Regenboogtoom

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Robbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2019 14:00
Land: Belgie
M/V: M

Regenboogtoom

Berichtdoor Robbe » 03 apr 2019 16:40

Samen met onze buren willen we starten met kippen houden. Het doel is vooral de eieren maar ook bemesten en proper houden (in de winter) van onze moestuin.

Volgende zaken zijn al een beetje beslist:

- Grote kippen (geen kriel)
- Geen vliegers (omheining dat we willen voorzien is 1,20 m)
- Rustige kippen daar we ook kleine kinderen hebben
- Graag ook een haan, echter is daar nog wat discussie over tussen de vrouwen en mannen.
- Grootte van de toom = (1 haan) en 6 hennen
- Niet extra gevoelig voor bepaalde ziektes

Aan de hand van deze 'beslissingen' hadden we onze ogen laten vallen op de Australorp. Dan hadden we onze toom graag gehad:
- Haan (zwart)
- 2 x hennen (zwart), 2 x hennen (blauw gezoomd) en 2 x hennen (splash)
Ik heb hiervoor reeds contact opgenomen met de nederlandse australorp club en via hen enkele contacten ontvangen. Maar ik heb nog niet gebeld, want...
Er zijn zoveel verschillende mooie soorten kippen... dat ik steeds een beetje twijfel. En toen dacht ik om misschien een 'Regenboog' toom te maken, waarbij elke hen een ander ei zou leggen. Dit lijkt me leuk om elke dag verschillende eieren te hebben, verschillende soorten in onze tuin te hebben + lijkt me ook tof voor de kinderen.

Bijvoorbeeld:
- roze/licht ei = 1x Australorp hen
- Bruin met spikkels ei = 1x Welsumer hen
- Donker bruin ei = 1x Marans hen
- Wit ei = ?? (zijn allemaal vliegers?)
- Blauw ei = 1x Araucana hen
- Groen ei = ? (Isbar?)
En indien we dan nog een haan zouden bijnemen, wel ras zouden we dan nemen?

Dus, ik heb eigenlijk 3 vragen:
1) Zouden we als beginners gewoon voor de Australorps gaan of is een 'Regenboog' toom doenbaar?
2) Welke rassen zouden jullie voorstellen voor een 'Regenboog' te maken?
3) Welke haan zouden jullie aanraden om voor 6 verschillende 'vrouwen' te zorgen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Regenboog toom

Berichtdoor Jan Bollen » 03 apr 2019 19:38

Een regenboogtoom is heel moeilijk samen te stellen als je niet veel ervaring en tijd hebt voor je kippen. Als ze niet even oud en niet hetzelfde karakter hebben is het heel moeilijk om een toom te vormen dat rustig door je tuin scharrelt. Het beste neem je 2 kippen van hetzelfde ras van dezelfde fokker die samen zijn opgegroeid. Een haan kan je best volwassen bij iemand halen die hem moet weg doen om het lawaai in de buurt. Je kan dan ook zien of hij kalm en niet te vechtlustig is.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Regenboog toom

Berichtdoor danielb » 03 apr 2019 23:10

hoe hoog de omheining voor bepaalde kippen moet zijn is ook wat afhankelijk van hoe groot de uitloop gaat zijn en wat er te zien/rapen valt buiten die omheining.
wat betreft met de mogelijkse (tijdelijke) neveneffecten die een regenboogtoom teweeg kunnen brengen is inderdaad afhankelijk van de leeftijd en of ze eventueel van dezelfde plaats komen.
maak het u in ieder geval niet te moeilijk.
en doe ook best ineens de aankoop op dezelfde dag. (gaat moeilijk als je 6 verschillende rassen wilt)
in ieder geval zo snel mogelijk en binnen een paar dagen alles aanschaffen. (de haan kan altijd later zonder enige problemen)
3 rassen en van elks 2 stuks is inderdaad gemakkelijker.
bijvoorbeeld 2 marans hennen. (geven normaal gezien ZEER donkerbruine eieren)
2 x araucana (geeft niet altijd blauwige eieren hoor en zal groenig of blauw zijn)
araucanas kunnen trouwens ook vliegerig zijn...(gewicht van iets meer dan 1500 gram)
voor witte eieren en kippen die zeer goed leggen is de leghorn toch een aanrader hoor,maar dan raszuiver omdat de hybride leghorn tegenwoordig ook maar iets van tegen de 1500 gram weegt en inderdaad vliegerig kunnen zijn.

als haan moet je met 6 hennen niet een te grote nemen,want dit kan problemen geven voor de hennen.
een leuk en niet te groot eventueel hybridehaantje is een mooie toevoeging en dikwijls gratis aangeboden.
maar er zijn ook leuke raszuivere haantjes die wel eens gratis worden weggedaan.
maar zou in ieder geval voor een krielhaan of halfkriel gaan.
maar een haantje aanschaffen kan dus nog altijd nadat je de hennen al hebt en geeft nog bedenktijd of je dat wel echt wilt....

nog effe toevoegen over de andere rassen :
australorp legt trouwens lichtbruine eieren.
welsumer donker bruine eieren. (kan soms spikkels vertonen net als bij andere rassen die bruine eieren leggen)
de isbar heb ik nog nooit van gehoord....

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Regenboog toom

Berichtdoor danielb » 03 apr 2019 23:51

de dorking is trouwens ook een stevig ras dat witte eieren legt (uiteraard minder eieren dan leghorn)
faverolle ook een stevig en zeer gemoedelijk ras en legt geel bruinige eieren....
in ieder geval een ras dat redelijk gemakkelijk te vinden is....

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Regenboog toom

Berichtdoor danielb » 04 apr 2019 00:11

maar zoals ik lees wil je eigenlijk zowiezo een australorp. (dan heb je al lichtbruine eieren)
dorking indien je die kunt vinden (heb je al witte eieren)
marans (zeer donker bruine eieren)

araucana (heb je de groene eieren) maar niet te beloven dat die binnen die 1,20 meter gaan blijven.
maar ook een australorp of marans van 3 kg kan daar over als hij wil hoor.
ik kan je zeggen dat ik een brahmahen heb van 4kg die niet binnen een omheining van 1 meter blijft....
op zich een uitzondering (hier althans) maar die bepaalde hen zal er geen hele dag blijven.
maar normaal gezien kan ik mijn brahma hennen (tussen de 3 en 5 kg) zetten waar ik wil vanaf een omheining van 1 meter.
ik geef maar wat voorbeelden hoor....

of een kip over een omheining gaat hangt dus uiteraard af van hoe hoog die is,maar ook afhankelijk wat er binnen die omheining tenopzichte van buiten die omheining te bieden is. (en naast de bouw ook vooral het karakter)

kippen die alvast niet over die 1,20 meter zullen gaan zijn zijdehoenders.... ;)

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Regenboog toom

Berichtdoor danielb » 04 apr 2019 00:13

wat betreft de marans en een omheining van 1,20 meter zal Jan wel iets meer kunnen vertellen waarschijnlijk....
althans uit zijn ervaringen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Regenboog toom

Berichtdoor Jan Bollen » 04 apr 2019 07:50

Mijn Marans zitten allemaal achter 1 meter. Als ze jong zijn kunnen ze daar wel over maar ik heb kuikengaas van 50 cm hoog dat ik met wat bamboestokken of andere latjes tijdelijk boven de omheining vlecht(niet strak aanspannen). Als de jonge dieren er op willen gaan zitten dan plooit dit mee en vallen ze er af. Meestal proberen ze het geen 2de keer.

Robbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2019 14:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: Regenboog toom

Berichtdoor Robbe » 14 apr 2019 14:00

@Jan & danielb: Bedankt voor alle informatie!

Als ik het goed begrijp zit de "moeilijkheid" er vooral in om alle verschillende rassen:
1. te vinden :)
2. zo snel mogelijk (paar dagen) te halen en allemaal bij elkaar te zetten
3: best ook steeds minimum 2 hennen te nemen van dezelfde soort

Witte eieren = Dorking
(@Danielb: bedankt voor de tip! Ik had deze al eens opgezocht, maar de eerste foto die je ziet via google is weinig flatterend)
Lichtbruine eieren = Australorp
Donkerbruine eieren = Marans
Donkerbruine (met spikkels) = Welsumer
Blauw-groene eieren = Legbar (iemand ervaringen mee?)
Olijfgroene eieren = blijkbaar een kruising van ras donkerbruine eieren met blauw/groene eieren

Een vriend van onze gebuur heeft een eigen broedmachine aangekocht, dus mss een optie om van de verschillende rassen broedeieren te kopen?

Aangaande het hok en ren:
- We gaan volgend hok/ren bouwen (met enkele aanpassingen): http://www.thegardencoop.com/large-chic ... plans.html
- Ze krijgen ook een open ren natuurlijk (grootte kunnen we vrij bepalen daar we voldoende tuingrond hebben)
- De ren is omgeven met bos/moestuin en gewone tuin.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Regenboog toom

Berichtdoor Deborah123 » 14 apr 2019 14:11

Nog geen ervaring met Cream legbar, maar komende week krijgt mijn broedse Araucana er eieren van om uit te broeden. Schijnen direct na het uitkomen op kleur te kunnen worden gesext. Ik vind ze mooi om te zien.

Leentje99
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2016 10:24
Land: Belgie
M/V: V

Re: Regenboogtoom

Berichtdoor Leentje99 » 22 apr 2019 10:28

Ik ben vooral benieuwd welke rassen het uiteindelijk geworden zijn en waar je ze gevonden hebt...Geef je daar nog een update van als het zover is? Ik ben ook al even op zoek naar bepaalde rassen maar het is blijkbaar niet zo simpel om ze te vinden.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten