broedsafmaken door kip in kelder, gemengde gevoelens, lijkt nog niet te werken

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

broedsafmaken door kip in kelder, gemengde gevoelens, lijkt nog niet te werken

Berichtdoor mellinda » 30 jul 2018 21:31

Beste
Onze DA heeft gezegd dat er een snelle methode is om een kip broeds af te maken.
In een doos in de koele kelder zetten een paar dagen.
Ik zit hier echter met gemengde gevoelens...

Ik heb dit gisteren met 1 van onze zijdehoenders gedaan. Zij was al weken broeds, maar enkel 1 weekje broedsaf geweest met die temperaturen. Ze was weer een week beginnen broeden. Leghok afsluiten hielp niet, in het hok afzonderen hielp ook niet. Zij broed ook eender waar, zelfs al liggen er geen eieren onder.
We zijn bezorgd dat ze zich doodbroed.

We hebben dan maar gisteren advies van onze DA gevolgd. Blijkbaar gebruikten de boeren vroeger deze methode ook - als dat waar is zucht- als ze een hen snel terug broedsaf wilden. Paar dagen in doos in koude kelder steken.

We hebben dat dus nu met ons kipje geprobeerd, maar na een dag en nacht in de kelder nog geen resultaat. Zelf vind ik het wat barbaars, maar wat moeten we dan? Bang dat ze zichzelf doodbroed, we zien haar veel te graag. Ze staat nu in het washok in het donker waar het fris is. In de kippenren of in de schuur zou het 30°+ zijn, dus was geen alternatief...

Iemand die nog een idee heeft om mijn meisje broedsaf te maken?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedsafmaken door kip in kelder, gemengde gevoelens, lijkt nog niet te werken

Berichtdoor Isabel » 30 jul 2018 21:40

Tsja... ik weet niet of dit gaat werken. Wat in ieder geval niet helpt, is het feit dat ze in het donker zit. Dan komt ze denk ik helemaal niet van haar nest af.

Ik heb er hier eentje die om de haverklap broeds is, mengelmoes Zijdehoen. :roll:
Ik laat haar lekker een paar weken zitten en zorg er voor dat ze afentoe van haar nest komt om te eten en drinken. Verder check ik haar regelmatig op ongedierte. Na een tijdje hobbelt ze weer vrolijk rond. Tot de volgende periode aanbreekt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedsafmaken door kip in kelder, gemengde gevoelens, lijkt nog niet te werken

Berichtdoor tuff cookie » 30 jul 2018 21:48

Koel is goed maar je kunt haar beter in een hondenbench zetten zonder bodem, dus op het gaas. Als het gaas te grof is dan een stukje gaas er in leggen. De bench moet van de grond af staan, b.v. op stenen onder de hoeken. Daardoor kan haar buik afkoelen. Doordat ze al lang broeds is zal het even duren voor ze broeds af is.
Normaal 3-4 dagen, misschien nu een week. In de bench voer en water zetten. Het beste is als ze soortgenoten kan zien zodat ze niet vervreemd van de groep, maar daar is het denk ik niet koel.
En wat Isabel zegt vooral niet in het donker.
Veel succes !

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: broedsafmaken door kip in kelder, gemengde gevoelens, lijkt nog niet te werken

Berichtdoor lnge » 31 jul 2018 00:30

Voor het broedsaf maken gebruik ik een konijnenkooi die ik ondersteboven neerzet. De onderbak fungeert dan als dak. Ik zet deze voor het kippenhok neer, waar de kippen in en uit lopen om te eten. Daar raakt zo'n broedse muts behoorlijk gefrustreerd van, precies wat nodig is om snel broedsaf te worden. Tegen de avond laat ik haar los. Ik zorg dan wel dat ze niet in het legnest kan. Ze gaat dan ook vanzelf op stok met de rest. Na een paar dagen is het dan wel over.

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: broedsafmaken door kip in kelder, gemengde gevoelens, lijkt nog niet te werken

Berichtdoor mellinda » 31 jul 2018 10:01

Bedankt allen.
We gaan ze terug bij de rest zetten.

Ze broed ter plekke zelfs waar er geen eieren inliggen. Ik snap dat ze niet mag zitten. Daarom dropten we ze altijd ver aan het uiteinde van de ren.

We hebben geen katten-, honden- of konijnenkooi beschikbaar momenteel.
Zal dus iets met een doos moeten worden met gaas onder. Doet ze haar teentjes geen pijn aan het gaas vraag ik me af?

Hoe kunnen we haar laten drinken? Ik spuit ze liever geen water op. Aangezien we haar compleet niet meer kunnen aanraken zonder dat het vel van onze handen is (that's a first...) , proberen we haar bek vochtig te maken met een penseeltje. Zij bijt dan naar het penseeltje en van zodra ze doorhad dat er een waterdruppel eraan hing nam ze dat goed in haar mond. Ze raakt haar normaal drinken niet aan. Ik ben bang dat ze vroeg of laat nog wel eens uitdroogt.

Raar hoe hormonen van de liefste kip het beestje de venijnigste kunnen maken die ik ooit heb gezien. Ik hoop dat ze het ons vergeeft...

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: broedsafmaken door kip in kelder, gemengde gevoelens, lijkt nog niet te werken

Berichtdoor lnge » 31 jul 2018 11:32

Een doos werkt niet omdat dat knus is.

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: broedsafmaken door kip in kelder, gemengde gevoelens, lijkt nog niet te werken

Berichtdoor mellinda » 31 jul 2018 13:32

Euh, zal eens zoeken naar iets van hout of metalen dikke buizen en staven, bedankt

Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: broedsafmaken door kip in kelder, gemengde gevoelens, lijkt nog niet te werken

Berichtdoor ReneR » 01 aug 2018 20:59

bij mij gaan broedse dames in de bench die buiten in de ren staat. Met eten en water erbij, natuurlijk.
Na 3 dagen is het meestal over. In al die jaren, slechts 1x een paar dagen langer moeten laten zitten

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: broedsafmaken door kip in kelder, gemengde gevoelens, lijkt nog niet te werken

Berichtdoor mellinda » 03 aug 2018 21:46

Dag 4, bijna er vanaf nadat ze n nachtje in de serre die heel koel was (zon kan er niet door omdat buiten en binnenkant vol met doeken hangen)had doorgebracht en daarvoor twee uur heen en weer op ons gazon had gelopen. Iedere x dat ze alert was stopte ze met kloeken even. Helaas ze nu voor 3dagen alleen moeten laten, (beestjes hebben autom deurtje en zowel binnen als buiten 3hele grote kasserollen met water) vrees dat ze nu weer opnieuw gaat kloeken zucht. Morgen d day om te zien of ze rondloopt of niet. Aan het overwegen om in toekomst materialen die jullie genoemd hebben aan te schaffen.

Graag nog 1 vraag gesteld. Ik laat haar nooit meer in serre alleen... We hebben n kerkuil in onze geburen. Onze schat kakelde van paniek. Om 3am naar buiten gestormd, uil zat op dak serre en vloog weg, net de nacht dat ons schatje binnenin zat .. serre ramen stonden op halve stand. Kan zo'n uil naar binnen vliegen? Geraakt die daardoor? :S


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten