Kruising marans: kleur eitjes?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Kruising marans: kleur eitjes?

Berichtdoor Raya » 20 okt 2018 11:43

Welke kleur van eieren mag ik verwachten uit een hen met een marans moeder?
Zullen deze iets donkerder zijn dan de gewone eieren of maakt dit niet uit?
Bedankt!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kruising marans: kleur eitjes?

Berichtdoor Jan Bollen » 20 okt 2018 18:59

De Maranshennen hebben een bijkomende klier om de bruine kleur op de eieren te doen. De kleurstof gaat pas over het ei juist voor dat het ei gelegd wordt. Meestal hebben alleen zuivere ras hennen deze klier. Het gaat dus niet op een beetje of veel bruin het is enkel of ze donkerbruine eieren leggen of niet.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Kruising marans: kleur eitjes?

Berichtdoor Raya » 20 okt 2018 21:07

Bedankt, Jan!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kruising marans: kleur eitjes?

Berichtdoor danielb » 20 okt 2018 21:23

ik dacht gelezen te hebben dat bij een kruising vooral de haan verantwoordelijk is voor het doorgeven van iets donkerder eieren.
een goede maranshaan x een gewone hen die lichtbruine eieren legt geeft iets donkerdere eieren,maar uiteraard nooit zo donker als goede maranshaan x goede maranshen.

een haan van een ras waarvan de kippen lichtbruine eieren legt x een goede maranshen zou geen effect geven op donkerdere eieren in het nageslacht.

ik weet het niet zeker hoor,maar zal het nog eens proberen op te zoeken.

wat ik wel weet is dat als kippen groenige of bruine eieren leggen het groener en bruiner is als ze pas aan de leg zijn.
zoveelste groter de eieren worden zoveelste meer zal de kleur vervagen. (gemiddeld bekeken he)
of dit bij marans ook zo is weet ik niet.
daar kan jan misschien wel een duidelijk antwoord opgeven....

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kruising marans: kleur eitjes?

Berichtdoor Jan Bollen » 20 okt 2018 22:07

Bij groene eieren zit de kleur in de schaal en wordt altijd doorgegeven aan de nakomelingen. Bij de Marans zit de bruine kleur op de schaal en kan bij een pas gelegd ei er af geveegd worden. De haan bij de Marans de kleur van de eieren door. Komt de haan uit een donker ei "kan" hij dat doorgeven aan zijn nakomelingen, het is niet zeker dan zijn dochters allemaal donkere eieren leggen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kruising marans: kleur eitjes?

Berichtdoor danielb » 27 okt 2018 02:06

effe extra info geven waarvan ikzelf op de hoogte ben : de groene kleur word niet altijd doorgegeven aan de nakomelingen,maar enkel (theoretisch gezien) aan 50 procent van de dieren ;)
maar je zou dus wel elk ras groenige eieren kunnen laten leggen...

bij de eikleur van de marans ligt dit anders omdat beide dieren wel iets van dat gen moeten hebben om zeer donkere eieren te verkrijgen,maar zoals ik al dacht (omdat ik dat al eens gelezen had) en zoals Jan al heeft bevestigd ligt het er bij een kruising marans x ander ras er aan of de haan of hen marans is.
hen marans en haan niet,dan geen effect op eikleur.
haan marans en hen niet,dan mogelijkheid op donkerdere eieren,dan wat de hennen van het andere ras legden,maar nooit zo donker als marans x marans uiteraard...
waarom???
dit is wat ik gelezen heb :
reden is dat een maranshaan 2 x het gen heeft wat betreft donkere eikleur en een maranshen maar 1 x het gen.

indien wat ik geschreven niet duidelijk is of mogelijks fout...verbeter mij dan of ik probeer het te verduidelijken ;)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kruising marans: kleur eitjes?

Berichtdoor danielb » 27 okt 2018 02:15

maar wat ik zelf niet weet of niet kan vinden is of dat de kleur van een marans ei verandert naar mate de hen ouder word?
op zich denk ik van wel,want het ei word gemiddeld groter en de afscheiding van de kleur blijft hetzelfde of misschien zelfs minder naarmate de hen ouder word???
maar ben dus wel benieuwd of jongere hennen gemiddeld bekeken donkerdere eieren leggen dan oudere hennen?
of dat je per individu een kleurverschil ziet naarmate de ouderdom van de hen???

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kruising marans: kleur eitjes?

Berichtdoor Jan Bollen » 27 okt 2018 08:08

Als ik 5 Maranshennen heb kan ik meestal goed zeggen welke hen welk ei heeft gelegd. De eieren zijn allemaal verschillend hoewel de hennen dezelfde vader hebben en moeders hebben die zusters zijn.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Kruising marans: kleur eitjes?

Berichtdoor Raya » 27 okt 2018 11:33

Bedankt voor alle uitleg!
Ik kan niet alle kuikens houden, en op basis van deze informatie mag dit kuiken dus naar mijn broer vertrekken.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kruising marans: kleur eitjes?

Berichtdoor danielb » 27 okt 2018 22:46

dus als je donkere eieren wilt,dan best marans x marans.
en van een betrouwbare fokker.
indien kruisingen,dan moet je zowiezo starten met een goede maranshaan indien je donkerdere eieren wilt,dan dat je eigen hennen leggen.
het blijft zowiezo zeer mooi en speciaal die zeer donkere eieren,maar uiteraard weet je zelfs bij een zuivere marans ook niet HOE donker de eieren zullen zijn.
tis wel een ras wat ik ook zou willen houden,maar dan puur voor de eieren omdat de dieren zelf van uiterlijk niet meteen zo speciaal zijn.(althans in mijn ogen)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 0 gasten