Hoe/waarom/wanneer kippen op stok?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Hoe/waarom/wanneer kippen op stok?

Berichtdoor Jannekje7 » 07 aug 2018 07:34

Hallo allen,
Kippen en op stok gaan... Ik heb een mooie constructie gemaakt met zwevende stok en bloedluis bakjes. Maar mijn dames van 14 weken oud gaan (nog?) niet op stok. Ze zitten graag in een hoekje van het hok.

Gisteren lagen ze ineens in een andere hoek van het hok, en toen ik er een zaklamp bij haalde, zag ik dat ik mijn eerste bloedluis-uitbraak heb :duimneer:

Behalve dat ik daar natuurlijk vandaag hard tegen aan de slag ga (lekker, met deze hittegolf), vraag ik me ook af wanneer kippen op stok gaan slapen? Is dat een kwestie van leeftijd? Moeten ze het leren? Gaan ze het überhaupt doen? Het gaat om 3 cochin krielen.
Fysiek gezien kunnen ze het prima, ze zitten overdag geregeld op stok in de ren, en ook smorgens tref ik geregeld een losse kip aan op stok alvorens ik het nachthok open doe.

Bedankt voor de tips alvast!!

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe/waarom/wanneer kippen op stok?

Berichtdoor Stellaatje » 07 aug 2018 08:48

Bah, bloedluis!!! Weet er alles van, ben momenteel ook in strijd met die krengen....
Dat kan een reden zijn dat je kipjes niet op stok gaan. Ook effe checken of je stok de juiste afmetingen en vorm heeft.

Onze krielen sliepen eerst ook niet op de stok (12 weken oud toen we ze kregen), maar op elkaar gestapeld in een legnest. We hebben ze toen elke avond zelf op de stok gezet, zodra ze het nachthok in gingen om te slapen. Het heeft een tijd geduurd, maar na een week of 6 begrepen ze het. Ze gaan nu bijna altijd uit zichzelf op stok. Mocht er eentje bij gaan liggen, hoeven we maar op de stok te tikken en hop, kopje springt erop.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe/waarom/wanneer kippen op stok?

Berichtdoor Jannekje7 » 07 aug 2018 09:27

Dus wel aanleren? Dan gaan we dat doen.
De zitstok heeft de juiste dikte, hangt op de juiste hoogte en is vierkant met afgeronde hoeken.

En die bloedluizen.... Gelukkig komt m'n schoonmoeder de kinderen halen, dan kan ik volle bak aan de slag met de stoomreiniger en dergelijke. Ga zo ook diatomeeenaarde bestellen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoe/waarom/wanneer kippen op stok?

Berichtdoor Fryske » 07 aug 2018 10:00

Zo naar die mijten!

Ik koop de diatom bij www.mercator-groep.nl kost 20 euro +verzendkosten voor 10 liter (5 kilo) Zou het idd. gewoon gaan gebruiken. Je wilt niet weten hoeveel rust dat geeft.

Wel even opletten wat je met je 'besmette' bodembedekking doet want daardoor verspreidt je het. Ik heb het zelf bij de laatste keer dat ik bloedmijt had, ruim twee jaar geleden, in een plastic bak gedaan en de randen daarvan dik in de slaolie gezet. Kan je ook met je container doen. Je kan voor nu alles even goed insmeren in je hok met (sla)olie. Kieren, naden, onderkant deurtje en legbak niet vergeten.

Je schreef dat de meiden nog niet op stok gaan. Je kan ze het beste s'avonds als het donker is er zelf opzetten. Uiteindelijk snappen ze het wel.

Mijn tip is om in het nachthok een dikke laag speelzand met diatom erdoor te doen ipv. vezels oid. Je kan s'morgens zo de poepjes er uithalen. Veel minder werk terwijl je een schoner en droger hok houdt. In de winter kan je dan voor iets anders kiezen.

Ik heb echt onvoorstelbaar veel bloedmijt gehad. Ook van alles geprobeerd. Allerhande dure middeltjes, sprays, etc. (Geen gif want daar ben ik niet van. Niet alleen ik en mijn kippen wonen op de wereld.) Nu ruim twee jaar diatom en dit is echt het enige wat goed werkt. Inmiddels zijn er ontzettend veel mensen die dit gebruiken en naar volle tevredenheid.

Succes ermee :duimop:

Gebruikersavatar
Pepone
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 mar 2018 19:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.

Re: Hoe/waarom/wanneer kippen op stok?

Berichtdoor Pepone » 07 aug 2018 12:12

Misschien weer naar de vraagstelling van TS ?
Wil hier ook wat meer ervaringen over weten.

Groet, Ron.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe/waarom/wanneer kippen op stok?

Berichtdoor Jannekje7 » 07 aug 2018 12:30

Bedankt voor de reacties. Ik ga de dames vanaf vandaag dus gewoon op stok zetten. Al eens eerder gedaan, maar ze fladderen er af. Ik zal wat hardnekkiger doorzetten.

En ik hou ook niet van gif gebruiken. Sowieso wonen wij in een wijk waarin al het tuinwater direct in de rivier loopt, dus ook auto wassen mag alleen met biologisch afbreekbare middelen. Goeie zaak.

Maar ben net bezig geweest met de stoomreiniger en daarna de onkruidbrander. Detail: als je die omhoog houdt wordt het een soort vlammenwerper. Ik voelde me helemaal Mother of Dragons.

Ga het nu even laten drogen, en dan een verse laag witkalk er op. Want dat was gisteren heel duidelijk te zien: de stukjes waar geen witkalk zit, wemelden van de bloedluis!!
En de diatomeeenaarde is besteld waar jij adviseerde fryske. Dank voor de tip. Heb jij enig idee van de levertijd?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoe/waarom/wanneer kippen op stok?

Berichtdoor Fryske » 07 aug 2018 13:19

Morgen in huis :duimop:

Volgens mij zijn de vragen beantwoord?

Behalve waarom op stok; Ik maak er geen punt van. Als ze het liever niet doen dan prima maar ik probeer het wel altijd. Als ze op stok slapen dan blijven ze schoner en ligt de mest (vaak) alleen maar onder de stok dus makkelijker weg te halen.

Het beste zet je ze zo laat/donker mogelijk op stok. Dan is de kans het groitst dat ze blijven zitten.

Sommige rassen slapen gewoon liever op de grond of in het legnest.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe/waarom/wanneer kippen op stok?

Berichtdoor Trea » 07 aug 2018 13:32

Wil je liever niet wachten?

De diatom van bio-ron kun je ook kopen bij een handvol dierenwinkels verspreid over Nederland. Ik kocht de de laatste keer in Amersfoort. Kijk even op hun site. https://www.bio-ron.com

Om kippen iets aan of af te leren heb je geduld nodig. Meestal is een week of twee volhouden wel voldoende.
Mijn idee is dat je kuikens het best rond de 8 weken kan aanleren om op stok te slapen. Dat is ook het moment dat natuurbroed kuikens met de kloek meegaan op stok.

Zo ben ik zelf nu bezig om de kuikens aan te leren om niet in de boom of op de ren te vliegen tegen sluitingstijd (schemer). Het gaat na een week al een stuk makkelijker en het haantje was zelf al meteen naar binnen gegaan.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe/waarom/wanneer kippen op stok?

Berichtdoor Jannekje7 » 07 aug 2018 13:36

Ja, het naar binnen gaan duurde ook even voordat ze dat door hadden ja. We gaan 't meemaken.

Ik merk trouwens niks geks aan m'n kippen, ze zijn niet bleek ofzo. Zie vandaag wel dat er flink veel gezandbadderd wordt. Hopelijk was ik er dan toch vrij op tijd bij. Ik check wel regelmatig op bloedluis, maar was een weekendje weg geweest. Zul je altijd zien.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe/waarom/wanneer kippen op stok?

Berichtdoor Jannekje7 » 07 aug 2018 22:00

Vanavond bij de controle de meisjes op stok gezet. Denk dat ik zo terug ga voor ronde 2.

Bij de controle ook nog een enkele bloedluis doorheen het hok. In de hoek waar de dames zaten voor ik ze op stok zette, telde ik zo gauw nog 20 a 30 luizen. Die ben ik nog even met de brander te lijf gegaan :mrgreen:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 11 gasten