Bewegende eenden eieren?

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor danielb » 17 apr 2017 19:43

eenden eieren heb ik gewoon altijd hetzelfde uitgebroed als kippen eieren.
van waar komen de eieren?

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 17 apr 2017 19:55

Oke dus de laatste 2dagen luchtvochtigheid omhoog zonder extra te sproeien dus.. Ik heb ze via via gekregen om ze uit te broeden dus geen idee hoe of wat verder helaas

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor José » 17 apr 2017 19:58

Als je ze de 24e hebt ingelegd moet je die dag nog niet meerekenen. Dus in feite zijn ze nog een dag minder ver.
Toen ik eenden in de BM had hoorde ik ze vanaf dag 25 piepen en het bewegen heb ik ook gezien. Maar misschien broed je op net iets hogere temperatuur (vlakbroeders werken ook anders dan motorbroeders) en zijn ze daardoor iets sneller. Wat het communiceren betreft ben ik er van overtuigd dat het zo is. Bij mij waren er 2 laat op de avond en de derde de volgende ochtend, maar was toen al aardig opgedroogd. En ik snap het nut van 'tegelijk' uitkomen ook prima. Maar dat neemt niet weg dat er best een paar uurtjes tussen mogen zitten. De ene schaal is de andere ook niet, kan net taaier zijn of het pulletje ligt er iets ongunstiger in en moet nog wat draaien of harder werken.
Wat ik bij de kippeneieren nooit heb gedaan heb ik bij de eendeneieren op dag 28 wél gedaan: even een stuk keukenpapier, doordrenkt met gekookt water en daarna uitgeknepen, op de eieren gelegd. Losjes, ongeveer een kwartier lang. Ook vanwege die taaiere schaal. Maar is uiteraard geen garantie dat ze zonder bevochtiging niet zouden zijn uitgekomen. Normaal open ik een BM de laatste 3 dagen niet meer, heb het toen bij de eenden wél gedaan. De vochtcirculatie in mijn BM liet te wensen over. Maar als die bij jou op 60% blijft staan zou het zonder verdere maatregelen moeten lukken.

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 17 apr 2017 20:47

Jose bedankt weer. Inderdaad normaal mag je hem niet openen dat weet ik maar ik zit gewoon erg in twijfel omdat je het overal leest dat de schaal harder is er extra gesproeid moet worden :)

en ik heb het een keer met kippen eieren gehad die niet uit kwamen of tot aanpikken van waarschijnlijk door te lage lucht vochtigheid?(2de ronde ging wel goed) En dat wil ik niet nog een keer mee maken vandaar.

Maar moet die 60% dus voldoende zijn of ook als het wel tot 28 dagen duurt tocj even kwartier keuken papiertje erop? Hij blijft nu redelijk stabiel 57/60% .

Ik broed op 37.9 graden.

Maar dan zal die dus theoretisch nog een dag langer moeten.. Ik betwijfel het echt omdat er al zoveel beweging in zit maar we gaan het zien :mrgreen:

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 17 apr 2017 22:08

Nog even een update ,net met eieren draaien hoor ik duidelijk gepiep dan kan ik er volgens mij zeker van zijn dat ze echt niet tot mijn berekende 28dagen komen? Zelfs 1 ei voel ik dat de barst lijkt te versplinteren (niet glad meer) heb het snel weer dicjt gedaan,moet ik mijn luchtvochtigheid nog verder omhoog brengen nu?

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor danielb » 17 apr 2017 22:15

door het openen van de broedmachine zou ik ze even snel benevelen met lauw water.
heb je een plantenspuit????
zie dat er geen vreemd spul in de plantenspuit zit.
kan niet anders dan dat ze aant uitkomen zijn,want voor zover ik weet hoor je pas gepiep een dag voordat ze uitkomen,maar heb dat niet altijd 100 procent opgevolgd,maar vond het al heel raar dat je gepiep hoorde ;)

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 17 apr 2017 22:19

Oke ga ik dat even doen en dat moet voldoende zijn? Ik heb de eieren nog wel gedraaid maakt dat wat uit?

Na het vernevelen loopt de luchtvochtigheid dan weer terug naar 60% of blijft het dan war hoger? Iets vernevelen is 2keer pompje drukken?

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor danielb » 17 apr 2017 22:21

benevelen zorgt in dit geval dat het vocht meteen word opgenomen.
gewoon aan de bovenkant van de eieren.
luchtvochtigheid gewoon verhogen gaat misschien naar het ei zelf toe te traag zijn nu omdat de machine geopend is geweest.
je moet niet bang zijn dat het benevelen een nadeel gaat zijn,want de kuikens zijn toch aant uitkomen.
het kan maar enkel een voordeel geven in dit geval.
daarna wel mooi alles dichtlaten en niet stiekem meer gaan kijken door de machine nog eens te openen ;)

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor danielb » 17 apr 2017 22:23

laat de eieren nu maar liggen hoe ze liggen.
benevelen is bij mij dat je ziet dat er wat druppels op het ei liggen.
1 sproei per ei is wel voldoende denk.

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 17 apr 2017 22:25

Bedankt oo spannend :ilove: :ilove: dat word weinig slapen vannacht. Ik mag wel via lampje kijken toch :mrgreen:


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast