Mestplank

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
koi1206
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2018 08:37
Land: Belgie
M/V: M

Mestplank

Berichtdoor koi1206 » 13 mar 2018 13:51

Zijn er hier op het forum foto's over hoe best een mestplanl geplaatst wordt? Gaan de kippen hier dan niet op zitten i.p.v. op de zitstok.

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: Mestplank

Berichtdoor Joke Kra » 13 mar 2018 21:39

Ik denk dat je vraagstelling niet helemaal duidelijk is voor iedereen.
Kippen zitten meestal op een stok. Onder die zitstok ligt dan een 'mestplank'. Die is bedoeld als een soort opvangbak om de nachtelijke poepjes op te vangen en elke dag makkelijk te verwijderen/schoonmaken.
Dus nee, kippen gaan meestal niet (zijdehoenders misschien) op een mestplank zitten als ze een stok in het hok hebben.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Mestplank

Berichtdoor Roan12 » 13 mar 2018 22:11

Ik zal morgen even kijken of ik een foto kan plaatsen van mijn mestplank. Zal er dan ook wat uitleg bij geven.

koi1206
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2018 08:37
Land: Belgie
M/V: M

Re: Mestplank

Berichtdoor koi1206 » 14 mar 2018 07:55

Ok, wacht af. Andere foto's ook welkom

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mestplank

Berichtdoor Trea » 14 mar 2018 11:32

Hallo Koi, ik vond niet alleen een duidelijke foto maar een heel artikeltje over een mestplank:

http://www.jouwkippenhok.nl/huisvesting/mestplank/
Misschien heb je daar war aan? Verder ben ik natuurlijk ook benieuwd naar de foto van Roan.

Zelf gebruik ik geen plank maar een stuk karton van een doos. Als die te vies wordt om af te schudden pak ik gewoon weer een nieuwe doos en mijn stanleymes om een nieuwe 'plank' te maken. Het is sowiso risicovol om een stuk karton lang te gebruiken omdat daar graag bloedluizen in gaan zitten. Daarom strooi/smeer ik voor de zekerheid ook graag een beetje diatomeeenaarde langs de rand van het karton

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Mestplank

Berichtdoor Roan12 » 14 mar 2018 20:15

Afbeelding

Het is al een oude foto, van een paar jaar terug. Er is sinds die tijd weinig veranderd, enige verandering is dat er geen legkast meer onder staat zodat de dames meer ruimte hebben. De tegels zijn uit het hok, de voerbak heb ik opgehangen. De watertoren staat in de overdekte ren.

Twee puntjes wat ik de volgende keer anders zou doen. Ik zou er voor zorgen dat de plank uit 1 deel bestaat, dus geen extra plankjes bovenop de mestplank, zoals aan de zijkanten. Ik moest dit doen doordat er steunpaaltjes aan de binnenkant van de zijwanden van het hok zitten. Doordat ik de grote plaat op maat gemaakt heb kwamen er hier en daar wat kieren, deze wilde ik wegwerken en heb er dus een extra plaatje bovenop gelegd. Met het oog op bloedluis is dit geen handige zet geweest. Gelukkig weinig last van deze nare ongedierte.

Het andere puntje is dat ik aan de voorkant een afdek plaatje heb gemaakt om het mooier af te werken. Je ziet dan de steunbalken onder de mestplank niet. Nadeel is dat hier wel eens een van de dames op gaat zitten nachts. Zij is het laagste in de pikorde en ik heb het idee dat zij de zitstok niet prettig vind. Het randje waar zij op zit is minder breed dan de stok.

De afbeelding in de link die Trea laat zien, is een prima voorbeeld van hoe je simpel een mestplank kan maken en hoe je deze makkelijk kan bevestigen. Mestplanken vind ik effectief werken, ze zijn makkelijk schoon te maken en zorgen ervoor dat je hok schoner blijft. Het strooisel vervang ik maandelijks hierdoor. Zonder mestplank moet je meer schoonmaken en aanvullen van het strooisel brengt meer kosten met zich mee. Zorg dat er geen strooisel op de mestplank ligt. Dat deed ik in het begin wel. Alleen de kippen gaan erop zandbadderen. Aangezien ik de mestplank 2-3 keer in de week schoonmaak nu, is het niet handig als ze badderen in de vele uitwerpselen. Zonder strooisel op de plank kan het schoonmaken gerust een paar dagen nagelaten worden. Elke dag schoonmaken is natuurlijk beter en een klein klusje, je schept het er zo met een stapel en blik af.

koi1206
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2018 08:37
Land: Belgie
M/V: M

Re: Mestplank

Berichtdoor koi1206 » 15 mar 2018 14:15

Bedankt vooor de reakties en antwoorden. Hier kanik wat mee. :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten