Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor DenR » 09 aug 2017 13:55

Hoi, we hebben de kippen nu 3 weken, sinds zaterdag heeft de eerste hen 3 maal een ei gelegd. De eerste 2 op de grond in het nachthok, ze waren al gelegd toen ik bij het hok kwam 's ochtends. Vanmorgen heeft ze buiten een ei gelegd, die vervolgens (waarschijnlijk) door toedoen van de geitjes gesneuveld is. De legnesten zijn in het binnenhok, voldoen volgens mij aan alle eisen en zijn voorzien van een nepei. Zou de hen uiteindelijk vanzelf het nest gaan opzoeken? Ik heb de leggende hen al eens in het nest gezet en overdag komen de kippen ook zelf wel eens in het binnenhok om bij de voerbak te gaan, dus ik zou denken dat ze inmiddels wel weten waar alles is...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Trea » 09 aug 2017 15:46

Mijn Pino legde eerst ook buiten het hok. Kippen leggen met enige regelmaat een ei.
Ik heb Pino als ik verwachte dat ze misschien een ei ging leggen, een poosje opgesloten in het hok. Ze heeft toen haar eitjes in het nest gelegd. En daarna ging het goed.....

Tot Pino dacht dat ze wel mama wilde worden. Toen zocht ze een plekje onder de coniferen bij de buren om haar eieren te leggen. Ze had daar al 8 eieren gelegd en gelukkig vond ik het nest voor ze spoorloos zou verdwijnen (niet handig met vossen en ander roofdiergespuis hier). Maar ook dat heb ik haar afgeleerd door haar op bepaalde tijden op te sluiten (toen wel in het hok met een kleine aangebouwde ren).

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Fryske » 09 aug 2017 22:25

Een paar kalkeieren zal wel helpen.

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Joke Kra » 11 aug 2017 21:01

Klopt wat Fryske zegt: een kalk-nepei in één van de legnesten leggen en ze kruipen er vanzelf bij en begrijpen de boodschap. (als het goed is :gna: )

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Trea » 11 aug 2017 21:09

Bij de meeste kippen komt het dan waarschijnlijk wel goed. En bij natuurbroed krijgen ze natuurlijk ook al meteen van moeders mee hoe het heurt.

Maar sommige kippen snappen er echt niks van. Ook niet met een nepei.

Ik heb trouwens een kipje die steevast, als ik de nepeieren weghaal uit het legnest, in de poepbak gaat leggen.

Zijdehoeder
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2017 14:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Zijdehoeder » 11 aug 2017 21:13

Als ik het goed lees, liggen er al nep-eitjes in de legnesten. Zou het misschien helpen om een gelegd eitje een dagje in het leghok te laten liggen en het andere leghok leeg laten? Dan kan ze kiezen. Misschien vindt ze zo'n nep-ei wel niets...

En zitten de leghokken een beetje verscholen achter in een donkerder plekje in het hok? Mijn kippetjes kiezen altijd het plekje dat het verst van de deuropening is.

DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor DenR » 11 aug 2017 22:31

Inderdaad, we hebben 2 nesten voor 4 kippen met elk een nepei. De nesten zitten aan de donkerste kant van het hok, het verst bij de opening naar buiten vandaan. De nepeieren zijn wel groter dan de eitjes die het hennetje legt, dus misschien is een eigen eitje er in leggen een goed idee :-) Bedankt voor de tip! En wellicht gaat één van de andere 3 straks wel in het nest en ziet ze dan hoe het moet...? Het is ook niet erg, ik had alleen gedacht dat kippen gewoon vanzelf in een nest gaan, maar blijkbaar niet :mrnono:

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor danielb » 11 aug 2017 23:57

misschien dat die legnesten in hun ogen toch niet op een leuke plaats staan.
wacht nog een aantal dagen en misschien word er wel vanzelf ingelegd uiteindelijk.
als dat niet zo is,dan kan je eventueel een legnest verzetten naar waar ze meestal haar ei legt.
daarna legnest geleidelijk verzetten naar waar jij wilt dat ze staan,maar dan moet ze er eerst al in gaan leggen he en uw legnest of legnesten moeten ook zowiezo verplaatsbaar zijn ;)

DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor DenR » 15 aug 2017 19:56

Even een update hier :-)
Onze Dora legt nog steeds haar eitje onder de zitstok... haar eigen eitjes in het nest hebben haar niet op andere gedachten gebracht. Ik heb haar nogmaals in het nest gezet om het te laten zien, maar dat werd niet op prijs gesteld :dram: Vanmiddag begon de 2e hen Cato aanstalten te maken om te gaan leggen! Ze heeft een aantal uren met tussenpozen een hoop ophef gemaakt, nam uiteindelijk plaats in één van de nesten en daar vanavond haar eerste eitje in gelegd :yes: Nu maar hopen dat Dora het ook gezien heeft :-D

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gaan kippen vanzelf in het legnest leggen?

Berichtdoor Trea » 15 aug 2017 20:11

Ik ben benieuwd.

En als Dora hardnekkig onder de zitstok blijft leggen kun je daar misschien nog een harde mestplank of een stuk blik leggen zodat het daar geen fijne plek is om een eitje te leggen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten