Kippenleek en wat vragen!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippenleek en wat vragen!

Berichtdoor moriarty » 10 jul 2018 10:39

Hier ook een kip die regelmatig los van de toom haar eigen plan trekt hoor. Dan is de hele toom ergens iets aan het doen en dan loop de andere hen rustig in het andere veld wat te graven. Af en toe lijkt ze ineens te zien dat de toom ergens anders is, dan trekt ze een sprintje en gaat weer bij hen staan. Om een half uurtje later weer ergens alleen te staan.

Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenleek en wat vragen!

Berichtdoor Danica » 10 jul 2018 12:26

Oké gelukkig niet perse iets naars! Vind het het leukste beestje, zou het dus zielig vinden.


En qua voer? Tips trucs:)

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenleek en wat vragen!

Berichtdoor Isabel » 10 jul 2018 16:27

Hier hetzelfde verhaal: Sas staat niet onderaan de pikorde, maar loopt vaak solo. Denk dat wij het ons meer aantrekken dan de kip in kwestie. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenleek en wat vragen!

Berichtdoor Trea » 11 jul 2018 22:03

Kuikens die nog niet leggen mag je onbeperkt kuikenvoer geven. Als ze gaan leggen is legkorrel of legmeel het beste. Met 16 weken mag legkorrel ook al. Granen mag je als extraatje geven. Maar zeker niet onbeperkt aanbieden. Dan worden ze te dik. En dan krijgen ze vaak niet alles wat ze nodig hebben binnen (afhankelijk van wat ze kunnen scharrelen).

Zodra ze gaan leggen kun je het best legmeel of legkorrel in de silo doen en elke dag/avond een handje granen in de ren strooien. Daarmee kun je ze ook naar de ren lokken.

Zorg dat er licht in het hok komt (raam of desnoods een ledlampje). Sommige kippen willen niet in een donker hok.

Ik zou ze pad in de tuin laten als ze zelf hun hok ingaan savonds. Als je de kippen savonds pad vrij laat in de tuin gaan ze niet ver van t hok en makkelijk weer naar binnen. Gaat het steeds goed. Dan kunnen ze ook overdag buiten.

Controleer het hok elke week op bloedluis en neem preventieve maatregelen zoals bv diatomeenaarde onder het strooisel.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenleek en wat vragen!

Berichtdoor Trea » 11 jul 2018 22:28

P.S. pad = pas.

Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenleek en wat vragen!

Berichtdoor Danica » 12 jul 2018 08:11

Ik zie dat ze bij stress of schrik wel gewoon het groepje in duikt als 1 grote bal met veren. Denk dus inderdaad dat het wel goed gaat komen!

Wb het voer, ik voer een gemengd voer vanaf 10 weken. Dit was het voer, volgens de winkel. Ik vind het zelf niet echt prettig, ze eten enkel de kreeftjes en zaadjes eruit en de korrels verpulveren tot troep. Of is dat normaal?
Ik vind, maar misschien is dat een gebrek aan ervaring, dat ze verder weinig eten. Misschien stress nog, misschien zit het tussen de oren? Blaadjes sla vinden ze lekker, maar en hand vlo kreeftjes, of wat zonnebloempitten draaien ze bijna het kopje niet voor om.

https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/ ... 0bwLXNcIwA

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippenleek en wat vragen!

Berichtdoor Kip La La » 12 jul 2018 08:17

Als ze bepaalde etenswaren nooit gekregen hebben moeten ze daar aan wennen om die te eten.
Het helpt wel als er een “allesproever” tussen zit, dan wil de rest het opeens óók.
Die korrels waar jij het over hebt zijn de legkorrels denk ik.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenleek en wat vragen!

Berichtdoor Trea » 13 jul 2018 12:12

Je kunt beter geen nieuw voer geven tot ze het aangebodene (bijna)op hebben gegegeten.
Als ze er een rommeltje van maken wil een ander soort bak wel eens helpen. Wat je ook kunt doen is het rommeltje wat overblijft mengen met yoghurt.

Als dit gemengde spul voor leghennen bedoeld is dan zit er waarschijnlijk te veel kalk in voor kuikens. Meestal wordt ca. 16 weken aangehouden voor leghennen-voer. Je kan ook wachten met legmeel/korrel tot ze aan de leg zijn. Zelf geef ik mijn kuikens en hennen op dit moment bio-kuikenvoer van de welkoop. En daarbij een schaaltje grit voor de kalk. Dat pikken de leghennen naar behoefte.

Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenleek en wat vragen!

Berichtdoor Danica » 13 jul 2018 12:17

Er staat op de verpakking dat het kuiken opfok oer is vanaf 10 weken, dus het zal wel kloppen denk ik?
Ze aten dit ook in de winkel waar we ze gehaald hebben, maar ik voer dan her en der wat lekkere dingetjes bij. Had nu gedroogde meelwormen gehaald, en ineens zijn de dames vriendjes en eten ze uit m'n handen :puh2:
Heb ondertussen een apart bakje met zand neergezet, en vandaag komt de Diamo.... Huppeldepup aarde, multi vitamine en een korfje voor groenvoer binnen. Morgen gaan we de dames loslaten, alle kiertjes van de tuin zijn ondertussen dicht, dus het wordt even uitproberen! Aldoende leert men, maar zo kom ik er wel achter dat ik weinig van kippen weet ondanks dat ik me al een hele tijd in lees :duimneer:

Ik had het grit op een bordje staan, maar heb het nu in een metalen bakje gedaan wat aan het gaas kan hangen. Het is de bedoeling dat de voer en drink silo ook opgehangen gaan worden. Schijnt ook te helpen tegen het morsen, maar mijn man heeft het nogal druk gehad dus het moet nog.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Kippenleek en wat vragen!

Berichtdoor Raya » 13 jul 2018 12:35

Klinkt allemaal erg goed hoor, maak je geen zorgen!
Komt in orde! :duimop:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten