Algemeen info

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Algemeen info

Berichtdoor peertje » 25 apr 2017 21:13

maakt niet uit hoor volgens mij, zolang ze maar niet te vochtig is...

Turbo mackwek
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2014 20:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Algemeen info

Berichtdoor Turbo mackwek » 26 apr 2017 10:46

Wij zitten hier op zware rivierklei, veel vruchtbaarder dan dat wordt het niet, en dat gaat prima. Sowieso zou ik geen reden kunnen verzinnen waarom grond té vruchtbaar zou kunnen zijn voor een geitenweitje. Betekent alleen maar dat het gras harder groeit.
En okee, het betekent ook dat je op de plekken waar de hekpalen de grond in gaan, flinke brandnetels mag verwachten, maar dat eten ze ook graag, dus prima.

En ook als je op een arme zandgrond zou zitten: als je 365 dagen per jaar twee levende bemestingsmachines over het weitje hebt rondlopen, is vruchtbaarheid van de grond niet snel het probleem ;-)

Overigens heb ik twee jaar lang het bokkengedrag consequent genegeerd (op advies), maar nu ga ik wel de strijd aan als het nodig is. Het negeren hielp bij meneer hier niets. Ik heb nu het gevoel dat ik meer bereik door mijn dominantie aan hem te tonen. Wel natuurlijk altijd alleen als reactie als hij zich niet gedraagt, zeker niet voor de lol of zo.

protaq
Berichten: 160
Lid geworden op: 15 apr 2012 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: Algemeen info

Berichtdoor protaq » 29 apr 2017 13:24

Dank jullie wel voor de info!
Nog 1 bijkomende vraag: Mijn broer zijn grond is zoals gezegd vrij vruchtbaar (klei-achtige grond), maar daardoor op sommige momenten ook echt zompig. (enkele maanden geleden regende het dagen achter elkaar, dan was het echt zompig/nat op het deel waar de dwerggeiten en kippen komen te staan)
Is dat geen probleem voor dwerggeitjes?
Op momenten zoals nu is het uiteraard niet nat en gewoon vruchtbaar, dus het merendeel van de tijd zal het niet nat zijn, maar in de wintermaanden is de kans daarop al wat groter uiteraard...

Dank nogmaals,

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Algemeen info

Berichtdoor peertje » 29 apr 2017 14:05

als het een probleem wordt kan je evt een heuveltje van rivierzand opbrengen...

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11748
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Algemeen info

Berichtdoor jantien » 30 apr 2017 09:16

Geiten houden niet van natte en zompige gronden.
Het is ook niet goed voor de hoefjes, er kunnen allemaal bacteriën in komen met vervelende gevolgen.
10 bij 10m vind ik al niet te groot voor een geitenweide( hier renden ze vaak en graag door de weides) en met met kippen erbij, daar hou je geen schone grond mee. Denk ook aan wormbesmetting, voor zowel de geiten als voor de kippen.
Ik zou vooraf zorgen als dat mogelijk is dat de grond niet zo zompig kan worden, eventueel een stukje betegelen en sowieso wat klimtoestellen erin plaatsen.
Ook zorgen voor een goed droog en groot hok, waar ze alles in kunnen doen wanneer het slecht weer is. Want bij regen zullen ze heel graag binnen willen zijn.

Turbo mackwek
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2014 20:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Algemeen info

Berichtdoor Turbo mackwek » 02 mei 2017 14:26

Als je een deel gaat bestraten dan wordt de rest alleen nog zompiger, dus dat lijkt me zo'n beetje het laatste wat je moet gaan doen. Het regenwater dat op de tegels valt, moet toch ergens heen en gaat dus naar dat kleinere stukje gras, dat het alleen maar zwaarder te verduren krijgt.

Te zompig is idd wel een mogelijk probleem van zware klei. Dat los je op door naar de oorzaak te kijken. Zat hoveniers die je daarmee kunnen helpen. Simpelste oplossing is een wetering ernaast graven.

Is het nu ook al een grasveld? Of is het nu nog braakliggende grond? (dat wordt veel sneller zompig dan een grasveldje.)

Kippen verbeteren de drainage ook al enorm (je hoeft nooit meer te verticuteren) en de grond zal door de jaren heen door de kippen- en geitenmest steeds meer organisch materiaal gaan bevatten en ook beter gaan afwateren.
Dat is allemaal niet voldoende als je weitje onderaan een berg ligt, of net 2 cm boven grondwaterstand, maar als het een gevalletje-net-wel-net-niet is, zullen de kippen en geiten op het weitje in ieder geval wel in het voordeel van de grond werken. Door hun aanwezigheid verbetert de grond juist, het verslechtert niet zoals hier gesuggereerd wordt. die vlieger gaat natuurlijk niet meer op als je 15 geiten en 22 kippen houdt op zo'n klein stukje. :-)

Sowieso altijd een fatsoenlijke binnenruimte hebben, geiten hebben idd een hekel aan regen en het is dan wel wat sneu als ze op een regenachtige dag de hele dag in een veredeld hondenhok moeten liggen. Een klimtoestel is ook een must. Want idd 100m2 is niet veel. Maar het kan dus zeker wel.

Maar ook die eigenschap werkt in je voordeel: Klei wordt meestal pas echt zompig als ie dichtslaat en dat gebeurt als je over de natte grond gaat lopen. En dat zullen de geiten over het algemeen zo veel mogelijk proberen te vermijden.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11748
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Algemeen info

Berichtdoor jantien » 02 mei 2017 21:18

O de betegeling kunnen ze tenminste fatsoenlijk lopen als de rest zompig wordt en als je twee geiten hebt en een paar kippen op 10 bij 10 m zal alle grond zodanig aangestampt worden dat daar op een gegeven moment geen druppel water meer doorheen gaat.
Ik heb heel veel ruimte (ca. 2500m2) en had heel veel kippen (ca 100) en 4 geiten, de bodemstructuur werd door de jaren heen alleen maar slechter en slechter tot er op een gegeven moment amper nog water doorheen drong, dus bodemstructuur veranderd echt niet door de dieren :mrnono: Ja, ten nadele juist......
Ook hier door hoveniers bekeken om aan te pakken, maar zou een enorme dure grap worden, niet te doen dus.
Nu veel minder dieren (ca 50 en geen geiten meer) en nu pas leeft de grond weer op..


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten