Elsa zit te broeden!

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Elsa zit te broeden!

Berichtdoor Yoni » 22 mei 2018 13:38

Onze Elsa was de afgelopen weken wat het doelwit van de haan. Hij vond haar bijzonder aantrekkelijk en dat kostte haar veren en zijzelf vond het ook niet fijn en probeerde uit te breken (ze lopen normaal los in de tuin overdag). Ik heb haar toen een paar dagen vastgehouden in de ren omdat het gevaarlijk voor haar is als ze de tuin wel uit komt. De haan en de andere hen liet ik overdag wel uit de ren en op die manier kreeg Elsa rust en kon ze herstellen.

In de tussentijd met mijn vader een plan gesmeed voor een definitieve oplossing. We gaan een groter nachthok bouwen en de ren een stuk vergroten zodat ze niet meer los in de tuin kunnen maar wel een groot stuk hebben om lekker te scharrelen. Dan kan ik er een paar hennetjes bij nemen en zal de haan niet meer zo gefixeerd zijn op 1 hen.

Prima plan, alleen de laatste dagen was ik 's avonds aan het werk waardoor ik de kippen dan niet in de ren kon doen als het donker werd en daarom zijn ze nu allemaal al een paar dagen de ren niet uit geweest. En sinds eergisteravond zit Elsa in het legnest en komt er niet uit. Ik dacht dat het eraan lag dat ze de haan probeert te ontlopen, maar bij nader inzien zit ze gewoon echt demonstratief op eitjes te broeden en fanatiek ook. Ik mag bij haar kijken (deksel open) en haar aaien maar er komt behoorlijk geluid van haar af dus ze beschermd haar spulletje goed. Ik ben maar snel wat gaan lezen over broedende kippen en ontdekte dat ik de eitjes het beste met potlood kon markeren. Dit omdat het kan zijn dat ze er nog eitjes bij legt, maar ook omdat de andere hen (we hebben er 2) er misschien ook eieren bij kan leggen. Helaas hebben we tot nu toe maar 1 legnest dus de kans is groot dat de andere hen daar ook haar ei wil leggen nu. Qua planning is Elsa dus eigenlijk net te vroeg, want de uitbreiding is best welkom, maar het was mooier geweest als ze dit had gedaan als het nieuwe hok klaar was.

Ik wil nu wel graag zo goed mogelijk zorgen voor dit nest en mijn lieve Elsa, dus ik heb het kalkei inmiddels verwijderd en de eitjes die er liggen en waar ik bij kon gemarkeerd met een paars potlood. Dan kan ik zien of er in de loop van de komende dagen eieren bij komen en deze verwijderen.

Ook heb ik een bakje water net buiten het legnest in het nachthokje gezet zodat ze makkelijker even iets kan drinken, want ze komt er echt amper af nu. Ik denk dat ik daar ook maar een bakje met korrel en gemengd graan naast ga zetten ( de voerbakken staan namelijk buiten, onder het nachthok, en daar wil ze nu duidelijk niet naartoe).

We gaan volgende week bezig met het bouwen van het nieuwe hok en de ren en ik verwacht dat dit binnen een paar dagen klaar gaat zijn. Ik laat dan het oude nachthok met Elsa erbij gewoon zoals het nu is en zal de andere 2 in het nieuwe hok overplaatsen. Dan heeft ze compleet rust van de anderen en ook, mochten er kuikentjes komen, zijn ze eerst even gescheiden.

Is er nog meer wat ik nu op dit moment voor haar kan doen?

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: Elsa zit te broeden!

Berichtdoor kuiken 2018 » 22 mei 2018 14:20

leuk dat je hen broeds is, je kan beter alleen gemengd graan neerzetten daar krijgen ze meer energie van korrel is goed voor het leggen en zorg ervoor dat de andere kippen er niet bij kunnen dat kan het broedproces verstoren. Ik heb zelf ook 3 broedse hennen 1 is al bijna 7 weken broeds :gutgut:

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: Elsa zit te broeden!

Berichtdoor kuiken 2018 » 22 mei 2018 14:21

en hopen dat alles uitkomt :mrgreen:

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Elsa zit te broeden!

Berichtdoor Yoni » 23 mei 2018 10:51

Bedankt voor de tip, ik heb gemengd graan vlakbij haar in een bakje gezet. Volgens mij doet ze er tot nu toe weinig mee maar goed. Het zijn 5 eitjes heb ik nu gezien en Elsa is not amused als ik even bij haar kijk :gutgut: . Dus ik laat haar verder maar geworden ermee. Volgens mij zitten we vandaag op dag 4, dus nog even te gaan. Ik vind het wel ontzettend lief hoor, zo dapper ze daar zit. Ik hoop voor haar dat ze een paar kuikentjes mag krijgen, ze doet flink haar best.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Elsa zit te broeden!

Berichtdoor Trea » 23 mei 2018 15:28

Alleen gemengd graan is geen volledige voeding. Ik zou dat wel mengen met legmeel/korrel. Of je kan kuikenvoer geven als je geen legmeel/korrel meer geeft.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Elsa zit te broeden!

Berichtdoor Yoni » 25 mei 2018 18:50

Ik meng er wel wat korrel doorheen. Ze krijgen altijd beide (korrel kunnen ze altijd pakken uit de voerbak en gemend graan krijgen ze 1 keer per dag uitgestrooid in de ren). En gras/ ander groenvoer ook dagelijks.

Elsa zit nog steeds hoor! Ik heb vandaag 1 eitje eruit gehaald, die was niet gemerkt en dus later bij gelegd (ik vermoed door de andere hen). 5 dagen hebben we nu gehad. Dan zou er rond 10 juni iets moeten gaan gebeuren met de eitjes. Ik ben zeer benieuwd.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Elsa zit te broeden!

Berichtdoor Yoni » 05 jun 2018 07:23

Inmiddels zitten we al op 16 dagen en ze houdt het nog steeds goed vol! Zondag 21 dagen. Ik ben zo benieuwd of er iets komt :)

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Elsa zit te broeden!

Berichtdoor Yoni » 07 jun 2018 21:50

Ik denk dat ik me iets in het aantal dagen heb vergist. De eitjes piepen en bij 2 eitjes zag ik zojuist een barstje in de schaal! Hoe lang zou het nu duren voordat de eerste uitkomen?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Elsa zit te broeden!

Berichtdoor Trea » 07 jun 2018 21:57

Spannend.
Bij mij (kleine krieltjes en warm weer) waren ze er ook al op dag 19 en 20 als je de dag van inleg als dag 1 rekent.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Elsa zit te broeden!

Berichtdoor Yoni » 07 jun 2018 22:05

Het plan is dat de moeder met de kuikens apart komt in het begin. We zijn druk bezig met een nieuw hok en grote ren, maar dit is zaterdag pas klaar. Kwam precies mooi uit met de planning maar nu dus niet meer. Gaan kuikens op hun eerste dag meteen aan de wandel of houdt moeder ze bij zich?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten