moederloze konijntjes

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 22 dec 2017 22:31

inenten is kostelijk ja.
en het moet ook minimum jaarlijks gebeuren.
en tegen RHD 2 heb je zelfs nog geen zekerheid of het wel echt werkt en dat moet dacht ik 2x per jaar gebeuren.
tel maar op dan....

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 24 dec 2017 02:23

een lege plek in huis,maar een stuk rustiger op de koer....

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 14 jun 2018 22:12

bij deze nog eens een foto van mijn oude nijn in topic moederloze konijntjes.
ze was dan ook de stam moeder en dan mag dat he ;)
is topic nog is effe naar omhoog gezet en misschien leuk voor de mensen die dit topic nog niet gezien hadden.
en weet je ineens ook dat inenten zeer belangrijk is als je nijnen zolang mogelijk wilt houden.
en af en toe heb je geluk dat je een nijn hebt dat imuun is (tegen RHD) zoals deze oude dame. (en dan is dat levenslang)
Afbeelding

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor lnge » 14 jun 2018 23:30

Inderdaad is inenten echt noodzaak. RHD2 verspreid zich steeds meer, en je kan er bijna zeker van zijn dat je konijn daar ineens door overlijdt, als je het niet laat inenten. De RHD1 en myx vaccinatie hoeft maar 1 keer per jaar, en de RHD2 moet 2 keer per jaar.
Als je veel konijnen hebt is het een dure grap. Veel dierenartsen vragen fikse bedragen hiervoor. Mijn konijnen worden op speciale entingsdagen bij de opvang ingeent. Voor de RHD2 betaal ik 7,50 en voor de RHD1/myx betaal ik 20,- Dus in het voorjaar 7,50 per konijn en in het najaar 27,50 per konijn. Ik heb er 7, wat neerkomt op 245,- per jaar voor de inentingen.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 17 jun 2018 02:38

ik denk zelfs dat mijn oud moedertje (sterke meid)
imuun is tegen zowel RHD 1 als 2,want normaal gezien waren de moederloze nijntjes imuun voor RHD 1 omdat ze na dood van moeder (en zowel vader) niet gestorven waren.
uiteindelijk de nijntjes (na meer dan een jaar) toch plots overleden,maar oud kranig moedertje leeft nog altijd.
tegen myxomatose is ze denk niet imuun en weet niet of dat bestaat....
maar het verspreid zich ook anders dan RHD en daar moet ik mij geen zorgen om maken,want er zitten momenteel ook geen wilde konijnen in de buurt.
ik mis men gekkie zelf opgevoede nijntjes :duimneer:
geen stress zou ook meer kans geven op imuun worden tegen RHD en dat is juist waar mijn oud moedertje geen last van had omdat ze (ook al is het meestal eenzaam) op een goed beschutte plaats zit.
maar met goed weer mag ze tegenwoordig genieten van een mooi uitloopje met vers gras.
voor de donker gaat ze zowiezo in veilig hokkie,want voor hetzelfde geld komen er nog eens bunzings langs en dat zou ook niet leuk zijn.
spijtig genoeg is ze te oud om nog eens mee te kweken.
hopen dat ik nog een tijd kan genieten van dit oud moedertje. (en dat ze zelf nog lang kan proeven van het leven)
soms wil ik proberen om er een kameraadje voor te zoeken,maar langs de andere kant denk ik...geniet van je pensioen :gutgut: (bij wijze van spreken)

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 17 jun 2018 02:41

en ondanks dat mijn oude nijn imuun is voor RHD 1 en 2 (denk ik toch) blijft dit een uitzondering op de regel.
want komt veel voor dat er 100 procent van de dieren overlijd als het langskomt.
en wanneer het langskomt...dat weet je nooit en gaat zeer snel.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor Kip La La » 17 jun 2018 07:44

Met een gecastreerde ram erbij heeft ze én gezelschap én kan ze van haar pensioen genieten.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor lnge » 17 jun 2018 10:33

Mijn idee ook!
En voor de zekerheid toch inenten. Want er schijnt wel weer een variant van rhd te zijn. Hier werken de inentingen wel tegen, maar je weet nooit hoe het immuunsysteem van een konijn gaat reageren.
Overigens hoef je geen wilde konijnen in de buurt te hebben. De virussen worden over gebracht door oa muggen. Als iemand een besmet konijn in de tuin heeft wordt het zo over gebracht.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor danielb » 20 okt 2018 23:22

10 maanden nadat de moederloze nijntjes zijn overleden is er nog altijd het gevolg naar boven gekomen van ze in huis te hebben laten rondlopen.
verbinding van modem viel soms weg en vandaag bleef die verbinding weg.
kabel nagekeken en was op 1 plaats toch net iets te veel beschadigd...
tja...ik wist dat ze daar bezig waren geweest,maar na wat verplaatsen van computerkast was ie nu toch iets te ver door.
maar effe gemaakt voorlopig,maar best een nieuwe kabel halen denk :gutgut:
60 cm was beknaagd geweest en heb ik maar volledig tussenuit geknipt :gutgut:
soms wil ik mijn oude nijn binnen plaatsen,maar ik zou het dan niet kunnen laten om ze eens rond te laten lopen,maar gevolg zal ook wel weer knaagwerk zijn...
ze is en blijft voorlopig gezond waar ze zit en voelt zich veilig daar.
dit merk ik vooral als ik ze los ze int gras heb laten lopen en als ik ze ga terug zetten vanzelf terug in haar hokkie springt.
2de nijn lang aan gedacht,maar denk dat het in dit geval niet goed is voor dit oude Nijntje en als ik een ander in huis haal om te proberen en het lukt niet,dan zit ik met 2 nijnen die altijd apart zitten....en ik wil voorlopig nog maar 1 nijn aanhouden,maar......als die maatregelen met het pluimvee in Belgie blijven duren,dan....ga ik terug voor meer konijnen,maar zal waarschijnlijk ook weer projectachtig zijn....
maar bepaalde maatregelen zoals inenten zal ik dan zeker wel overwegen afhankelijk van wat het project zal zijn.
en mogelijks zal er wel eens nijn gegeten worden....
tis toch zo lekker en gezond,maar favorieten zoals mijn oude nijn en mijn moederloze nijnen stonden nooit op het menu hoor ;)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: moederloze konijntjes

Berichtdoor Kip La La » 21 okt 2018 19:48

Ja, denk je dat je dat nog zal kunnen?


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten