Nieuwe regel voor Pluimvee

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor tuff cookie » 19 apr 2017 20:06

Deze vermelding kreeg ik vandaag van Levende Have.

https://www.levendehave.nl/nieuws/klein ... egistreren

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor peertje » 19 apr 2017 20:27

Heel goede link! :duimop:
Wordt ook de slacht gereguleerd -en hoewel je daar best nog vraagtekens bij kan zetten- kunnen we eindelijk een punt zetten achter allerlei twijfelachtige adviezen mbt zelf slachten... zonder degenen die daar goed in bezig zijn tekort te hoeven doen.
Al denk ik ook dat het besef van beëindiging van een leven minstens zoveel aandacht verdient als het op de wereld zetten ervan.

MaartenP
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jul 2014 22:06
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor MaartenP » 24 apr 2017 21:38

Ik lees niets specifiek over het zelf slachten, of ligt dat aan mij?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor Trea » 25 apr 2017 00:50

Onder het artikel van levende have staat een link met info/regelgeving zelf slachten van pluimvee.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/pluimve ... slachthuis

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor peertje » 25 apr 2017 11:10

De reden waarom ik erop reageerde was dat het makkelijker wordt om dieren te LATEN slachten bij een erkend bedrijf. Waarmee er tegelijk minder excuus is voor de soms twijfelachtige eigen slachtmethoden.
Om er dan toch een paar te noemen... het is niet toegestaan onverdoofd te slachten. Alleen slachtmethodes waarbij de dood pijnloos en zonder stress intreedt zijn toegestaan. Alleen afhakken van de kop valt daar bijvoorbeeld niet onder, alleen doorsnijden van de hals -Halal- zeker ook niet.
Ronduit bijzonder in de discussie over slachten vind ik dat er nog steeds mensen zijn die doodleuk eigen maatstaven willen blijven hanteren en dat ook met filmpjes blijven posten.
Terwijl de bewijsvoering voor de snelheid waarmee de dood intreedt duidelijk is -lees besef, gevoel, ervaren van pijn of stress in het stadium van overlijden-
Reden waarom de regelgeving is zoals die is.
Met nog wel de kanttekening dat de EU nog een uitzondering maakt voor de jacht en recreatievisserij... omdat 'die plaatsvindt in context waarin de situatie rond het doden sterk afwijkt van die welke geldt voor landbouwhuisdieren'. En dat het daarom 'wenselijk' is deze buiten de strekking van de richtlijn te laten.
Die logica ontgaat me dan nog... je neemt iets ofwel op in je bepaling of je doet dat niet en verwijst naar de daarvoor geldende -gelijksoortige- bepalingen. 'Wenselijkheid' is naar mijn oordeel geen bepaling...

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor peertje » 25 apr 2017 11:12

goeie post van Trea dus... :duimop:

tankton
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor tankton » 15 jun 2017 20:07

peertje schreef:Met nog wel de kanttekening dat de EU nog een uitzondering maakt voor de jacht en recreatievisserij... omdat 'die plaatsvindt in context waarin de situatie rond het doden sterk afwijkt van die welke geldt voor landbouwhuisdieren'. En dat het daarom 'wenselijk' is deze buiten de strekking van de richtlijn te laten.
Die logica ontgaat me dan nog... je neemt iets ofwel op in je bepaling of je doet dat niet en verwijst naar de daarvoor geldende -gelijksoortige- bepalingen. 'Wenselijkheid' is naar mijn oordeel geen bepaling...

Omdat het niet erg praktisch is om een hert eerst neer te schieten en dan levend naar een slager brengen om te slachten.

Hetzelfde met vissen, zie jij iedereen zijn makrelen al levend in een emmer meenemen naar de vishandel om daar te laten slachten?

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor peertje » 15 jun 2017 22:15

neeee... dat gedeelte begrijp ik ook... wat ik niet begrijp is dat voor vee allerlei regels gelden mbt verdoven en een snelle dood en dat we die dan niet ook toepassen op de jacht en visserij... 'niet wenselijk' is daarin gewoon een eufemisme voor 'niet haalbaar'
twee reebruine ogen keken de jager aan... buikschot... eigenlijk was de afstand een beetje groot en de jager had niet zo'n conditie dat ie een ree bij kon houden en koos dus voor de voor hem meest doeltreffende optie. Verdoven zit er natuurlijk niet in. Dan maar een tweede schot.
De visser is vooral boos dat ie alle vis moet aanlanden... de bijvangst en jonge vis is tenslotte in het net toch al doodgedrukt?... al is er gelukkig in de vangstmethoden wel het een en ander verbeterd, maar invoeren van een verdovingsinstallatie loopt niet zo snel?

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor peertje » 15 jun 2017 22:19

Toevoeging: het is wel degelijk mogelijk om gevangen vis aan boord te verdoven (stroomstoot) en daarna snel te doden (ijsbad)... je moet het alleen even willen. Consument en producent...

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor danielb » 16 jun 2017 23:00

maar wat is er mis om bijvoorbeeld een kip ineens kop af te hakken???
het zogezegd verdoven bij bepaalde dieren is ook met een bepaald middel rechtsreeks op of in de kop.
kop eraf en dier voelt ook niets hoor.......
komt alleen wat ruwer over......
zelf geef ik bij het slachten eerst een goede nek of kopslag om daarna pas kop eraf te hakken.
klinkt allemaal ruw he ;)
en als je het doet of gaat doen en er te veel over nadenkt ook helemaal niet leuk.
maar ikzelf ben totaal geen vegetarier en zie ik zelf slachten (ik slacht een stuk minder dan ikzelf eet hoor ;) ) als onderdeel bij het eten van bepaalde dieren.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten