Broeds door aanblik kuikens andere hen?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Broeds door aanblik kuikens andere hen?

Berichtdoor Deborah123 » 13 apr 2019 21:15

Ik heb 4 dames (2 Cochin kriel, Ameraucana en Leghorn/Chaams hoen kruising).
1 Cochin heeft donderdag kuikens gekregen. Vandaag was de Ameraucana (1 jaar oud) niet in het nachthok gegaan. Ze zat op eieren die ze bij de klimop had gelegd. Ik had haar opgepakt en in het nachthok gestopt, maar vergeten het hok dicht te doen. Ze was weer terug gegaan naar de eieren.

Is het normaal dat andere hennen broeds worden doordat andere hennen kuikens hebben?

Zijn Ameraucana’s/Araucana’s goede broeders en moeders? Zo ja, dan wil ik Cream Legbar eieren eronder leggen. Een buurman heeft die aangeboden en het ras spreekt mij aan.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broeds door aanblik kuikens andere hen?

Berichtdoor danielb » 13 apr 2019 23:20

nee,de hen word niet broeds omdat ze kuikens ziet.

ze is gewoon broeds omdat ze wil broeden.

jarnold
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:24
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broeds door aanblik kuikens andere hen?

Berichtdoor jarnold » 14 apr 2019 21:02

Ik heb een soortgelijk iets...
Eerst 1 kip broeds, nu zijn er 3 broeds (inclusief de eerste).
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Onder de hen die het eerste broeds was liggen 10 eieren.
Is het een idee om die eieren te verdelen onder die 3 hennen? 5 eieren voor de eerste, 2 en 3 eieren voor de 2e en 3e? Of gaat dat niet goed als alle kuikens gelijk uitkomen?

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broeds door aanblik kuikens andere hen?

Berichtdoor Deborah123 » 14 apr 2019 21:10

Heb je de eieren al geschouwd? Zijn er echt 10 bevrucht? Ik laat geen 2 kloeken samen met kuiken, te veel risico dat de ene hen de kuikens van de ander pikt. Cochin nr 2 is ook broeds geworden trouwens. Nu dus 1 cochin met leghornkuikens, een broedse araucana , een broedse cochin en een leghornkruising die hopelijk niet ook nog broeds wordt. :gutgut:

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Broeds door aanblik kuikens andere hen?

Berichtdoor braser » 14 apr 2019 21:58

Ik heb deze week een Brahma met 1 kuiken. Daarnaast zitten er nog drie te broeden.
Bij 1 haal ik elke dag de eieren weg.
Is lullig maar ik wil ook geen overbevolking in het hok.
Heeft idd niks met de andere hen en kuiken te maken.
Ze zijn gewoon broeds omdat ze broeds zijn en ook omdat mijn haan het erg goed doet bij de vrouwtjes.
Hij pakt ze allemaal.
Zou het lekker laten gaan en de eieren even markeren met een viltstift zodat je de bijgelegde eieren daarna weg kan halen.

jarnold
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:24
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broeds door aanblik kuikens andere hen?

Berichtdoor jarnold » 15 apr 2019 16:43

Deborah123 schreef:Heb je de eieren al geschouwd? Zijn er echt 10 bevrucht? Ik laat geen 2 kloeken samen met kuiken, te veel risico dat de ene hen de kuikens van de ander pikt. Cochin nr 2 is ook broeds geworden trouwens. Nu dus 1 cochin met leghornkuikens, een broedse araucana , een broedse cochin en een leghornkruising die hopelijk niet ook nog broeds wordt. :gutgut:


De eieren heb ik geschouwd, en inderdaad alle 10 bevrucht. Gaan kippen op elkaars kuikens pikken?

jarnold
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:24
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broeds door aanblik kuikens andere hen?

Berichtdoor jarnold » 15 apr 2019 16:46

braser schreef:Ik heb deze week een Brahma met 1 kuiken. Daarnaast zitten er nog drie te broeden.
Bij 1 haal ik elke dag de eieren weg.
Is lullig maar ik wil ook geen overbevolking in het hok.
Heeft idd niks met de andere hen en kuiken te maken.
Ze zijn gewoon broeds omdat ze broeds zijn en ook omdat mijn haan het erg goed doet bij de vrouwtjes.
Hij pakt ze allemaal.
Zou het lekker laten gaan en de eieren even markeren met een viltstift zodat je de bijgelegde eieren daarna weg kan halen.


De eieren haal ik ook elke dag weg. We zaten echter met het idee om de andere 2 kippen eieren te geven( in totaal 5 van de 10) die onder de andere hen liggen. Dan zijn we direct van het probleem van de broedse hennen verlost...

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Broeds door aanblik kuikens andere hen?

Berichtdoor braser » 15 apr 2019 23:00

Tja...bevruchten eieren onder een andere hen leggen heb ik nog nooit gedaan.
Geen verstand van.
Een ander vast wel.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broeds door aanblik kuikens andere hen?

Berichtdoor danielb » 16 apr 2019 01:24

een hen laat je alleen broeden als je kuikens wilt en er plaats voor hebt en het daarna niet allemaal te veel word ivm haantjes enz...en je ook weet dat je ze kwijt kunt enz...

als je kuikens wilt kun je er van eender welk ras eieren onder leggen...

maar om een hen broedsaf te maken zijn er ook genoeg manieren hoor.

je kunt dit meteen doen en dus voor zorgen dat ze op geen enkel ei kan zitten,maar soms is het andersom ook best gemakkelijk of nodig om door ze effe te laten zitten op nepeieren en dan pas apart te zetten zonder eieren in haar zicht.
ik doe het zo meestal omdat ik meestal effe een tijd wat broedse dames als reserve wil houden indien een andere broedse dame met eieren last krijgt van bloedluis,maar ik heb dan wel een 30 hennnen zittten...
afgelopen dagen nog 2 broedse dames 4 dagen apart gezet en dan zijn die zonder eieren redelijk snel gedaan met broeds zijn.
zelfs al zijn ze broeds op hun gekozen plaats zonder eieren in hun omgeving,dan nog zal het redelijk snel overgaan als je ze op een andere plaats zet zonder eieren.
vandaag nog 1 apart gezet.
dit doe ik dan gewoon door de dag.
indien je daarentegen wil dat een hen broeds blijft,maar op een andere plaats dat zij gekozen heeft,dan doe je dit uiteraard savonds en geef je ze ineens eieren om op te gaan zitten...
indien je ze verzet en geen eieren in aanbieding geeft,dan kunnen ze wel effe van hun oren maken en dus ook daarna nog wel effe broeds gaan zitten,maar na 2 a 3 dagen is dat al gedaan bij mij.
en dan laat je ze nog een dagje extra zitten waar ze zit.

ps : tis al vervroegd weekend voor mij en ben al aant pintelieren geweest...dus als het wat onduidelijk overkomt,dan vraag je maar extra info ;-)

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broeds door aanblik kuikens andere hen?

Berichtdoor Deborah123 » 21 apr 2019 07:11

Afbeelding
https://myalbum.com/album/WuWN1AC245c1

Ik twijfel of het wel Leghorns zijn, ze beginnen meer op Teletubbies ter lijken :gutgut:

Herkent iemand in deze Kuikens Leghorns of wat anders?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten