Advies/feedback bij gehaaste start ajb

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Tessa999
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2018 12:11
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Babbersmolen, Zuid Holland

Advies/feedback bij gehaaste start ajb

Berichtdoor Tessa999 » 27 nov 2018 12:00

Hallo allemaal,
Ik zou het erg op prijs stellen als jullie wat feedback zouden kunnen geven op hoe ik mijn 4 Noord Hollandse Blauwe verzorg. We waren al van plan kippen te nemen toen er een bevriend bedrijf failliet ging en ik plots kippen kon adopteren. Het was dat of de pan vermoed ik. Er is een heel mooi, groot hok in aanbouw dat hopelijk over 1 tot 2 weken klaar is. We wonen in een soort open lucht museum naast een molen en het hok wordt 'periode correct' gebouwd. Daarom duurt het allemaal wat lang.

De start is dus erg gehaast gegaan en ik heb niet de tijd gehad om mij goed te verdiepen in hoe je kippen het best verzorgd. Heb wel het Velt kippenboek in één avond gelezen de dag voor we onze nieuwe kippen gingen halen dus ik hoop dat ik 't redelijk goed doe.

Noord Hollandse Blauwe, dat zijn stevige, grote kippen geschikt voor zowel vlees als eieren
1 haan en 3 hennetjes van 9 maanden oud
Een tijdelijk (meegekregen) hok van 1,2 x 1,2 meter
Een tijdelijk uitloopje, haastig maar wel redelijk vossen veilig geconstrueerd van ongeveer 3m2. Veel te klein, weet ik.
Ik geef per kip 85 gram droogvoer. Een mengeling van eco legkorrels en Bivo gemengd graan, 1 op 2. Daarnaast geef ik dagelijks wat groenvoer. Een kropje sla, een boerenkoolblad etc. Het is even zoeken wat ze lekker vinden. Wortelschillen die worden aangeprezen in het Velt boek als lekkernij worden straal genegeerd :lol:

Is bovenstaande voldoende in de juiste verhouding? Dat 1 op 2 heb ik maar zelf verzonnen. Op het bedrijf kregen ze s winters alleen gemengde granen maar ik heb gelezen dat ze in de winter juist meer calorieën nodig hebben om warm te blijven? Ze pikken alles enthousiast op binnen de 10 minuten. Durf niet meer te geven omdat die 85 gram wordt geadviseerd door Velt (en het is al best veel?). De info van het bedrijf was warrig op z'n zachtst gezegd en de leefomstandigheden zijn totaal anders. Ze lieten de kippen daar regelmatig door de groentetuin lopen. Dit wil ik zelf ook gaan doen, we hebben een groot terrein. Tijd is alleen een probleem geweest. Ik moet erbij blijven want we hebben buizerds en een vos... En ik vond ze in het begin ook wat spannend. Maar ze blijken gelukkig heel relaxt en vriendelijk. Ik heb het vermoeden dat ze zich vervelen in die kleine ren dus het moet er wel van gaan komen (er wordt gepikt, ik heb Hertshoornolie besteld). Meelwormen strooien schijnt een goede truc te zijn om ze weer in de ren te krijgen? Zijn meelwormen nodig in het basisvoer als ze weinig kunnen scharrelen?

Tenslotte zijn goede (positieve, opbouwende) argumenten welkom om onze nogal ouderwetse projectleider (die het hok aan t bouwen is) ervan te overtuigen dat ze een ren van tenminste 30m2 nodig hebben. Ik zou graag groter willen maar dat krijg ik niet voor elkaar qua beschikbare ruimte. Hij vind dat allemaal maar nieuwerwetse onzin en wilde origineel helemaal géén ren. Quote: "Mensen die zo'n boek schrijven (Velt boek) hebben zelf helemaal geen kippen. Die zemelen maar wat". (zucht)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Advies/feedback bij gehaaste start ajb

Berichtdoor Kip La La » 27 nov 2018 12:36

Hallo & welkom.
Als je kippen al gewend zijn om in hun nachthok te slapen kun je er gerust op vertrouwen dat ze daar weer naar toe zullen gaan als ze buiten hebben gelopen.
NHB’s zijn er ook de kippen niet naar om in een boom te vliegen om daar de nacht door te brengen.
Ik laat mijn kippen ook alleen onder toezicht los ivm havik etc.
De meelwormentruc zal wel werken maar ik vind zelf meelwormen nogal duur dus ik gebruik geraspte kaas om ze aan te moedigen maar dat is eigenlijk bijna nooit meer nodig eens ze weten waar ze naar toe moeten.
De dagen zijn kort en de kippen zijn in de winter nooit zo actief in mijn ervaring maar los lopen is natuurlijk altijd fijn en zeker nu ze even in een kleine ruimte opgesloten zitten.
Dus; niet bang zijn en laat ze er maar uit.
Zolang je zelf rustig blijft bij het ze terug dirigeren zal het wel goed gaan en zoals je al hebt ervaren is dit een heel gemoedelijk ras.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Advies/feedback bij gehaaste start ajb

Berichtdoor tuff cookie » 27 nov 2018 19:24

Ik zou ze niet te veel graan geven omdat Noord Hollandse Blauwe neiging hebben om vet te worden en vette kippen leggen geen eieren. Legkorrel mogen ze gewoon hebben zoveel ze lusten.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Advies/feedback bij gehaaste start ajb

Berichtdoor jantien » 27 nov 2018 20:26

Niet te vast houden aan die 85 gram :mrnono: Ik heb nog nooit voer afgewogen en kijk wat ze nodig hebben en waar ze het goed op doen. Nu ze nog beperkt zitten zou ik ze legkorrel geven zoveel ze willen en laat in de middag voor het op stok gaan elke een handje gemengd graan. En natuurlijk wat groen, geknipt gras etc.

Gebruikersavatar
Tessa999
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2018 12:11
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Babbersmolen, Zuid Holland

Re: Advies/feedback bij gehaaste start ajb

Berichtdoor Tessa999 » 28 nov 2018 11:06

Dank voor de uitleg. Ik snap nu dat graan meer calorieën bevat dan legkorrel. Dacht dat het andersom was. Het plan was om vandaag voor het eerst met ze te gaan 'wandelen' (vrije dag) maar het plenst. Hopelijk is er nog een regenvrij momentje waarop t nog kan.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Advies/feedback bij gehaaste start ajb

Berichtdoor Kip La La » 28 nov 2018 12:24

Daar heb ik een partytentje voor neergezet. :-D

Gebruikersavatar
Tessa999
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2018 12:11
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Babbersmolen, Zuid Holland

Re: Advies/feedback bij gehaaste start ajb

Berichtdoor Tessa999 » 28 nov 2018 15:48

Het was even droog dus we zijn een paar uurtjes aan de wandel gegaan. Er is enthousiast gepikt en gegluurd. Wat zijn kippen ontzettend grappig! Dat gaan we vaker doen :) Ik gaf duidelijk te veel voer want ik vond graanresten toen ik het buitenverblijf(je) eens lekker aanharkte. Dat gaan we anders doen.

Ze blijven overigens stoïcijns in de regen staan. En ze hebben een droog hok met vers stro. Mafketels.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten