vreemd gedrag kip

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

vreemd gedrag kip

Berichtdoor Angie » 05 aug 2018 15:24

Nog nooit zo'n raar gedrag gezien als 1 van mijn sussexkips. paar maanden geleden lag ze steeds plat op de grond, nek gestrekt... ok, ik dacht, oei.. die heeft niet meer lang.. maar zodra ik ze wilde pakken, zoefde ze weg als een haas. Nu is dat over... nu zit ze uren naar bakstenen te staren tot zelfs 1,5 dag met haar hoofd in een kapot stuk muur gestoken.. ik schrok eerst toen ik het zag, dacht, oei, ze zit vast.. maar nee, toen ik haar oppakte, onder veel protest .. en neergezet had heel stuk verder... speerde ze meteen weer terug en stak hoofd in gat :gutgut: :gutgut: . paar kippen 'experts' gevraagd en die zeggen gewoon 'dat is een mafketel' ... meer kunnen ze er niet van maken.
Na het turen naar paar bakstenen vandaag, waarbij ze echt 'gewoon' echt onbeweeglijk zit te turen.. wilde ik ze oppakken maar rent ze echt als roadrunner weg, dus ik sluit ook blindheid uit etc.. hoewel ze met op de grond wat lekkere snoepgraantjes pikken wel zit te mikken.. Zou het toch iets neurologisch zijn? Verder eet en drinkt ze etc.. maar niemand lijkt er 'iets van kunnen te maken'.

omdat dit een bron van kippenexperts is ;-) toch eens omhoren of iemand hier iets van kan maken? oogjes zie ik trouwens niks aan :-) dus niet gepikt oid... Geen idee of het voor kan komen dat kips een hersenbloedingkje krijgen oid? en dan beetje maf doen? ik neig zelf naar zoiets namelijk..

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vreemd gedrag kip

Berichtdoor danielb » 11 aug 2018 00:31

misschien is een baksteen voor haar een link naar insecten....
en wachten tot er weer iets lekkers onderuit komt gekropen....???
kan je filmpje laten zien?

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: vreemd gedrag kip

Berichtdoor Raya » 11 aug 2018 15:02

Ik heb een kip uit een legbatterij een nieuw leven gegeven, is ook zo gestoord als wat. :crazyeyes:
De andere kippen kijken er niet van op, ik vind het wel eens op het randje van neurotisch. Zo wil ze bv bij al het eten tegelijk zijn. Ik verspreid altijd het eten omdat iedereen dan wat kan hebben, en zij rent als een gekke tussen al die hoopjes door. Is natuurlijk heel ander gedrag dan hetgeen jouw kip stelt, maar geeft wel aan dat kippen soms raar kunnen doen. Waar heb je ze vandaan? Misschien ook een traumatisch verleden zoals mijn Evy...
Is wel gebeterd met ouder worden, ze is nu al 5 of 6 intussen en een stuk kalmer.

Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

Re: vreemd gedrag kip

Berichtdoor Angie » 11 aug 2018 18:50

er was eerst niks met haar aan de hand, dit gedrag is nu al paar maanden aan de gang. Ze ligt nu trouwens achter mijn -doorlopend in seizoen- broedse 11 jaar oude antwerps baardkrieltje/ seramaatje.... buiten op erf beschut in de kapschuur... ligt ze daar voor zich uit te kijken.. lijkt wel of haar hersenen op slot gaan totdat je erbij komt...
Ik heb opvangkips geadopteerd 3 jaar geleden, ook ex-legbatterij tussen... en deze kwamen dan weer van een boer die plots opverleden is en paar van de kippenopvang / herplaatsing had.... dus hoe oud ze precies zijn, weten we totaal niet... maakt mij ook niet uit hoor, ik heb ze voor gezelschap ;-).
het is toch echt totaal vreemd gedrag hoor... ook als ze iets wil oppikken zit ze te turen, maar zoals gezegd, niks te zien aan haar ogen. Ze zit niet mooi in verenkleedje... maar denk dat de anderen haar wel aangepikt hebben met dat vreemde gedrag?
zal eens kijken of ik ze kan filmen van de week maar dan geen flauw idee hoe ik dat hier moet neerzetten ;-)

Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

Re: vreemd gedrag kip

Berichtdoor Angie » 12 aug 2018 18:45

Helaas lag ze vandaag dood... ik denk dat ze ( naderhand gezien) een rustplekje heeft proberen zoeken? Kan dat bij kipjes? Andere diersoorten doen dit ook?
Heel verdrietig maar ik weet dat ze het goed heeft gehad <3 en zeer zeker geliefd is geweest hier <3

dank voor het meedenken, ik heb dit nog nooit meegemaakt met een van de kips...

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: vreemd gedrag kip

Berichtdoor Kip La La » 12 aug 2018 19:04

Jeetje, ja zo gebeuren er al eens dingen die je niet begrijpt hè en een raadsel zullen blijven. :bloem:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: vreemd gedrag kip

Berichtdoor Isabel » 12 aug 2018 19:46

:aai:

Loustalet 5
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 feb 2018 12:31
Land: Belgie
M/V: V

Re: vreemd gedrag kip

Berichtdoor Loustalet 5 » 12 aug 2018 19:53

Hé Raya, mijn 2 ex-batterijkippies doen precies hetzelfde. Mia is de zotste kip die ik ooit heb gehad. Lea is gewoon een lieve oude dame. :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: vreemd gedrag kip

Berichtdoor Fryske » 12 aug 2018 22:02

Dat is sneu. Sterkte!

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: vreemd gedrag kip

Berichtdoor Raya » 23 aug 2018 17:18

Loustalet 5 schreef:Hé Raya, mijn 2 ex-batterijkippies doen precies hetzelfde. Mia is de zotste kip die ik ooit heb gehad. Lea is gewoon een lieve oude dame. :duimop:


Ik denk zelf echt dat dit te maken heeft met hun traumatisch verleden in veel te kleine kooien!
De eerste keer dat ze zand voelde i.p.v. tralies of karton deed ze ook echt heel raar. Was helemaal in shock...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten