Kippen voor ons, ja of nee?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Trea » 22 apr 2018 13:34

De gewone NW europese rassen en mixkippen kunnen prima tegen koude. Alleen een flinke tochtstroom over de plek van de zitstokken is niet goed. Een bedompt en stinkend hok is juist heel slecht. Bekijk bv eens wat meer info op forum info huisvestin of via zoekopdracht. In de link in mijn onderschrift staat ook een artikel over dit onderwerp.

Ik heb ook kieren in mijn hok en niks gekit. Je kunt kieren ook dichtsmeren met een papje van diatomeeënaarde en een laagje diatom verspreiden (vermengd met zand)! over de bodem en onder de legnesten. Helpt goed tegen allerlei mijten en luizen.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Jannekje7 » 22 apr 2018 16:38

Ik hoor idd zo veel verschillende dingen over dat wel of niet dichtkitten. Heb nu de kieren bij de zitstok dichtgesmeerd met witkalk. De andere kieren komt licht door naar binnen, dus daar zullen die luizen niet willen huizen (haha) denk ik?
We gaan 't meemaken. We kunnen 't altijd nog dichtkitten als 't een probleem wordt.
En m'n man gaat een extra verluchtingsschuif maken die open en dicht kan.

Wij waren vanmorgen trouwens op de kinderboerderij een dorp verderop en daar hadden ze veel verschillende rassen kippen. Leuk hoe je daar ineens naar kijkt als je kippen wil.
En hoewel ik ze eerder had afgeschreven ben ik daar helemaal verliefd geworden op cochin krieltjes!! Wat zijn die leuk!! Een soort verige theemutsjes!

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Jannekje7 » 24 apr 2018 16:34

Zo, terwijl de kinderen sliepen, heb ik de zitstok die er eerder in zat ingekort, en met hoekijzers een zwevende zitstok met luizenvallen gemaakt. Weer een stapje verder. Hopelijk van 't weekend aan de ren werken. Heb al wel wat mooie stenen en takken verzameld, en mag een sterke plant bij de buren gaan uitgraven om in de ren te zetten. Ben nog diep aan het nadenken hoe ik in vredesnaam die ren ga overdekken, met twee bomen er in. Maar met twee bomen er in is het overdekken wel nodig...

Edit: ohja, nog geen kippen, maar terwijl ik aan 't klussen was, zag ik wel dat het vogelhuisje naast het kippenhok eindelijk bewoond is door een nestje koolmeesjes. Zo leuk!!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Isabel » 24 apr 2018 16:40

Misschien had je het al geschreven hoor, maar je gaat gaas gebruiken om te overdekken? Dan zou je rondom de bomen dik ijzerdraad strak kunnen binden en daar aan vast, wederom met hulp van ijzerdraad, het gaas aan vast kunnen maken. Bij de bomen moet je dan werken met delen gaas.
Of je moet zo lenig zijn: een rond stuk in het gaas maken en dit over de boom laten zakken. :mrnono:

Met dat gaas heb je in ieder geval de ren roofdierproof. Dan nog golfplaten of andere bedekking eroverheen...

Ik heb er wel beeld van, jij hopelijk ook. Niet van dat klimmen, maar van het eerste "plan". :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Jannekje7 » 24 apr 2018 17:49

Haha, dank je voor het meedenken. Ik zat te denken om een net te spannen. En rond de bomen en stuk kippengaas open te knippen, om de boom te doen en weer aan mekaar te buigen (snappie?)
En evt nog een stuk extra met golfplaten overdekken idd, want anders worden die theemutsjes (cochin) zo vies :gutgut:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Trea » 24 apr 2018 18:33

Als je net gaat kopen voor de overspanning kun je beter geen tuinnet kopen. Zelf heb ik goede ervaringen met verstevigd Trixie kattennet.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Isabel » 24 apr 2018 19:15

Jannekje7 schreef:Haha, dank je voor het meedenken. Ik zat te denken om een net te spannen. En rond de bomen en stuk kippengaas open te knippen, om de boom te doen en weer aan mekaar te buigen (snappie?)
En evt nog een stuk extra met golfplaten overdekken idd, want anders worden die theemutsjes (cochin) zo vies :gutgut:

Ik snappie het helemaal. :ja:

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Jannekje7 » 24 apr 2018 21:19

Over rovers maak ik me niet zo druk eigenlijk. Woon in stedelijk gebied.
En ik schrijf "bomen", maar 't gaat om een jong pruimenboompje en een enorme (nu dus gesnoeide) laurier. Vooral die laatste is natuurlijk kippenhemel om in te hupsen. Maar als ik 'm deels weet af te sluiten, kan ik er met wat extra takken die ik bewaard heb wel echt een leuke zitstokkenboom maken.
Dusss, allerlei ideeën!
Eerst maar eens op zoek naar een stevig (katten) net en m'n man aan 't werk zetten met palen, gaas en het deurtje :D

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Jannekje7 » 24 apr 2018 21:26

Afbeelding

Hier dus de laurier. Nu helemaal kaal, maar hopelijk schiet ie binnenkort weer mooi uit.
Ik wil 'm graag ter hoogte van 't vogelhuisje gaan afschermen (dit is niet het bewoonde huisje). En dan onderin tussen de dikke stammen een paar takken klemmen.
En dan waarschijnlijk een koord spannen tussen de boom en het nachthok, waaraan ik het net zal kunnen hangen. Hoop ik. Het wordt nog wat knutselen :gutgut:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Trea » 25 apr 2018 00:26

Op t land zitten wel meer rovers. Maar in stedelijk gebried zitten ze ook hoor.
Maar als je er van overtuigd bent dat er geen rovers zitten. Waarvoor maak je dan een net?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 16 gasten