Zelfbouwhok vragen.

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Trea » 13 jun 2018 21:10

Bij Wyandotten zie je pas vrij laat of het hennen of hanen zijn. De kans is groot dat je haantjes meeneemt als ze nog zo klein zijn.,

Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Danica » 13 jun 2018 21:13

Ik heb bij die winkel wel een terugbrengt garantie, dan mag ik ze dus omruilen voor hennen. Maar ik neig er nu toch meer naar om ze pas met een week of 6bte gaan halen. Dan hoeven ze geen lamp meer toch?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Trea » 13 jun 2018 21:27

Ja klopt . Kuikens van 6 weken kunnen zonder extra warmte ( iig in de zomer).

Houdt er wel rekening mee dat omruilgarantie niet altijd betekent dat je eventuele haantjes ook echt kan ruilen tegen hennen van hetzelfde ras en leeftijd. Zo kreeg ik 5 hennekuikens van 6 weken mee met omruilgarantie. Later bleken er 3 haantjes bij te zitten. Er waren 6 weken later andere kuikens die een heel stuk jonger waren. En het was best lastig om die bij elkaar te voegen (jonge kuikens werden erg gepikt).

Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Danica » 13 jun 2018 21:29

Goed om te weten! Vanaf wanneer kan je het echt goed zien bij wyandotte?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Isabel » 14 jun 2018 05:10

Ik zou niet zo snel roepen dat kuikens van zes weken zonder extra warmte kunnen. Ook in de zomer kan het in nacht nog koud worden en 2 a 3 kuikens kunnen elkaar niet volledig warm houden.

Weet je of ze nu binnen of buiten opgroeien? En buiten is dan een schuur o.i.d. met warmtelamp.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor tuff cookie » 14 jun 2018 07:19

Ik zou de ventilatie gaten zo hoog mogelijk in het nachthok maken en dan in de zelfde wand als het luikje waardoor de kippen lopen in verband met tocht in het hok.

Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Danica » 14 jun 2018 07:50

@isabel ik vermoed binnen, want het is een winkel in stolwijk. Ze zullen hier ook binnen verblijven tot ze oud genoeg zijn om buiten te blijven. Maar ik zal het nog eens goed navragen, bedankt!

@tuffcookie bedankt voor de tip, dat was inderdaad de bedoeling, omdat dat ook onder het dak zit. Dan kan het niet Inregenen.

Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Danica » 14 jun 2018 18:52

Nogmaals contact gehad met de winkel, en eigenlijk hebben ze alleen Barnevelder en wyandotte krielen. Bij de oudere kuikens, vanaf 14 weken is er veel meer keus. En deze mogen gelijk naar buiten. Omdat we toch 2 leken zijn, gaan we voor de oudere kuikens. Ik wil geen risico nemen dat de kuikens dood gaan omdat we niet precies weten hoe het met de lamp moet.

Dus dan nu de vraag, en als het hier niet mag schrijf ik wel een nieuw topic, maar welk kriel ras is leuk voor beginners:

Amrock
Antwerp se kriel
Austrolorp
Barnevelder
Bielefelder
Brahma
Cochin
Hollandse kriel
Java
Lakenvelder
Leghorn
Sabelpoot
New hampshire
Phoenjx
Sebright
Serama
Sulmtaler
Sussex en Sussex roodporselein
Twente hoen
Vorwerk
Welsumer
Wyandotte


Liefst rustige, easy going, stress vrije kipjes die mooie kleuren hebben:) het hoeven geen leg fabrieken te zijn, maar eitjes is wel een pre haha

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Isabel » 14 jun 2018 19:09

Wat vriendelijkheid en rust, staan de Cochin, Wyandotte en Sabelpoot bij mij op een gedeelde eerste plaats.
Maar het is per dier verschillend: heb ook een Barnevelder kriel, een wat afstandelijk ras. Maar na twee weken is ze toch al wat tammer geworden. Hoe meer je bij je dieren bent, hoe meer ze aan je wennen en tam worden.

Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Danica » 14 jun 2018 19:27

Die man van de winkel raadde de wyandotte af, omdat ze zo broeds zijn. En dat is best vervelend als beginner zijnde zei hij, best een gedoe


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten