Kalkpoten

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Kalkpoten

Berichtdoor Hollands krieltje » 20 mar 2019 14:34

Ik heb nu al voor de derde keer een kip met kalkpoten. Ik krijg het idee dat Cochin krielen daar wel extra gevoelig voor zijn door de voetbevedering, hoe denken jullie daarover?

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kalkpoten

Berichtdoor Hollands krieltje » 01 apr 2019 17:21

Wanneer weet ik of de kalkpootmijt dood is?

TaissaB
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2019 18:23
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kalkpoten

Berichtdoor TaissaB » 04 apr 2019 17:54

Hallo,

Ik heb sinds enkele maanden ook cochin kriel kippen. Nu hadden die ook kalkpoten en vroeg me af of dit nog verder behandeld dient te worden (zie foto's). Ze zijn nu weekje behandeld eerst met dettol, vaseline en doekjes daarna met dettol en slaolie zonder in te wikkelen. Er is al veel verbetering maar de tenen lijken me nog wat open te staan.

Groetjes

TaissaB
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2019 18:23
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kalkpoten

Berichtdoor TaissaB » 04 apr 2019 18:00


TaissaB
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2019 18:23
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kalkpoten

Berichtdoor TaissaB » 04 apr 2019 18:29

Hollands krieltje schreef:Wanneer weet ik of de kalkpootmijt dood is?



Dat vraag ik me dus ook af... Wanneer de behandeling te stoppen...

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kalkpoten

Berichtdoor jantien » 07 apr 2019 17:36

Smeren tot poten er weer normaal uitzien. Ook hier meestal de kalkpoten bij bevederde poten. Ik smeer het paar keer per week in met kwastje en bv zonnebloemolie. Ik week niet met dettol en verbind niets. Zo gaat het over. Is het heel ernstig kun je acederm spray gebruiken in begin.

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kalkpoten

Berichtdoor Hollands krieltje » 15 apr 2019 20:09

Ik heb de kippen nu twee weken niet laten lopen in de rennen. Zou dan het gevaar op herbesmetting over zijn?

TaissaB
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2019 18:23
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kalkpoten

Berichtdoor TaissaB » 15 apr 2019 21:34

Hollands krieltje schreef:Ik heb de kippen nu twee weken niet laten lopen in de rennen. Zou dan het gevaar op herbesmetting over zijn?


Indien de kipjes behandeld zijn, zou ik denken van wel. Mijn kipjes waren na twee weken behandelen (in begin met vaseline en doekjes , daarna slaolie zonder afdekken) ervan af. Uiteraard ook hok en ren helemaal ontsmet met Dettol.

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kalkpoten

Berichtdoor Hollands krieltje » 15 apr 2019 22:05

Ik heb de ren niet ontsmet, want dat is gewoon zand bij mij. Niet echt te doen dus..

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kalkpoten

Berichtdoor danielb » 16 apr 2019 01:47

Hollands krieltje schreef:Ik heb nu al voor de derde keer een kip met kalkpoten. Ik krijg het idee dat Cochin krielen daar wel extra gevoelig voor zijn door de voetbevedering, hoe denken jullie daarover?


niet enkel bepaalde rassen zijn er gevoeliger voor,maar ook bepaalde tomen....
of zelfs dieren individueel...
althans uit mijn ervaringen.
ik heb dieren die zogoed als niets last hebben van kalkpoten en andere dieren die ik dan wel regelmatig moet behandelen en als ik het een tijd niet int oog houd,dan is dan ineens weer redelijk hard zichtbaar.
en gaat dan bijvoorbeeld om zijdehoenders die altijd samen slapen...

heb bijvoorbeeld een hen van 8 jaar en een haan van 5 jaar (zoon van die dame) die er eigenlijk geen last van hebben.
en dan een haan van 5 jaar oud die altijd met die 2 samen zit er wel duidelijk last van heeft.
en dan uiteraard nog andere individuen die ook zogoed als niets vertonen (ook dames die voortkomen uit de hen van 8 jaar oud) en bij andere er wel opflakkeringen zijn.(meer verwant aan de haan die regelmatig problemen heeft)

sommige dieren zul je nu eenmaal regelmatig moeten behandelen en andere dieren zijn er blijkbaar minder gevoelig voor...
hangt waarschijnlijk af van de schubben die vaster aangesloten zitten en uitwerpselen van de schurfmijt of de schurfmijt zelf moeilijker tussen de schubben kunnen.
hoe het komt weet ik ook niet,maar naar mijn ervaring zijn bepaalde genen ook verantwoordelijk voor meer of minder problemen ivm schurftmijt...
maar enigste oplossing is regelmatig behandelen en ook hok regelmatig verschonen.
indien je niet behandelt en slaap plaatsen niet regelmatig proper maakt,dan zullen ze er allemaal wel last van krijgen,maar sommige dieren meer dan andere dieren...

ook in dit topic was ik aant pintelieren,maar denk dat ik het redelijk duidelijk heb neergeschreven....


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten