Haan blijft agressief na broedsheid

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Tessa999
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2018 12:11
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Babbersmolen, Zuid Holland

Haan blijft agressief na broedsheid

Berichtdoor Tessa999 » 16 mei 2019 12:38

Ik heb 3 hennen en één haan die altijd gemoedelijk met elkaar samenleefden. Nadat alle drie de hennen broeds werden is het mis gegaan. De haan raakte gefrustreerd omdat hij er 'niet meer overheen' mocht en misschien ook omdat hij wat alleenig was. Ik vond 'm soms overdag op de grond naast de broednesten. Eén hennetje broedde succesvol, de andere twee klooiden maar wat aan (overdag op 't nest, s nachts lekker comfy op de stok). Door beginners geklungel van mijn kant is er uiteindelijk maar één kuiken geboren (ik weet nu wel wat ik anders had kunnen doen). Dit kuikentje werd door 2 hennen enthousiast verzorgd. Ze sliepen zelfs alle drie samen in één nest. Beide hennetjes lieten zich nog steeds niet dekken door de haan. Hij probeerde wel steeds maar dreef het niet hard door. Na één week ging het verschrikkelijk mis. De haan viel de surrogaatmoeder, waar het kuiken om dat moment onder zat, opeens heel agressief aan. Het kuiken, dat ze blééf beschermen, heeft hij doodgeschopt. Ik ben ernaartoe gerend en heb 'm afgezonderd en warm gehouden maar 't is toch overleden. Ik denk door shock want er leek niks gebroken.

De surrogaatmoeder is nu heel erg bang voor de haan. Ze blijft wegrennen en laat zich dus ook niet dekken. De echte moeder gelukkig inmiddels wel. De haan wordt steeds bozer op surrogaatmoeder en valt steeds venijniger aan. Met als resultaat dat ik nu de wacht houd tijdens het eten en ze daarna direct naar een veilige hoge plek springt en daar de hele dag zit. Vandaag sprong ze op m'n rug om aan de haan te ontsnappen! (ik stond gebukt). Het enige dat lijkt te helpen is ze vrij rond te laten lopen (we hebben een halve hectare). Op die manier kan hij haar niet klem zetten. Soms lopen ze als groep samen op. Dat kan alleen als we thuis zijn. I.v.m. met loslopende honden in het gebied en omdat ze steeds m'n sier/kruidentuin slopen als ik ze niet wegstuur.

Ik heb stinkolie over haar gesprenkeld in een poging de agressie wat te verminderen. De andere hennetjes pikken haar nu niet na maar de haan blijft aan de gang. Zij heeft inmiddels nu donders goed door dat ze bij mij veilig is en sjouwt de hele dag achter me aan als ze de kans krijgt. De haan valt mij overigens niet aan. Ik duw 'm makkelijk weg als hij de hen aanvalt. Klappert alleen voor de show met z'n vleugels als ie me ziet. Het is altijd een relaxte bangerik geweest die altijd als laatste dingen uitprobeert. Daarom zag ik de aanval ook totaal niet aankomen. Beginnersdomheid :(

Heeft iemand ideeën hoe ik de groep weer kan verenigen? Ik heb pogingen gedaan de haan z'n frustratie uit te laten leven op de hen. In de hoop dat ze zich schikt en hij tevreden is. Dat heb ik afgebroken want het gaat er echt héél hard aan toe. Kan me niet voorstellen dat ze daar minder bang van wordt? Het enige dat ik nu nog kan verzinnen is óf de haan óf de hen uitruilen. Zou een extra hen, om de aandacht wat af te leiden, kunnen helpen? Drie is misschien net wat weinig.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haan blijft agressief na broedsheid

Berichtdoor jantien » 16 mei 2019 17:16

Je sier/kruidentuin afzetten zodat ze daar niet meer kunnen komen en los laten lopen.
Dan hopen dat loslopende honden ze niet pakken of de hele boel omheinen.
Hoe groot is je ren?

Gebruikersavatar
Tessa999
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2018 12:11
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Babbersmolen, Zuid Holland

Re: Haan blijft agressief na broedsheid

Berichtdoor Tessa999 » 16 mei 2019 18:34

Mijn ren is vrij klein, ik schat zo'n 12m2 (had ik geen invloed op). Vandaar dat ik ze sowieso zo vaak mogelijk los laat lopen. Het hok is dan weer wel vrij groot verhoudingsgewijs.

M'n tuin afzetten wordt erg ingewikkeld :/ Ze spring/vliegen ook nog eens best hoog dus dan wordt mn tuin een gevangenis. Misschien kan ik beter iets fabrieken zodat ik de ren tijdelijk kan vergroten (als er geen publiek is dat over het pad over de dijk moet, dat naast de ren ligt)

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan blijft agressief na broedsheid

Berichtdoor danielb » 17 mei 2019 03:49

hen is nog kloeks...of hoe dat je het ook noemt....
eens dat dat weg is,dan komt alles terug normaal.
tis niet omdat ze geen kuikens meer heeft,dat ze al direkt terug in haar normale doen is.

Gebruikersavatar
Tessa999
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2018 12:11
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Babbersmolen, Zuid Holland

Re: Haan blijft agressief na broedsheid

Berichtdoor Tessa999 » 17 mei 2019 22:19

Hoe lang duurt dat gemiddeld, niet meer broeds zijn? Het gaat overigens vandaag gelukkig al iets beter. :-D Heb het idee dat de agressie van de haan voor een groot deel een reactie op haar bange wegren/verstop gedrag is.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan blijft agressief na broedsheid

Berichtdoor danielb » 19 mei 2019 00:45

dat kan soms lang duren....
gemiddelde is moeilijk te zeggen.
soms is dat 3 dagen,maar soms ook meerdere weken....
als ze terug aan de leg zijn is het meestal zowiezo volledig opgelost...

Gebruikersavatar
Tessa999
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2018 12:11
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Babbersmolen, Zuid Holland

Re: Haan blijft agressief na broedsheid

Berichtdoor Tessa999 » 20 mei 2019 11:49

Dank voor de reacties. Het gaat op het moment gelukkig weer redelijk. Ik ga toch nadenken over een (mooie) afzetting zodat ik ze vaker kan laten loslopen zonder dat ik wacht hoef te lopen. Niet alleen omdat ze dat zelf leuk vinden maar ook omdat ik er graag naar kijk :)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 12 gasten