Hele nare stront... Coccidiose?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Ukelekuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Norg

Hele nare stront... Coccidiose?

Berichtdoor Ukelekuk » 15 apr 2018 10:26

Hoi, vorige week heb ik mijn kipjes een wormenkuur gegeven, t was alweer een behoorlijk tijdje geleden en het viel me op dat 1 kipje aan de diarree was...

Maar nou vind ik zonet dit op de grond :?
Afbeelding
(eh.. ik hoop dat degene die dit bekijkt al n ontbijtje heeft gehad)

Maar.. Wat moet ik hier nou mee? Mijn dierenarts is een uur rijden dus even snel langs gaan om te checken is niet zo makkelijk. Ik denk aan coccidiose, en ik heb wel baycox in huis maar dat wil ik alleen geven als het echt nodig is.

Heeft iemand hier een mening over wat ik nu t beste kan doen/wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Ukelekuk op 15 apr 2018 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hele nare stront... Coccidiose?

Berichtdoor Fryske » 15 apr 2018 11:33

Zit er bloed door?

Persoonlijk zou ik nooit een wormkuur geven zonder de mest te laten controleren. Ik doe dit nu standaard eens per jaar, gelijk met de honden'mest'. Nooit wormen! Behalve dat de kuur een aanslag op het kippenlijf is werk je ook resistentie in de hand.

Is er ook een kip die ziek lijkt? Bij coccidiose zie je vaak dat ze de vleugels wat laten hangen.

Gebruikersavatar
Ukelekuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Norg

Re: Hele nare stront... Coccidiose?

Berichtdoor Ukelekuk » 17 apr 2018 01:05

Ja vandaag is 1 kipje duidelijk ziek :(

Die wormenkuur gaf ik omdat er toen ineens een soort van waterig plasje lag met een dode worm erin, dat kwam uit een kip, dus toen meteen wormenkuur gegeven. Toen was er nog niemand ziek maar uit mijn ervaring hangt het wel samen, wormen en coccidiose, tja wormen zijn natuurlijk een aanslag op hun immuunsysteem... Maar in ieder geval ben ik er inmiddels vrij zeker van dat ze inderdaad coccidiose heeft, en de andere 2 kipjes waar ze mee samen leeft hebben er ook wel eens blijer uit gezien... Als ze niet opknappen toch maar naar de dierenarts van de week

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hele nare stront... Coccidiose?

Berichtdoor Isabel » 17 apr 2018 05:42

Als ze er nu al niet blij uitzien met z'n allen, dan zou ik vandaag nog naar de DA gaan en niet "van de week".

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hele nare stront... Coccidiose?

Berichtdoor Fryske » 17 apr 2018 08:29

Ja, zou vandaag nog gaan! Een kip laat niet snel zien dat het ziek is. Ook even mest mee!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten