Kloek heeft geen moederinstinct ?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
guitarhero
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2019 18:39
Land: Belgie
M/V: M

Kloek heeft geen moederinstinct ?

Berichtdoor guitarhero » 16 mei 2019 21:19

Hallo allemaal,

Sinds een 9tal maand ben ik de trotse eigenaar van 3 kippen: Zwart, Spikkel, en Wit (originele namen I know...). Zwart en Spikkel zijn leghybrides, Wit is een Sussex. Dankzij genoeg leesvoer op onder andere dit forum heb ik tot hier toe geen problemen gehad.. tot vandaag..

Begin april werd Zwart broeds, dit ging niet over (vanalles geprobeerd: kalk eieren weggenomen, kip verjaagd uit het nest, vaker eieren geraapt van de andere 2 kippen...).

In de redenering dat de krachten der natuur (en de hormonen van de kip) soms te sterk zijn voor menselijke truukjes heb ik er 8 bevruchte eieren ondergelegd. Deze heeft ze volledig uitgebroed - like a boss !

Verspreid over de afgelopen 2 dagen zijn er 7 kuikens uitgekomen. Nummer 8 is spoorloos.(vermoedelijk was dit ei niet goed gemarkeerd en heb ik dit per ongeluk weggehaald bij het rapen van de andere niet bevruchte eieren).

Daarnet kwam ik thuis en was Zwart (de broedse) in de ren, met 7 achtergelaten, piepende (wss onderkoelde) kuikens in het hok. Nou heb ik de kalk eieren terug in het legnest gelegd met de kloek erop en voorlopig blijft ze zitten, waardoor de kuikentjes opnieuw warm hebben.
Er staat ook water en meel in het hok voor de kuikens en kloek.

Mijn vraag: Ik heb het gevoel dat Zwart wel een instinct heeft tot broeden, maar een moeder instinct mist. Kan dit ?
Graag jullie mening.


Wat meer info over de 'thuis-situatie':
De 3 kippen hebben een kot van 1m3 met stok en ze slapen niet op de stok maar gwn tussen de houtschilfers (heb dit tevergeefs proberen af te leren). Sinds Zwart broeds is slapen ze met 3 in het legnest. De 2 andere kippen zijn niet vijandig tegenover de kuikens of de broedse hen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kloek heeft geen moederinstinct ?

Berichtdoor Kip La La » 16 mei 2019 21:41

Konden de kuikens de moeder volgen?

guitarhero
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2019 18:39
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kloek heeft geen moederinstinct ?

Berichtdoor guitarhero » 16 mei 2019 22:48

Bedankt voor de reactie Kip La La.

Neen ze volgen de moeder niet, 1 kuiken kan amper wandelen, is vandaag pas uit het ei gekomen, het was nog wat vochtig en helemaal verkleumd van de koude (het lijkt me heel zwak ik vrees er een beetje voor..)

Het hok staat 0,5m van de grond en is toegankelijk via een ramp van 1 meter lengte. Ik weet niet of dit te steil is voor kuikens, ze maken trouwens ook geen aanstalten om naar buiten te gaan en blijven liever in het hok.

Ik heb de moeder tot 3 maal toe terug in het hok gezet, telkens kwam ze er weer uit zonder de kuikens zelfs te bekijken.. Het is alsof ze er niet naar om ziet, ze wacht ook niet op hen toen ze naar buiten ging en de kuikens volgden niet.

Pas vanaf dat de kalk eieren terug in het nest liggen zit ze wél in het nest, te 'broeden'. De kuikens zitten dan onder haar pluimen. (de 2 andere kippen slapen ook in het legnest).

Ik heb eventueel wel nog een 2de iets wat kleiner hok (40x60cm) waar ik moeder en kuikens 'apart' kan zetten op de begane grond. Wat denken jullie ?

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kloek heeft geen moederinstinct ?

Berichtdoor Deborah123 » 16 mei 2019 23:33

Een kloek hoort klokgeluiden te maken naar de kuikens. Als er voer is, hoort de kloek opgewonden geluiden te maken om de kuikens te roepen. Ik had je graag geholpen met een warme kloek, maar vrees dat we niet bij elkaar in de buurt wonen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kloek heeft geen moederinstinct ?

Berichtdoor jantien » 16 mei 2019 23:55

Kuikens en zeker pasgeboren kuikens kunnen helemaal niets met een trappetje dus als een speer ma met kroost morgen in hokje op begane grond zetten en intussen zorgen dat moeders nu niet van nest wegkan.
Dit staat toch wel veel beschreven hoor, ook hier op dit forum. Trappetjes en kuikens, dat gaat gewoon niet samen.
Heb je een warmtelamp achter de hand?
Ook belangrijk voor als je kuikens krijgt en als het even niet goed dreigt te gaan.
Een van DE basisdingen wat je in huis moet hebben wat mij betreft als om kuikens gaat.
Later kun je zo’n lamp altijd goed gebruiken bij ziekte van een dier.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kloek heeft geen moederinstinct ?

Berichtdoor danielb » 17 mei 2019 03:47

inderdaad kuikens op de begane grond zetten.....
dan zal de kloek er wel voor zorgen hoor.....

guitarhero
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2019 18:39
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kloek heeft geen moederinstinct ?

Berichtdoor guitarhero » 17 mei 2019 18:25

Bedankt voor de antwoorden allemaal.

Ik heb de kloek en kuikens een ander hok gegeven, op grond niveau, in een afgesloten deel van de ren.

Ik heb een warmtelamp achter de hand voor moest het nodig zijn.

Nogmaals bedankt voor de hulp!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten