Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Roan12 » 02 aug 2018 17:44

:gossip: Misschien dan handig om te weten dat Oscar, samen met de andere Doornikse krielen de kleurslag driekleurig bont heeft. Geen porselein dus.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 02 aug 2018 17:50

Op de kippenjungle staan porcelein en duizendkleur bij elkaar in een keuzevakje. In het frans is dat millefleur. En dat is toch echt de kleur van de Doornikse krielen.

De franse naam is millefleur de Tournaise.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Roan12 » 02 aug 2018 18:28

Porselein en duizendkleur zijn ook hetzelfde. Inderdaad klopt het dat dit millefleur heet. Maar het is genetisch anders dan driekleurig bont.

Het ziet er heel anders uit. Kijk hier maar eens en vergelijk maar. ;)
Driekleurig bont: http://www.kippenencyclopedie.nl/php/in ... leurigbont
Porselein: http://www.kippenencyclopedie.nl/php/in ... =Porselein

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 02 aug 2018 18:32

Millefleur is Lio en een van de hennetjes. Dat ziet er net weer anders uit inderdaad.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 02 aug 2018 19:35

De porselein/duizendkleur zijn ook drie kleuren net als bij driekleurig bont maar de verdeling van de kleuren is inderdaad iets anders. De Doornikse horen dacht ik een willekeurig patroon te krijgen.

Van Jan S weet ik dat van de Doornikse lichtere (iets te lichte) en donkerdere (iets te donkere) types voorkomen. Het ideaaltype komt niet/nauwelijks voor? Omdat het lastig te zijn om daarheen te kruisen.

Ik zie ook best wel grote verschillen tussen de tekening van de 2 hennen. Gravin Tel heeft duidelijk meer uitgesproken kleuren dan Koekie.

Dus dit ene plaatje zegt niet alles. Driekleurig bont staat overigens niet bij de te kiezen kleuren in de kippenjungle. Omdat de franse benaming millefleur is ga ik er van uit dat ik dit dan ook mag gebruiken om te kijken wat de resultaten zijn van een kruising (bij benadering).

De zwarte kipjes die ik heb zijn trouwens ook niet kleurzuiver. (Parelgrijs x witpatrijs/roodgeschouderd) dus wat daar dan nog van klopt weet ik ook niet.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 08 aug 2018 21:26

De 6 Hollandse tantes en de 3 doornikse krielen van ruim 13 weken vallen steeds vaker in 2 groepjes uiteen.

Ze gaan ook op verschillende tijden op stok. De Doornikse krielen zouden het liefst helemaal niet op stok gaan. Vermoedelijk omdat Ini mini en de zwarte Tantes de doornikse niet mogen. Ze maken nog steeds een hoop stennis als de jonkies een plekje opeisen op de zitstokken.

Het gekraai van Oscar stelt nog steeds niets voor. Hij heeft 0,0 overwicht op zijn hollandse Tantes.

Gister was ik iets te laat om de 'puberkipjes' van de ren en uit de boom te halen zodat ze veilig op stok gaan slapen. De twee dametjes gingen direct van de deur van de ren naar beneden. Ze konden even niet naar binnen omdat luikje net dicht was gegaan. Gelukkig zit er ook een handbediening op en zagen ze nog genoeg om op stok te geraken.

Oscar was nog steeds spoorloos. Hij bleek zich in de perenboom schuil te houden. Uiteindelijk wilde hij niet meer op stok tussen de tantes en heeft alleen in de ren geslapen. Met t onweer had ik even medelijden met mijn pubertje.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 08 sep 2018 18:11

18 weken. Bijna volwassen.

Oscar de haan is uitgegroeid tot een mooi en rustig beestje. Geen opgewonden standje. Kraait niet heel schel of heel hard en ook niet vaak. :duimop:
Maar een gezellige haan is hij niet. Hij laat zich (overdag) niet zomaar pakken. De dametjes ook niet trouwens.

Graaf Tel is een mooie veelkleurige slanke hen geworden. Koekie monster mag er ook wezen al is ze geen Doornikse schone. Te effen van kleur en waarschijnlijk ook te dik voor een tentoonstellingskipje.

Afbeelding
vlnr. Oscar. Koekie monster en graaf Tel rechts
De kippen trekken nu eindelijk samen op. Oscar is het haantje van de hele toom en verdoet zijn tijd o.a. met rondkijken waar de katten uithangen.

De dametjes lopen nu wel gewoon tussen de andere hennen maar slapen nog steeds het liefst apart, biiten op de ren.

Ze zijn nog niet aan de leg en ook nog niet bezig om in het legnest te rommelen. Dus het zal nog wel even duren voor ik Doornikse eitjes aan de Hollandse toe kan voegen.

Het is goed te merken dat de Hollandse krielen al een jaartje ouder worden. Ze zijn wel fit. Maar gekkigheid halen ze zelden meer uit en ze hebben deze zomer erg weinig eitjes gelegd.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Isabel » 09 sep 2018 06:41

Fijn dat het goed gaat en ze zien er mooi uit. :duimop:
Wat is - ongeveer - het gewicht van de heer en dames?

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Raya » 20 sep 2018 17:36

Mooie krielen! Maar met wat extra fotootjes zouden we ze beter kunnen zien. ;)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 23 sep 2018 10:45

20 weken.

De Doornikse haan waakt, als ze vrij lopen, over alle hennen. Ook over de Hollandse krieltjes. Zijn ze in de ren opgesloten dan wordt Oscar nog steeds niet voor vol aangezien en weggejaagd als hij in de weg loopt of als er wat lekkers te halen is. Ook de 2 jongedames staan duidelijk onderaan in de pikorde. Ook al zijn ze een stukje groter dan de Hollandse.

De Doornikse dametjes trekken steeds samen op en zijn echt onafscheidelijk. Een mooi stel.

Ik vind de Doornikse wel erg schuw t.o.v. de Hollandse krieltjes. Ze durven niet eens uit mijn hand te eten als er meelwormen worden uitgedeeld. En een aai halen doen ze ook niet. Maar ze zijn ook nog niet aan de leg (wel logisch dus).

De kukel van Oscar is inmiddels iets luider. Maar hij kraait (gelukkig) nog steeds erg weinig.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten