Hoeveel Lelietjes-van-Dalen voor ze omvallen???

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Ingridm
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2015 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Hoeveel Lelietjes-van-Dalen voor ze omvallen???

Berichtdoor Ingridm » 23 apr 2018 20:21

Onze 5 kippen hebben de beschikking over een bostuin van ruim 2000m2. Naast het normale kippenvoer dat ze elke ochtend krijgen, kunnen ze in de tuin echt alles vinden wat ze nodig hebben... óók gras, klaver etc. Nu hebben ze het, voor het eerst in vier jaar, ineens gemunt op de Lelietjes-van-Dalen, die hier in grote getalen in bloei beginnen te komen (ik verdenk de witte leghorn, die is er vorig jaar nieuw bijgekomen en is nogal een gulzig typje...) Ik weet dat Lelietjes-van-Dalen heel giftig zijn. Ik dacht dat kippen instinctief weten wat ze wel en niet kunnen eten (er staat hier ook vingerhoedskruid, hedera, rodondhendron, taxus... en waarschijnlijk nog wel heel veel meer). Is hier iemand wiens kippen ook echt daadwerkelijk zijn doodgegaan van Lelietjes-van-Dalen? Ze ervan weghouden of de boel eruit halen is echt geen optie, maar het voelt toch een beetje als Russisch roulette...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel Lelietjes-van-Dalen voor ze omvallen???

Berichtdoor Trea » 23 apr 2018 21:00

Als lelietjes van Dalen giftig zijn voor mensen kun je er donder op zeggen dat ze in lijstjes met giftige planten voor kippen/vogels voorkomen. Zo zag ik zelfs een keer vlierbessen bij giftige planten voor vogels staan :blond: . Ook taxusbessen worden wel gegeten door vogels, maar die poepen de giftige zaden gewoon weer uit.

Lelietjes van Dalen heb ik hier niet. Maar wel vingerhoedskruid en heeeeel veel klimop. Mijn kippen eten dat niet. Heel simpel.

Het klopt echt dat wilde vogels en fatsoenlijk opgevoede kippen heus wel weten wat ze wel en niet moeten eten. Maar ik weet niet wat een kip nog voor instinct heeft overgehouden na 10 generaties broedmachine en opgroeien zonder ouderdieren.

Het kan misschien uitmaken of je legkippen uit de industrie of raskippen uit natuurbroed hebt?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoeveel Lelietjes-van-Dalen voor ze omvallen???

Berichtdoor Kip La La » 23 apr 2018 21:12

Nou, ik heb hier eens Lelietjes van Dalen uitgezet, dat groeide/verspreidde zich als een malle.
Tot de kippen kwamen en er geen Lelietje het levenslicht nog lang kon aanschouwen.
Nog nooit een kippetje van omgevallen hoor.
O ja, en alle soorten kippen, ook geboren en opgegroeid “in het wild.”

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoeveel Lelietjes-van-Dalen voor ze omvallen???

Berichtdoor tuff cookie » 23 apr 2018 21:32

Lelietjes van Dalen zijn volgens mij niet giftig voor kippen, misschien dat de kippen ze daardoor gewoon eten.
Kennelijk weten de kippen dat.

Ingridm
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2015 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel Lelietjes-van-Dalen voor ze omvallen???

Berichtdoor Ingridm » 23 apr 2018 22:21

In alle lijstjes mbt kippen staat dat ze (heel) giftig zijn... Maar eigenlijk ben ik dus - ter geruststelling - op zoek naar de voorbeelden van lelietjes-etende kippen die gewoon blijven leven :) (dank dus Kip La La)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoeveel Lelietjes-van-Dalen voor ze omvallen???

Berichtdoor Kip La La » 23 apr 2018 22:31

Trea schreef:Het kan misschien uitmaken of je legkippen uit de industrie of raskippen uit natuurbroed hebt?


Ik heb verscheidene keren dames uit de legindustrie gehad en het zal je verbazen Trea maar deze kippen zijn gewoon ook kippen en gedragen zich als zodanig.
Direct scharrelen (met véél enthousiasme) en ook dekking zoeken toen er een grote vogel overvloog. (Eerste keer buiten.)
Alle instincten zijn nog aanwezig.
Op de een of andere manier zijn ze sociaal/anti-sociaal en autist maar hele leuke dieren.
En ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ze de andere kippen ziek maakten.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel Lelietjes-van-Dalen voor ze omvallen???

Berichtdoor Fryske » 23 apr 2018 23:05

Bij ons oude huis was na twee jaar geen lelietje meer die boven de grond durfde te komen. Of zouden de orpies ze nu toch opgevroten hebben :gutgut:

Nee, zonder gekheid, ze eten ze en worden er niet ziek van laat staan erger.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel Lelietjes-van-Dalen voor ze omvallen???

Berichtdoor Fryske » 23 apr 2018 23:08

Het klopt echt dat wilde vogels en fatsoenlijk opgevoede kippen heus wel weten wat ze wel en niet moeten eten.


Hahaha....Nu val ik door de mand...ik heb nog nooit een kip opgevoed. Wist niet dat dit kon :-D Grappig Trea :duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hoeveel Lelietjes-van-Dalen voor ze omvallen???

Berichtdoor jantien » 23 apr 2018 23:23

Genoeg lelietjes van Dale hier en nog meer giftige struiken en nog niet een kip van omgevallen :mrnono:
Ze weten instinctief wat ze kunnen eten, broedmachine of niet.
Maakt geen enkel verschil :mrnono:

Ingridm
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2015 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel Lelietjes-van-Dalen voor ze omvallen???

Berichtdoor Ingridm » 24 apr 2018 10:54

Dan vertrouw ik maar op hun instinct...! (die hen blijkbaar vertelt dat ze nu volop lelietjes kunnen eten...)


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten