kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor Fryske » 15 feb 2018 09:53

Sommige kippenrassen zijn erg afhankelijk van de mens. De meeste denk ik, gewoon om hoe ze gefokt zijn.Ik heb bijv grote Orpingtons. Die zijn zo zwaar gefokt, en hebben in verhouding kleine vleugels. Daardoor kunnen ze niet tot nauwelijks meer vliegen. Geen goed idee dus om die aan hun lot over te laten.

De geredde kippen hebben geen clou, niets geleerd behalve waar ze voor gefokt zijn. Als je ze ophaald zijn ze door hun beschadigingen al niet in de staat om te vliegen.

Wat je wel kan doen is een sterk 'natuur' ras uitzoeken die in de bomen kunnen overnachten. Die zijn behoorlijk zelf redzaam. Mss. dat hier mensen zijn die je daarover kunnen informeren. Anders eens Googlen.

Er worden op die manier echt wel kippen gehouden. Maar nogmaals dit gaat voor de geredde kippen uit de industrie niet op!

Zo'n luikje zou ik echt niet op gokken.

tina21
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2018 12:06
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor tina21 » 15 feb 2018 12:40

Bedankt voor jullie reacties.
Dan worden het dus ofwel 'natuur'kippen ofwel geredde kipjes in een afgesloten ren.
Bomen zijn er voldoende, er leven hier ook enkele fazanten die de vossen dus blijkbaar ook te snel/slim af zijn. Als iemand me wat meer info kan geven over rassen die in aanmerking komen? Geven zo'n rassen ook (eetbare) eitjes af en toe?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor tuff cookie » 15 feb 2018 18:43

Zelfredzame kippen leggen ook goed eitjes. B.v. lichte landrassen zoals Brakel, kunnen goed vliegen en zijn alert.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor Trea » 16 feb 2018 09:05

Boomslapers: De hoenderrassen en oudere legrassen (drents hoen, leghorn, hollands hoen, brakel, etc.) die een beetje schuw zijn, zullen het beter doen dan de dubbeldoel rassen, de bolle types en de knuffelkippen.

De (mix) kipjes van een hobbyboer die diverse kippen vrij laat lopen en kuikens heeft uit natuurbroed zijn ook een goede keuze. Ik verwacht dat zulke kippen meer kans maken dan kippen van een tentoonstellingsfokker die broedt met broedmachines en de kuikens zonder kloek op laat groeien.

Een haan erbij die graag op de uitkijk staat en alarm slaat is ook handig.

De kans op overleven in bomen/struiken/hagen bij boomslapers zal wel kleiner zijn dan dat je ze leert om in een goed hok te slapen dat s nachts dicht gaat. Of het risico acceptabel is hangt ook af van de omstandigheden. Wat voor begroeing heb je bij dat weiland? En weet je of er bunzingen of marters zitten?

Door de jonge kipppen een hok met kleine overdekte ren te geven en ze daar de eerste dagen/week in op te sluiten leren ze dat dat hun thuis is. Daarna kun je ze s middags loslaten en kijken of ze weer in het hok gaan tegen/met de schemer. Gaat dat goed? Dan kun je gaan werken met een automatisch kippenluikje. Mij bevalt zo'n luikje heel goed. En de meeste kippen gaan meestal netjes naar binnen voor de schemer. Alleen één eigenwijs kipje haalt het af en toe in haar hoofd om in de klimop te slapen.

Wat ook lastig kan zijn met vrijlopende kippen is dat ze her en der eitjes gaan leggen. Het is handig als ze in legnesten leggen als je graag eieren raapt.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor jantien » 16 feb 2018 12:15

In de tijd dat hier de vos kwam huishouden had ik zowel boomslapers als kippen in hokken, maar de ren waarin de hokken stonden zat nooit dicht.
Alle boomslapers zijn toen ook gepakt door de vos.
Het wordt licht, kippen worden wakker en springen/vliegen uit boom.
En daar was de vos........want het was natuurlijk vroeg in de morgen... :puppydogeyes:
Een haan erbij gaat voor geen meter helpen, die wordt ook gewoon slachtoffer...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor Trea » 16 feb 2018 12:43

Dat is juist zo fijn van een kippenluikje. Die kun je instellen op tijd en op lichtintensiteit. Daarmee kun je er bv voor zorgen dat ze zomers ook niet voor 7 uur s ochtends het hok uit komen. De vossen verdwijnen meestal wel als de mensen weer wakker zijn (maar helaas niet altijd).

Ik heb nu 2,5 jaar een kippenluikje en maar 2x batterijen hoeven te vervangen (voor de zekerheid wel altijd kijken of het het luikje opengaat/dicht is). Het luikje/katrol functioneert al die tijd zonder problemen.

Het is maar een paar keer voorgekomen dat een kip die naar binnen wilde zich had buitengesloten. Pearl te ik dan niet mee. Want die doet dat soms expres. Tja, dan moeten ze maar een keer in de boom slapen. Gelukkig staan ze dan de volgende ochtend bij het hok voor eten en gezelschap.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor Tokkietjes » 16 feb 2018 12:56

Wij wonen ook buiten met een heleboel hectares om ons heen. Ik heb wyandotte kippen. Die zaten bij de vorige eigenaar altijd binnen, dus toen ze hier kwamen waren ze niets gewend. Wij hebben ze eerst een hele tijd in een hok met een grote ren gehouden en daarna los gedaan. Ze weten inmiddels precies hoe het werkt allemaal. Maar ze lopen overdag nooit in het open veld. Ze zijn een keer aangevallen door een roofvogel en sindsdien zitten ze overdag altijd rond het hok en tussen de struiken. In de schemer gaan ze vaak nog wel eventjes het weiland in om wat te pikken.

Ik zou geen legbatterij kippen nemen in deze situatie. Maar je kan wel andere kippen nemen en die eerst ook in een ren met hok houden en dan van het voorjaar als ze goed gewend zijn doe de ren open en kunnen ze zelf scharrelen. Een haan erbij helpt ook wel goed om ze te beschermen tegen roofvogels. Dus ik denk dat het best mogelijk is. Maar je kunt ze niet ophalen en dan meteen los laten lopen. Ze moeten eerst toch wennen. Dus een hok met een ren zou ik sowieso doen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor jantien » 16 feb 2018 13:42

Trea schreef:Dat is juist zo fijn van een kippenluikje. Die kun je instellen op tijd en op lichtintensiteit. Daarmee kun je er bv voor zorgen dat ze zomers ook niet voor 7 uur s ochtends het hok uit komen. De vossen verdwijnen meestal wel als de mensen weer wakker zijn (maar helaas niet altijd).

Ik heb nu 2,5 jaar een kippenluikje en maar 2x batterijen hoeven te vervangen (voor de zekerheid wel altijd kijken of het het luikje opengaat/dicht is). Het luikje/katrol functioneert al die tijd zonder problemen.

Het is maar een paar keer voorgekomen dat een kip die naar binnen wilde zich had buitengesloten. Pearl te ik dan niet mee. Want die doet dat soms expres. Tja, dan moeten ze maar een keer in de boom slapen. Gelukkig staan ze dan de volgende ochtend bij het hok voor eten en gezelschap.


Zoals ik al eerder vertelde en jij zelf ook aangeeft, een kippenluikje geeft GEEN garantie dat alle kippen elke avond binnen zullen zitten. Dus met vossen in de buurt wordt het een soort van Russische roulette en als je het niet erg vindt of dat je het accepteert dat iets naars met je dieren kan gebeuren moet je het zeker doen.
Daarbij, topicstarter geeft aan dat zij ivm werk geen mogelijkheid heeft om dit dagelijks te controleren, want dan kun je het net zo goed handmatig doen he ;)

Maar goed, ik denk dat topicstarter zich nu wel een idee kan vormen van hoe of wat..

Loustalet 5
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 feb 2018 12:31
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor Loustalet 5 » 16 feb 2018 15:32

Hey, wij hebben ook baterijkippen gered.
Ze zitten in een ren, de eerste week in een hok. Ik zou een ren bouwen, ze zijn niet gewend buiten te komen en hebben een lage weerstand. Van onze 6 kippen blijven er maar 2 over! Deze kippetjes zouden alles opeten eens ze ontdekt hebben dat gras eetbaar is. Dus niet zo handig als ze iets verkeerds te pakken krijgen.
Nog een tip: neem de eieren op tijd weg, ze zouden ze durven kapot maken aangezien ze niet snappen wat het is.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor José » 26 feb 2018 22:00

Het bericht van Loustalet geeft maar weer eens goedaan dat het 'redden van uitgerangeerde legkippen' net zo kansloos is als het houden van dieren in een kaalgevreten gebied als de Oostervaarderplassen. Hier wordt zo gigantisch handig ingespeeld op de sentimenten van mensen door er tearjerking verhalen op multi media over te verspreiden.

Een voor de leg gefokte kip die anderhalf jaar of langer in krappe gevangenschap is opgegroeid is een 'verbruiksartikel' van de industrie. Die kip is al óp als ze wordt vrijgekocht door de mooie-praatjes instanties die daar nog een extra graantje aan mee willen pikken. Het arme dier weet niet wat haar overkomt met zoveel vrijheid en wordt daar helaas niet alsnog gelukkig van. Nog afgezien van het feit dat ze snel ziek worden omdat ze óp zijn, en jij maar leuk betalen aan de dierenarts. Walgelijke praktijken die alleen mooipraters dienen maar niet de dieren in kwestie. Nooit in stinken!


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten