Kleur vererving

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Haicka
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 aug 2017 22:43
Land: Belgie
M/V: M

Kleur vererving

Berichtdoor Haicka » 10 nov 2017 19:13

Heb een vraag over marans vererving.
Volgens de kipcalculator geeft zwart zilverhalzig x tarwe zwart zilverhalzige hennen en geel halzige hanen.is de kleur effectief zwart zilver of komt er iets van tarwe bij.
Groetjes

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kleur vererving

Berichtdoor Roan12 » 10 nov 2017 21:32

Zilverhalzig is dominanter t.o.v. tarwe. Vandaar dat je dit terug gaat zien in nakomelingen. Goud en zilver is geslachtsgebonden. Hennen nemen de kleur van de vader over. Zilveren vader geeft zilveren dochters en gouden vader geeft gouden dochters. Dit omdat hennen maar 1 gen hiervan kunnen hebben. Hanen hebben er twee en zullen dus uit deze combinatie zowel 1x zilver en 1x goud krijgen. Fokonzuiver zilver is (bij hanen) geel/gelig. Dit komt doordat het goud doorlekt in het zilver.

Haicka
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 aug 2017 22:43
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kleur vererving

Berichtdoor Haicka » 10 nov 2017 22:36

Bedankt,dus de Hennen zullen dan zwart zilver zijn, maar is het zwart ook dominant over tarwe.Zal er geen tekening of tarwe kleur tevoorschijn komen.
Groetjes haicka

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kleur vererving

Berichtdoor Roan12 » 11 nov 2017 08:25

Misschien komt er in latere generaties eens tarwe uit als je bijvoorbeeld de eerste nakomelingen onderling kruist is dat mogelijk. Maar zo lang je een dier pakt die zilverhalzig is zal dat het tarwe blijven onderdrukken.

In tarwe is ook zwart aanwezig. Kijk maar naar de staartveren of vleugelpennen van de hen, waar je soms iets zwart in kunt vinden. Bij de hanen is het lichaam zwart met goudkleurig hals- en zadelbehang. Lijkt qua uiterlijk een beetje op zilverhalzig, wel in het goud dan.

Haicka
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 aug 2017 22:43
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kleur vererving

Berichtdoor Haicka » 11 nov 2017 13:26

Heb nog een vraag: donderdag zijn er,ik weet niet hoe,twee van mijn zwart zilveren Hennen verdwenen.Omdat ze moeilijk te kopen zijn wil ik voor mijn blauw zilveren haan twee patrijs kleur Hennen aanschaffen. is de vererving hetzelfde zoals met zwart zilver?
Groetjes haicka

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kleur vererving

Berichtdoor Roan12 » 11 nov 2017 22:32

Zilverhalzig is dominant over beide patrijs variantenm weet niet welke patrijsvariant je zal krijgen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten