Wanneer natuurbroed bij andere kippen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Berkie
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2016 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Wanneer natuurbroed bij andere kippen

Berichtdoor Berkie » 16 mei 2019 20:19

Ik heb momenteel 3 hennen. 1 hen zit te broeden op bevruchte eieren die ik heb gekocht (geschouwd en allen bevrucht).

Als straks de kuikens uitkomen, moet ik mama kip en de kuikens dan nog apart zetten of kunnen ze direct bij de andere 2 hennen in binnenhok en ren rondlopen.

Ik heb wel ervaring met machinebroeden maar dit is mijn eerste natuurlijke nestje

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wanneer natuurbroed bij andere kippen

Berichtdoor Roan12 » 16 mei 2019 21:56

Als alles goed gaat en de kloek beschermd de kuikens goed. De andere hennen laten de kuikens ook met rust, kun je ze allemaal samen laten lopen. Dan hoef je de kuikens niet op latere leeftijd te introduceren. Even aankijken wat er gebeurt zodra de kloek met kuikens op stap gaat. Gaat het niet goed dan kunnen ze altijd nog apart

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wanneer natuurbroed bij andere kippen

Berichtdoor danielb » 17 mei 2019 04:38

een goed en redelijk dominante hen kan gemakkelijk haar plaats terug vinden tussen de andere hennen.
fout dat dikwijls gemaakt word is om een hen met kuikens gewoon bij de rest te laten lopen als er ook nog een haan bijzit.
vele hanen zullen ook kloekende hennen (willen) treden met als gevolg dat de kuikens er de dupe van zijn....

Berkie
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2016 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wanneer natuurbroed bij andere kippen

Berichtdoor Berkie » 17 mei 2019 07:44

Ok dank, de broedende hen staat nr 1 in de pikorde en ik heb geen haan. Ik probeer t gewoon. Lukt t niet dan heb ik al een backup ren met binnenhok waar moeder en de kuikens naar toe kunnen.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten