Bewegende eenden eieren?

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 16 apr 2017 22:47

Hallo allemaal vraagje ik heb een stel eenden eieren in de broedmachine liggen en zit op dag 23 . ik broed op 37.9 lucht vochtigheid 50%.

Ik hoorde vanavond iets piepen en eieren bewegen maar kan dit al? Ze moeten theoretisch nog tot dag 28 :-) ik ben nu langzaam de lucht vochtigheid al omhoog te brengen 55%

Mvg :ilove:

Frimo
Berichten: 289
Lid geworden op: 23 okt 2010 10:43
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord Brabant

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Frimo » 16 apr 2017 23:37

Sorry, Ik heb geen idee.
Hou ons wel op de hoogte, Ben namelijk nieuwschierig over hoe het verder verloopt.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor danielb » 16 apr 2017 23:47

wat voor eenden zijn het?

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 17 apr 2017 06:27

Het zijn loop eenden Daniel. Ik hou het op de hoogte :duimop:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor José » 17 apr 2017 09:18

Hier een quote, de gehele link volgt daaronder:

(quote) Over het algemeen duurt het broeden ongeveer 28 tot 30 dagen. Ze kiest hiervoor een beschutte plek uit, zodat ze zo min mogelijk opvalt voor roofdieren. In de laatste fase communiceren de eendenkuikens vanuit het ei met elkaar, zodat ze gelijktijdig geboren worden. Hiermee vergroten ze hun overlevingskans en hoeft de moeder niet te letten op loslopend grut terwijl ze alsnog enkele eieren moet uitbroeden. Zo is het eendeneieren uitbroeden door de natuur zorgvuldig en bedachtzaam geregeld. (einde quote)

De gehele link:
http://www.eend.net/eendeneieren-uitbroeden/

Zie hier je antwoord op de onderlinge communicatie tussen de kuikens. En dus ook de reden dat je de eieren ziet bewegen en hoort piepen. Succes en veel plezier met ze, loopeenden zijn erg leuk!

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 17 apr 2017 09:30

Jose bedankt voor de info dus dat is normaal (leuk om te lezen trouwens) maar hoelang zal die laatste fase zijn? Kan dat dus vanaf dag 23/24 .

ik vind als je een beetje leest toch veel heen en weer gezwiept word met temperaturen keren luchtvochtigheid.

Ik heb gelezen dat je het beste vanaf dag 22 de lucht vochtigheid omhoog kan doen dus dat heb ik nu ook naar 60% (ik gebruik een therbo vlak broeder) heb nu het derde ring ook iets water in zitten.

Een ander zegt de laatste 5dagen met warm water de eieren besproeien en weer ergens anders lees je er ook klein scheutje azijn bij in moet doen om te sproeien omdat de schaal hard is van eenden eieren?

Ik ben nu toch ligt zenuwachtig te worden om het een goede uitkomst te krijgen,het zijn 5 eieren allemaal bevrucht en geschouwd op dag 8

Mvg

giffy
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 mei 2014 17:01
Land: belgie
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor giffy » 17 apr 2017 12:37

Nog straffer, de eendenkuikens houden een meeting met elkaar om op hetzelfde moment uit het ei te komen ! Ik heb al honderden eendenkuikens uitgebroed, maar nog nooit meegemaakt dat ze allemaal tegelijk uitkwamen.

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 17 apr 2017 14:30

Haha oké :mrgreen: dus kan nog nergens van op aan nu eigenlijk :lol:

maar ik heb er nu wel goed aan gedaan de lucht vochtigheid omhoog te brengen? En nog niet wetende wel of niet te moeten sproeien gezien de harde schaal?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor danielb » 17 apr 2017 18:45

loopeenden hebben een broedtijd als gewone andere eenden.
gemiddeld dus 28 dagen.
zou mij toch verwonderen dat er op dag 23 al gehoor komt uit het ei en de eieren zelfs al bewegen......
geen rekenfoutje gemaakt?

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 17 apr 2017 19:11

Ja 28 dagen heb ik mij ook aan gehouden. Ze zijn 24 maart in de bm gegaan dus niet mis gerekend,ze kunnen toch niet ervoor bebroed zijn toch? Als ze daarna weer koel gelegen hebben.

Piepen heb ik vandaag niet weer gehoord maar bewegen in het ei wel constant zelfs. Als je stil bij de bm zit hoor je dat ze constant in het ei bezig zijn...

Heb de lucht vochtigheid naar 60% gebracht voor het geval dat maar is dat voldoende zo Daniel of besproeien jij ze ook? Mvg


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast