Over kippenvoer en ratten

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
schrips
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 sep 2008 19:03
Land: Nederland
M/V: V

Over kippenvoer en ratten

Berichtdoor schrips » 10 jan 2019 14:01

Er is al veel over geschreven, over kippenvoer en ratten, maar ik heb nog wat specifieke raad nodig van de ervaren kippenhouders.
De rattenfamilie ondermijnt intussen niet alleen het kippenhok (in de boerenschuur gelegen) maar ook de tegels rondom verzakken steeds verder... Er heeft zelfs van de zomer eentje in een legnest liggen slapen, die moesten we wakker maken!

Enfin. Vandaag kwam er een rattenbestrijder langs, die heeft 3 bakken met klemmen erin achtergelaten. We mogen de bakken alleen met handschoenen aan beetpakken. Eerst een maand lang wat voer erin doen, voordat we de klem spannen, zodat de ratten alle tijd hebben om de boel te verkennen zonder dat ze argwaan krijgen. Het schijnt dat de ratten die de baas zijn eerst zwakkere broeders erop af sturen, en als die steeds terug komen is dat het teken dat de nieuwe situatie veilig is.
Vervolgens iedere dag checken of het voer wordt opgegeten, en natuurlijk of er een dode rat in zit, en die weghalen.

(Terwijl hij bezig was zagen we een rat van buiten naar binnen lopen... :( )

Wat vinden jullie van het volgende plan? We willen namelijk niet dat de kippen te WEINIG voer binnen krijgen.
We hebben de voersilo weggehaald, en twee lange voerbakken neergezet, waar alle 7 kippen tegelijk aan kunnen eten. Het idee is om ze alleen s morgens en s avonds daarin voer te geven tot het op is. We gaan ervan uit dat ze daar een minuut of 10 over doen. Klopt dat? Verder buiten zorgen voor ruwvoer in de vorm van stro en groenvoer.
De kippen kunnen helaas vanwege de buizerds hier niet vrij rondlopen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Over kippenvoer en ratten

Berichtdoor lnge » 11 jan 2019 12:15

Op zich werkt het heel goed om de kippen 2 keer voer voor te schotelen. Ik zie hier ook dat de kippen eten en een paar minuten later weg lopen. Maar ze gaan hier dan wel de tuin in waar ze hun verdere kostje bij elkaar kunnen scharrelen.
Als ze dat niet kunnen zijn ze afhankelijk van een voerbak of silo waar ze steeds wat kunnen eten. Je zou een trapbak kunnen nemen, zodat ze toch steeds beschikking over hun voer hebben. Helaas kan een rat wel zo slim zijn om te wachten tot die bak open gaat en gezellig naast de kip mee eet.

Gebruikersavatar
schrips
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 sep 2008 19:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Over kippenvoer en ratten

Berichtdoor schrips » 11 jan 2019 13:05

Dank Inge!

Twee keer per dag voeren is dus prima, en raad je dan aan om s middags graan te geven? Ze krijgen s morgens legkorrel. En nu gaan we ook in de ren meer ruwvoer aanbieden...

Denk je echt dat die rat naast de kip gaat zitten eten? Onvoorstelbaar is het niet, ook omdat er al eentje in een nest heeft liggen slapen. Kan idd best zijn dat een trapbak (we overwogen het al) gevuld met voer, ook de begeerte van de rat opwekt, en dat ie net zo lang de boel observeert tot hij z'n kans schoon ziet!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Over kippenvoer en ratten

Berichtdoor lnge » 11 jan 2019 22:11

2 keer per dag voeren kan als ze ook kunnen scharrelen naar voer. Maar ik begrijp dat jouw kippen niet los mogen.
Omdat mijn kippen in de tuin nog van alles kunnen eten, geef ik alleen een beetje graan waar een kleine hoeveelheid legkorrel doorheen zit. Kippen die niet kunnen scharrelen hebben uitgebalanceerde voeding nodig.
Ik heb hier ook wel eens een rat zien mee eten met de kippen (geen trapbak), dus een rat hoeft niet altijd vrees te hebben voor kippen. Of je moet echte killerkippen hebben.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Over kippenvoer en ratten

Berichtdoor braser » 13 jan 2019 01:06

Ik geef ook twee a drie keer per dag een handje of twee voer.
Ook bij mij lopen de kippen over het erf.
Restant van het voer wat blijft liggen wordt vaak door de waterkippen en een wilde eenden en of vogels opgegeten.
En toch zag ik laatst tegen schemer weer een rat wandelen in het kippen verblijf.
Dus...zeg het maar...Je komt er nooit vanaf!
Zelfs niet met Gif of Rattenvallen is mij ervaring.

Had laatst een ultrasone geluidsapparaat aangeschaft maar dat hielp ook geen moer.

Gewoon niet teveel voer geven en de boel schoon houden blijft toch de beste oplossing!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Over kippenvoer en ratten

Berichtdoor tuff cookie » 13 jan 2019 05:46

Ja, dat is echt een probleem. Kun je het kippenhok afsluiten 's nachts ? Dat scheelt al een hoop. Graan strooien kun je dan beter niet in de ren doen want ratten vinden toch overgebleven graan en blijven zo terug komen.

Gebruikersavatar
schrips
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 sep 2008 19:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Over kippenvoer en ratten

Berichtdoor schrips » 21 jan 2019 18:14

Bedankt voor het meedenken... (ik kreeg gek genoeg geen meldingen meer van nieuwe reacties!)

Ja vrij buiten kunnen lopen is zoooo fijn, helaas kan dat dus niet meer vanwege de buizerds. Een haan en een lievelingskip zijn eraan ten prooi gevallen. Ze hebben wel een vrij grote buitenren, waar we van alles in gooien, groente- en fruitresten, stro, zulk soort.

Het gangenstelsel van de familie rat bevindt zich niet alleen onder het binnenhok (dat gewoon in de boerenschuur is) maar ook onder de tegels daar, en in de buitenren. Afsluiten heeft hier geen zin. Of de hele boel moet verbouwd worden, grondig. Daar komt het (nog lang) niet van.

Het voerschema is inmiddels aangepast. Twee keer per dag legkorrel of graan. Geen voer in hok laten staan.

Er zijn inmiddels 3 ratten in de rattenvallen (die zich in zwarte boxen bevinden) gevangen (dood... :puppydogeyes: )

We hebben niet de illusie dat we ALLE ratten kunnen vangen. Maar als we niks doen wordt het hier overbevolkt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Over kippenvoer en ratten

Berichtdoor tuff cookie » 21 jan 2019 18:39

Toch al resultaat ! :duimop:

Gebruikersavatar
schrips
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 sep 2008 19:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Over kippenvoer en ratten

Berichtdoor schrips » 21 jan 2019 18:41

ja!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Over kippenvoer en ratten

Berichtdoor lnge » 24 apr 2019 07:57

Bericht van spammer verwijderd.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten