Kip slachten Haarlem of...?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
TvanRijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2017 19:48
Land: Nederland
M/V: V

Kip slachten Haarlem of...?

Berichtdoor TvanRijn » 08 dec 2017 08:38

Ik ben nieuw op dit forum, en heb een vraag. We hebben een paar jaar twee legkippen gehad, maar onlangs is er een doodgegaan. Nu twijfelen wat we gaan doen: proberen een nieuwe kip te introduceren of eerst de oude slachten en dan in de lente een paar nieuwe.
Wij en de kinderen zijn redelijk gehecht aan de laatste kip maar een heel traject met koppelen van kippen zie ik niet zo zitten. Dus lijkt slachten het beste. Maar dan de vraag: wie zou ons (we wonen in Haarlem) willen helpen met het slachten? Ik heb de FAQ gelezen maar het lijkt me te lastig om het zelf te doen...
Ben benieuwd! En als iemand denkt: gewoon een nieuwe erbij zetten, dat is het beste, laat graag ook maar weten!?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip slachten Haarlem of...?

Berichtdoor Isabel » 08 dec 2017 09:32

Jullie zijn aan de laatste hen gehecht, waarom slachten? Ik zou er een hen bij zetten. Uiteraard moet de rangorde bepaalt worden, maar dat moet je even de tijd geven. In al die jaren dat ik heb gekoppeld, is het altijd goed gekomen. Ik zou het wel zo snel mogelijk doen: het blijven groepsdieren.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip slachten Haarlem of...?

Berichtdoor Fryske » 08 dec 2017 10:08

Of....Zou er gewoon eentje bijhalen. Meestal gaat dat prima :duimop:

Welkom :-D

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip slachten Haarlem of...?

Berichtdoor Trea » 08 dec 2017 10:43

Ja hoor. Ook ik zou er een nieuwe kip bij plaatsen. Maar persoonlijk zou ik er dan liever geen leghybride bij plaatsen. Maar bijvoorbeeld een Barnevelder of een andere raskip/mixkip van ongeveer dezelfde grootte. Leghybrides zijn geselecteerd op 1,5 jaar maximale productie maar worden vaak niet zo oud.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip slachten Haarlem of...?

Berichtdoor Kip La La » 08 dec 2017 11:59

Ik zou het ook eerst proberen met een ander erbij.
Hoewel hybrides soms heel moeilijk zijn te koppelen hoor je ook vaak dat het goed gaat.
Met een haantje erbij ipv een hen zal het zéker goed komen.
Als je je hen zou slachten gaan jullie haar dan ook opeten?

TvanRijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2017 19:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip slachten Haarlem of...?

Berichtdoor TvanRijn » 08 dec 2017 13:35

Dank voor de reacties! Niet slachten dus (dan staat dit hier wel in het verkeerde forum realiseer ik me).
Een vriendin heeft een krielkip, volgens mij ras, zou dat kunnen of is dat heel lastig ivm het verschil in grootte? Een haan mag trouwens niet hier.
En ja, ik vind t sneu nu, zo alleen. Ik laat haar wel veel loslopen en dan komt ze wel mensen en dieren tegen (we hebben een open tuin) maar ja.
En Kiplala, ik ben vegetariër, maar mijn vriend niet. Ik zou er dus wel soep van willen maken denk ik... maar zeker weten of ik dat kan weet ik niet.... het was toch een huisdier!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip slachten Haarlem of...?

Berichtdoor jantien » 08 dec 2017 15:17

Ik zou er zelf geen krielkip bijzetten maar gewoon nog een legkip.
Legkippen zijn nogal nieuwsgierige en bazige tantes, vaak een heel ander karakter dan een doorsnee krielkip.
In een groep maakt het niet uit, maar voor met z'n twee vind ik het geen combi :mrnono:

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Kip slachten Haarlem of...?

Berichtdoor Eljeehaa » 08 dec 2017 18:25

Ik heb grote kippen gehad die flink op de loop moesten voor een krieltje .... andersom ook. Vroeger had ik ook grotere rassen, sultans, brahma's, Amerikaanse leghorns, kuifhoenders en baardkuifhoenders. Ook toen had ik al krielen. Bij het uitselecteren moest ik ze wel eens bijeen plaatsen. Nooit echte moeite mee gehad. Ligt gewoon een beetje aan de ruimte die ze hebben en of ze eventueel elkaar uit de weg kunnen gaan. Je zult wel merken dat ze - zeker op den duur - liever bij elkaar zijn dan uit elkaar en dat et dan een krieltje en een grote kip zijn maakt dan net zoveel uit als een pony en een paard. Zolang het maar geen vecht-rassen zijn, volgens mij. Eh ... de kippen ... weet niet of er paardenvechtrassen zijn.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip slachten Haarlem of...?

Berichtdoor Isabel » 08 dec 2017 18:57

Op die leghennen zit een aardige kop. Schijnen een behoorlijk aanwezig karakter te hebben. Heb nooit een leghen gehad, maar zou zeker voor weer zo'n type gaan of iets wat er in de buurt komt.

TvanRijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2017 19:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip slachten Haarlem of...?

Berichtdoor TvanRijn » 09 dec 2017 20:58

Dank dank allemaal voor de info! Ik heb contact gezocht met adopteer een kip om-zekerheidshalve - een vergelijkbare oude legkip erbij te zetten. Want ik ken niet veel kippen maar deze is wel pittig denk ik.
Twee oude dames... althans voor legkippen: we gaan kijken hoe het gaat... dus toch maar koppelen... :P


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten