last van ratten???

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: last van ratten???

Berichtdoor Trea » 09 jun 2018 08:56

Er zitten waarschijnlijk wel ratten bij de sloot. Daar is het een walhalla voor allerlei dieren die zich liever schuilhouden. Sinds bekend is dat daar besmette teken zitten kom ik er ook liever niet meer om effe rond te neuzen.

In de ren bij de kippen zijn geen ratten meer gesignaleerd sinds ik extra gaas heb aangebracht in de achterste ren.

Kurt H
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:39
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor Kurt H » 13 jun 2018 19:41

Mijn achterbuur heeft een oude schuur. En een verwilderde achtertuin waarin zijn kippen overdag zitten.
Tijdens de nacht zitten zijn kippen in een afgesloten deel van zijn schuur.
Mijn kippenren (met kippenhok erin) grenst tegen zijn achtertuin.
Vorige herfst/winter heb ik een viertal keren een rat gezien in mijn ren, dit als ik s' avonds in het duister nog even langsging bij mijn kippen ( heb er wel een lamp kortbij met sensor die inschakelt indien nodig).
Ik heb toen verder niet veel aandacht aan de ratten geschonken omdat mijn kippen er blijkbaar geen last van hadden.
Wel had ik na een tijd de indruk dat het eetbakje in mijn kippenhok nogal snel leeg raakte.

Dan, op een avond zag ik een rat rustig het kippenhok komen uitwandelen, mooi op de loopplank.
De ingang van mijn kippenhok is langs onder en een loopplank gaf toegang tot het hok.

De dag erop heb ik dan de loopplank weggenomen.
In de plaats daarvan heb ik enkele stukken overschot van boordstenen op elkaar gelegd in trapvorm en, dit net onder het toegangsgat.
Sindsdien blijft het eetbakje wel langer vol. De kippen stappen of springen nu de boordstenen op, buigen door de knieën en springen omhoog zo het hok in. S' morgens in de andere richting.
Marcheert dus prima zonder de loopplank. De rat kan er niet meer in, die indruk heb ik toch.

Laatst zagen mijn achterbuur en ik overdag een rat wegduiken onder het onkruid in, dit achterin zijn tuin.
De rat(ten) zitten dus nog ergens. Langs de achterkant van mijn achterbuur zijn tuin heeft een andere buur een duivenhok. Mijn achterbuur vermoed dat de ratten daar ergens onder zitten.
Mijn achterbuur durft geen gif leggen buiten omwille van zijn kippen. Wel heeft hij rattengif geplaatst in zijn schuur. Zelf loopt de hond van mijn zoon ook vaak in mijn tuin dus het is gevaarlijk om daar gif te leggen.
Wel heb ik een afgesloten ( anders draaft de hond daar rond ) groententuintje langs de kippenren.
Het zal best zijn dat ik in het groententuintje wat gif plaats.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 17 jun 2018 04:04

na 7 weken toch een snoeper gehad.
dat ie maar snel het loodje legt...
maar om de 7 weken een snoeper (en vooral voor de tijd vant jaar) daar doe ik het voor.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 27 jul 2018 22:48

bijna 6 weken verder en nog altijd geen snoeper gehad :duimop:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: last van ratten???

Berichtdoor Kip La La » 27 jul 2018 22:52

Ook geen ouwe?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 27 jul 2018 22:55

:gutgut:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 11 aug 2018 00:22

na 8 weken nog geen bezoeker gehad.
toch weer een record dit jaar :gutgut:
bij de geburen hebben ze nu ook een hoop ECHTE wildgroei afgedaan.
benieuwd of er iets gaat gebeuren....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 11 aug 2018 00:23

in die wildgroei zaten vorig jaar trouwens de bunzings.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 18 aug 2018 01:13

al 9 weken niets :duimop:
al maar goed met 3 loslopende kloeken (22 kuikens in totaal) waarvan de jongste nog maar 3 weken zijn.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: last van ratten???

Berichtdoor Jannekje7 » 24 aug 2018 21:03

Lieve mensen, mag ik even melden dat ratten altijd overal zijn? Net als muizen overigens.
Maar een plaag wordt het pas als ze ergens erg veel eten kunnen vinden. Op sommige plekken kun je dat heel moeilijk voorkomen, zoals in (paarden) stallen.

In je tuin is gewoonlijk niet veel eten te vinden voor ratten en muizen. Niet meer dan in een gemiddeld park. Daarom heb je niet snel last van elkaar. Maar als je inderdaad overmatig voert, of het voer niet goed afsluit, dan wordt het feest.

Ik weet dat er hier in de buurt ook ratten en muizen wonen. Afgelopen lente kwam ik resten van een muizennest tegen in de houten bak waar de stoelen in zaten (er zat nog één oud kussentje in, dat we maar hebben weggegooid). En even geleden was ik eens snachts vergeten de ren af te sluiten en toen had er zeker een rat of muis in de voerbak van de kippen gezeten: er was tussen de legkorrel gegraven naar de paar graantjes die m'n dochter er in had gestopt).

Dus ja ze zitten overal, maar nee je hoeft er geen last van te hebben als je je voer maar goed opbergt. Preventief gif strooien vind ik één van de dommer dingen die je kan doen, want muizen en ratten zijn ook voer voor andere dieren die zo ook vergiftigd worden.

Tot dusverre mijn bijgedragen steentje in dit topic.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten