zilverzwartgezoomd uit 1 fokzuiver dier?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Aseelke
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:05
Land: Belgie
M/V: M

zilverzwartgezoomd uit 1 fokzuiver dier?

Berichtdoor Aseelke » 09 jan 2018 20:13

Even een vraag..

Als ik 1 zilverzwartgezoomd kweekdier voorhanden heb en ik wil graag zilverzwartgezoomde jongen,
hoe pak ik dit dan best aan?

even een opsomming van wat ik denk te weten.
graag even feedback op deze opsomming zodat ik weet of mijn denkpiste correct is :bril:

-het zilverzwartgezoomde ouderdier heeft zoming in de staart dus komt over berken (ER) en niet over patrijs(eb)
-voor zilverzwartgezoomd heb ik nodig: S, co, ml, pg en dan ofwel ER ofwel eb
-co zit er al bij 1 dier in dus heb ik niet direct nodig in het tweede

kan ik dus kiezen uit berken en zilverpatrijs?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: zilverzwartgezoomd uit 1 fokzuiver dier?

Berichtdoor Roan12 » 09 jan 2018 23:37

Om te beginnen is het handig te weten welke ouders je wilt paren. De een is zilver zwartgezoomd. Welke kleur is de andere? Wat is de haan en wat is de hen? Ben ook wel benieuwd welk ras het is.

Als het op ER berken is dan heb je ook Db nodig naast Co, Ml en Pg anders krijg je geen zoming. Dit geldt niet voor eb, je hebt dan aan Co, Ml en Pg voldoende. S voor de zilveren kleur, vergeet niet dat dit geslachtsgebonden is.

Om je vraag te beantwoorden: 'Ja het is mogelijk'. Het kost alleen een paar generaties. Hoe en wat is afhankelijk van wat ik hierboven vraag.

Aseelke
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: zilverzwartgezoomd uit 1 fokzuiver dier?

Berichtdoor Aseelke » 10 jan 2018 07:38

Hey roan
1 dier staat vast. Zilverzwartgezoomde antwerpse baard.
Dit kan zowel haan als hen zijn.
Bij de antwerpse komt dit over berken denk ik omdat de staart gezoomd is??
De vraag is dan misschien
Duidelijker als ik vraag: Welke kleur grubbe kan ertegen om zilverzwartgezoomde grubbes als uitkomst te hebben?

Tnx

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: zilverzwartgezoomd uit 1 fokzuiver dier?

Berichtdoor Roan12 » 10 jan 2018 08:22

Antwerpse baardkrielen in Zilver zwartgezoomd ken ik niet. Heb ik even opgezocht. Inderdaad is de staart gezoomd dus kun je ervan uitgaan dat die op ER zitten.

Ik denk dat het niet uitmaakt of je een Antwerpse haan of hen pakt. Ik zou deze op een Zilverkwartel Grubbebaardkriel zetten. Daar zit al Co en Ml in. Is wel op een andere basis, maar ER is dominant dus dat zal overheersen. Als tip, gebruik het liefst geen goud dat ga je zien in het zilver. Goud maakt zilver gelig en er is ook kans op roest. Dit is moeilijk er weer uit te krijgen om mooie schone witte dieren over te houden.

Uit deze kruising kun je al enigsins gezoomde dieren verwachten, maar de zoming zal niet optimaal zijn en op sommige plekken incompleet of afwezig. Dat maakt op zich niet uit. Genetisch zullen de F1 (nakomelingen ouders) hetzelfde zijn voor de kleur. Je hebt er dus niet veel dieren van nodig om verder te komen.

Om vervolgens goed gezoomde dieren te krijgen. Dit is al mogelijk in de F2. Dat is op 2 manieren mogelijk. Je kunt twee F1 nakomelingen kruisen. Maar ook kun je de Antwerpse Zilver zwartgezoomde ouder op een dochter of zoon te zetten. De laatste combinatie is voor wat betreft verwantschap iets beter dan broer en zus onderling te kruisen. Zoek in ieder geval steeds de dieren uit die het dichtsbij het type van de Grubbe zitten. Anders fok je straks dieren die meer lijken op Antwerpse. Maar volgens mij ligt het qua type aarsig dicht bij elkaar (behalve dat de Grubbe een bolstaart). ;)

Een goede selectie is dus belangrijk! Succes!

Aseelke
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: zilverzwartgezoomd uit 1 fokzuiver dier?

Berichtdoor Aseelke » 10 jan 2018 14:38

klopt idd, Antwerpse en grubbe worden onderling gefokt.
hieruit zullen sleepstaarten vallen, bolstaarten met 1 of enkele lange staartpennen..
Kleur is dus het enige waarop ik moet letten want te types zullen goed zitten.

Goud was ik in ieder geval niet van plan te gebruiken.
vandaar mijn voorstel voor berken of zilverpatrijs..
klopt het dat ik in de rest van mijn redenering goed zat?

kan je volgende nog even verduidelijken aub?:
Als het op ER berken is dan heb je ook Db nodig naast Co, Ml en Pg anders krijg je geen zoming. Dit geldt niet voor eb, je hebt dan aan Co, Ml en Pg voldoende. S voor de zilveren kleur, vergeet niet dat dit geslachtsgebonden is.


in zilverzwartgezoomde hen zit volgens kippencalculator Db/Db en in een zilverkwartel haan db+/db+
deze snap ik niet zo goed..

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: zilverzwartgezoomd uit 1 fokzuiver dier?

Berichtdoor Roan12 » 10 jan 2018 19:45

Gezoomd kan op twee manieren worden gemaakt genetisch gezien. Het verschil zit hem in de tekening. Duidelijk is dat te zien in de staart en in de nek. Hier is de tekening verschillend. Neem bijvoorbeeld een Sebright die op dezelfde manier gemaakt wordt als een Antwerpse. Die zijn op ER gemaakt. De andere variant is bijvoorbeeld een gezoomde Wyandotte welke op eb zitten. Als je een beetje snapt hoe de kipcalculator werkt dan kun je de genen invoeren en zie je welke kleur het wordt.

Afbeelding

Sebright haan in Zilver zwartgezoomd op ER. In de hals is de tekening hetzelfde als op het lichaam. Een witte veernerf met een zwarte zoming. De staart is helemaal getekend.

Afbeelding

Wyandotte kriel haan in Zilver zwartgezoomd op eb. De halstekening moet hier omgedraaid zijn (volgens standaard bij dit ras). Dan bedoel ik dus om een zwarte veernerf met een zilveren/witte zoming. De staart is niet helemaal getekend. De laatste staart veren zijn gewoon zwart.

Dit zijn de verschillen die je in het uiterlijk kun waarnemen als ze volwassen zijn. Bij kuikens kun je het ook aan de tekening op het dons zien.

Aseelke schreef:kan je volgende nog even verduidelijken aub?:
Als het op ER berken is dan heb je ook Db nodig naast Co, Ml en Pg anders krijg je geen zoming. Dit geldt niet voor eb, je hebt dan aan Co, Ml en Pg voldoende. S voor de zilveren kleur, vergeet niet dat dit geslachtsgebonden is.


Ter verduidelijking dus: een eb dier heeft voor een goede zoming voldoende aan Co, Ml en Pg. Een ER dier heeft daarvoor ook nog Db nodig naast Co, Ml en Pg. Db werkt ongeveer hetzelfde als Co, welke het zwart naar de uiteinden van de kip drukt (staart, hals, vleugelpennen en soms wat zwart in de broek/dijen). Volgens mij heb je ook Db nodig doordat een ER dier meer zwart bevat, hierdoor heb je dus de twee genen Co en Db nodig hebt omdat je anders geen zoming krijgt. eb bevat volgens mij minder zwart dan ER en heeft dus minder werking nodig om het zwart naar de uiteinden te drukken.

Aseelke schreef:in zilverzwartgezoomde hen zit volgens kippencalculator Db/Db en in een zilverkwartel haan db+/db+
deze snap ik niet zo goed..


Zilverkwartel is e+, S, Co, Ml
Zilverpatrijs is e+, S
Zilver zwartgezoomd bij Antwerpse is ER, S, Co, Db, Ml, Pg
Berken is ER, S

Feitelijk maakt het niet uit welke kruising je maakt met Zilver zwartgezoomd, omdat de genen die deze kleur vormen allemaal dominant zijn. Persoonlijk zou ik de keuze maken voor Zilverkwartel. Omdat dit 3 gemeenschappelijke genen bevat als Zilver zwartgezoomd en waarschijnlijk makkelijker te krijgen is dan de andere kleuren.

Aseelke
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: zilverzwartgezoomd uit 1 fokzuiver dier?

Berichtdoor Aseelke » 10 jan 2018 20:22

Roan,

Dat is nu eens een duidelijke uitleg!
Ik ga hiervoor zeker mijn tijd nemen om het deftig te lezen.

Er zullen buiten mezelf nog zeker mensen zijn die er iets aan hebben!

Aseelke
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: zilverzwartgezoomd uit 1 fokzuiver dier?

Berichtdoor Aseelke » 11 jan 2018 16:41

en ps: moest hier iemand al ervaring mee hebben of nog bemerkingen bij zilerzwartgezoomd maken > shoot


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten