Kip loopt achteruit met snavel over grond

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
svenmeister
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 mei 2012 12:03
Land:
M/V: M

Kip loopt achteruit met snavel over grond

Berichtdoor svenmeister » 10 okt 2018 08:46

Wij hebben sinds 4 maanden 3 Wyandotte krielkippen en een daarvan loopt er een sinds 2 maanden steeds vaker achteruit met haar snavel over de grond. Het wordt ook steeds langer en vaker dat ze dit doet.

De hen is verder kern gezond en staat boven aan de groep. Ik heb in der bek gekeken of er iets vast zat, maar niks gevonden. Verder eet en drinkt ze goed, mooie poten/kam, graaft ze kuilen en wast ze zich goed.

Ik had iets gelezen over dat dit te maken kan hebben met de Hedra plant, deze heb ik in de tuin en nu ook kort gesnoeid zodat de kippen er niet bij kunnen. Ik zag verder niet aan de bladeren dat er van gegeten was.
Ook geven we de kippen extra vitaminen in het water, maar tot zo ver geen verbetering kunnen ontdekken.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22989
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip loopt achteruit met snavel over grond

Berichtdoor Kip La La » 10 okt 2018 08:53

Was dat niet iets met vitamine E....
Ik heb lang geleden ook een hen gehad die dat deed.
Hopelijk weet er nog iemand meer.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip loopt achteruit met snavel over grond

Berichtdoor Isabel » 10 okt 2018 09:58

Heb er ook zo eentje. Niets mee aan de hand, maar paar keer per dag head down en klein stukje achteruit lopen. En dat doet ze al zolang ik haar heb: 5 jaar. De DA heeft onderzoek gedaan, kon zo 1 2 3 niets vinden. Kan iets neurologisch zijn. Maar om haar nu door de mallemolen te gaan halen, terwijl ze er zelf geen last van lijkt te hebben... :mrnono:

Kan bij jouw kip misschien hetzelfde zijn. Wellicht dat jouw DA wel wat kan vinden.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip loopt achteruit met snavel over grond

Berichtdoor Trea » 10 okt 2018 13:01

Aan een zijde van de ren en tuin staat bij mij een klimophaag als afscheiding met de buren. De kippen eten daar niet van. Die weten simpelweg dat klimop geen goed eten is.

Wat het betekent als een kip achteruit gaat lopen en verder geen gezondheidsklachten lijkt te hebben weet ik niet. Maar om nou met een kip die niet ziek is naar een dierenarts te gaan zou ik niet doen.

Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Kip loopt achteruit met snavel over grond

Berichtdoor ReneR » 10 okt 2018 13:49

ook ik heb een Wyandottehen van 4 jaar oud die dit al jaren regelmatig doet. Soms wat vaker, soms zie ik het dagen niet. Ze is gezond, legt goed en komt goed door de rui. Zolang dat er is, zou ik me niet veel zorgen maken.
Opvallend is dat deze hen liever niet op gras loopt (droog of nat). Ook dit doet ze al vanaf het begin.
Als het even kan gaat ze via het pad of aarde en vermijdt ze het gras :lol:
Ik weet niet of het iets me elkaar te maken heeft, maar apart is het wel :gutgut:

Gebruikersavatar
svenmeister
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 mei 2012 12:03
Land:
M/V: M

Re: Kip loopt achteruit met snavel over grond

Berichtdoor svenmeister » 10 okt 2018 15:07

Bedankt voor de reacties!

Aangezien de hen er kerngezond uitziet voel ik er niet zoveel voor om naar de DA te gaan. Ik ben blij te lezen dat dit vaker voorkomt zonder dat dit een negatief effect heeft op de kip zelf.

Ik hou het in de gaten en mocht er nieuwe ontwikkelingen zijn dan laat ik weten.

Dank!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip loopt achteruit met snavel over grond

Berichtdoor Isabel » 10 okt 2018 15:10

:duimop:

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Kip loopt achteruit met snavel over grond

Berichtdoor Raya » 11 okt 2018 17:16

Ik heb ook een hen gehad die hetzelfde gedrag stelde. Vaak was dit tijdens het eten. Ze hoestte daarbij ook. Zelf had ik het idee dat dit kwam omdat er een graantje verkeerd zat. Ze schudde ook soms met haar kop, alsof ze iets los wou schudden.
Kip is ook perfect oud geworden!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kip loopt achteruit met snavel over grond

Berichtdoor lnge » 11 okt 2018 17:39

Ik heb ook een wyandottehen die dit af en toe doet.

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip loopt achteruit met snavel over grond

Berichtdoor Elroy » 14 okt 2018 20:45

Ik heb ook een Wyandotte hen die dit heeft. Voornamelijk als ze broeds is, soms is het dan zo erg dat ze een aantal pogingen moet doen om haar kop te buigen in de voerbak. Als ze broeds af is wordt het langzaam een stuk minder. Je leest/hoort het best vaak, heel apart. Moet toch iets neurologisch zijn. Met het zicht heeft het niets te maken want ze ziet ieder korreltje van ver liggen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten