zijdevederige kuikens dan fokzuiver voor zijde als je het op 100 procent zijde zet?
of wat is het percentage dan???
of is dat bijvoorbeeld 62,5 procent kans op zijde???

Die 1/4 is Homozygoot h/h en is dus fokzuiver.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 25 feb 2017 16:44

ik heb door de ophokplicht dan nog maar eens een knoop doorgehakt.
gisteren liggen denken en vandaag 3 hanen weggedaan waarvan dus ook de haan 50 procent.
het zal dus toch zuivere zijdehoenhaan x hennen 50 procent zijdehoen worden.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 25 mar 2017 19:20

nog is effe een vraag.
als ik nu kuikens heb van een zijdehoenhaan en hennen die 50 procent zijdehoen zijn.(en ik kies daar de beste hennen uit)
x
haan die 50 procent zijdehoen zijn.

hoeveel procent kans heb ik op die kruising zijdehoen vederig?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor Roan12 » 25 mar 2017 21:03

Als ik je goed begrepen hen:
Een zijdehoen haan x een gladvederige hen die drager is van zijdevederig geven kuikens 50% zijdevederig en 50% gladvederig drager voor zijdevederig.

Afhankelijk van welke hen je pakt:
Gladvederig split zijde x haan gladvederig split zijde geeft 25% zuiver glad, 50% fokonzuiver glad (split voor zijde dus) en 25% zijdevederig.

Zijde hen x haan glad split zijde geeft 50% zijde en 50% glad split voor zijde.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 25 mar 2017 21:15

ik zal van de combinatie 50 procent zijde x zuivere zijde enkel de hennen nemen die zijde vertonen.
en dan zetten tegen een haan die 50 procent is.

teznij er uit de eerste combinatie een zeer mooi zijdevederig haantje uitkomt en dan zal ik die tegen hennen 50 procent zetten.

maar heb dan dus kans op 50 procent zijdevederige kippen???
en die zal ik dan zetten tegen zuivere zijdeveer.....

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor Roan12 » 25 mar 2017 21:21

Zou proberen om zo dicht mogelijk bij zijde te blijven door steeds een zijdehoen te gebruiken op een split dier. Is denk ik het gemakkelijkste. Als je het via twee split dieren doet dan is het gokken of een dier drager voor zijde is of niet. Kun je alleen achter komen door een testkruising te doen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 25 mar 2017 21:37

maar ik wil de 3 hennetjes bos x zijde gebruiken. (nog afwachten welke eikleur ze leggen)
maar ook de hennen 2de generatie brahma die groenige eitjes leggen.
in ieder geval 2 hennen van de 4 met brahmabloed.
2 hennen hebben 5 nagels en de 2 andere niet en die gaan binnenkort weg. (ik moet keuzes maken)
de bos x zijde zijn mooie hennetjes,maar aan de kleine kant.
de hennen 2de generatie brahma met groenige eieren zorgen voor de grootte er in te houden.
er zal dan uiteindelijk ook zowiezo bos,brahma en zijdehoenbloed inzitten en zorgt voor sterke genen.

ik kan dan ook gewoon de bos x zijdehoen hennen los laten lopen (nog afwachten welke eikleur ze leggen)
en de 2 hennen 2de generatie brahma met groenige eieren.
en een mooie zijdehoenhaan die dan zijn werk kan doen.
alle 6 los opt erf en laat de natuur zijn ding maar doen.
kans is klein dat ze opdezelfde plaats gaan leggen,want als ze loslopen,dan kunnen ze vele plaatsjes kiezen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten